اپلیکیشن نیتیو و هایبرید

نیتیو یا هایبرید: کدامیک گزینه بهتری برای توسعه اپلیکیشن است؟

رشد چشمگیر اسمارت فون ها در سال های اخیر منجر به افزایش 52.2 درصدی ترافیک صفحات وب در موبایل شده است.

 

 

با روی کار آمدن اسمارت فون های متنوع با قیمت های مقرون به صرفه، وابستگی ما به اسمارت فون ها بیش از پیش شده و از این رو توسعه دهندگان در انتخاب اپلیکیشن های نیتیو و هایبرید کمی دچار سردرگمی میشوند.

 

اهمیت رابط و تجربه کاربری در توسعه اپلیکیشن های موبایل

مشتری یکی از جوانب مهم از فرآیند توسعه اپلیکیشن محسوب میشود و قبل از تصمیم گیری درباره پلتفرم مورد استفاده، باید مشتری را مد نظر قرار دهید.

مشتری شما اهمیت چندانی به تکنولوژی و پلتفرمی که برای ساخت اپلیکیشن مورد استفاده قرار دادید، نمیکند.

آنچه برای مشتری مهم است، کاری است که اپلیکیشن تان برایش انجام میدهد. با این اوصاف میتوان بیان داشت که رابط و تجربه کاربری مهم ترین جنبه از اپلیکیشن هستند که برای کاربران نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.

اگر اپلیکیشن شما باگ و مشگلی داشته باشد، 79 درصد از مشتریان بعد از اولین استفاده، آن را یک یا دو بار دیگر نیز امتحان میکنند، این در حالی است که 16 درصد از کاربران بیش از دو بار تلاش نمیکنند و شانس دوباره ای به اپلیکیشن نمیدهند و آن را از روی گوشی شان پاک میکنند.

 

یک نگاه اجمالی به اپلیکیشن های نیتیو و هایبرید

اپلیکیشن نیتیو اپلیکیشنی است که برای اجرا در یک پلتفرم یا دستگاه خاص مانند اندروید، آی او اس، بلک بری یا ویندوز طراحی و ساخته شده است.

اپلیکیشن نیتیو برای یک پلتفرم موبایل خاص کدنویسی و ساخته میشود و از زبان برنامه نویسی نیتیو نیز برای ساخت آن استفاده میشود:

  • آی او اس (Objective-C و سوئیفت)
  • اندروید (جاوا و کاتلین)
  • ویندوز فون (سی شارپ)

توسعه دهندگان باید دستورالعمل ها و قوانین خاص هریک از پلتفرم ها را رعایت کرده و تایپوگرافی، استایل های گرافیکی، جسچرها، افکت های بصری و ... را با توجه به این اصول پیاده سازی کنند.

 

 

توسعه اپلیکیشن هایبرید

اپلیکیشن هایبرید اپلیکیشنی است که یک بار ساخته و کدنویسی میشود و برای اجرا روی چندین پلتفرم مانند آی او اس، اندروید و ویندوز فون قابل استفاده است.

اپلیکیشن های هایبرید در حقیقت ترکیبی از اپلیکیشن های نیتیو و وب اپلیکیشن ها میباشند و یک اپلیکیشن واحد هستند که بر روی گوشی های آیفون، اندروید و ویندوز فون به خوبی کار میکنند.

عملکرد ظاهری این اپلیکیشن ها مانند اپلیکیشن های نیتیو است، اما در واقع با استفاده از وبسایتی اجرا میشوند که با استفاده از HTML ،CSS و Javascript ساخته شده اند. اپلیکیشن یک برنامه مبتنی بر وب است که به صورت اپلیکیشن نیتیو نمایش داده شده و به سخت افزار گوشی متصل میشود.

 

مزایای توسعه اپلیکیشن نیتیو

اجرای نرم و روان

در توسعه اپلیکیشن نیتیو باید برای هریک از زبان های برنامه نویسی مخصوص سیستم عامل های موردنظرتان، کدنویسی کنید.

از این رو نسخه های متعددی از یک اپلیکیشن داریم که برای هریک از پلتفرم ها ساخته شده اند. از آنجا که هر نسخه برای پلتفرم خاصی ساخته شده، به نرمی و به صورت روان روی آن اجرا میشود.

 

سرعت

از آنجا که اپلیکیشن برای سیستم عامل آی او اس و اندروید بهینه شده، از لحاظ سرعت و عملکرد نتایج بهتری را از خود به نمایش میگذارد.

در ساخت و توسعه اپلیکیشن های نیتیو، موارد متعددی از قبیل مصرف باتری و حافظه مد نظر قرار داده میشود. پیاده سازی جسچرهای مختلف در اپلیکیشن های نیتیو نیز ساده تر و راحت تر است.

 

تجربه کاربری

اپلیکیشن موبایل باید به گونه ای ساخته شود که کاربر در اولین استفاده از آن، حذفش نکند، به عبارت دیگر باید اپلیکیشن با نیازمندی ها و انتظارات کاربران همخوانی داشته باشد.

اپلیکیشن های نیتیو از این لحاظ عملکرد بهتری را به نمایش میگذارند و از نظر اسکرول، تشخیص جسچرهای مختلف، افکت ها و انیمیشن ها و ... بهتر پیاده سازی شده اند.

 

حفاظت از اطلاعات و امنیت

امکان استفاده کارآمد از منابع سخت افزاری، تنها در اپلیکیشن های نیتیو امکان پذیر است.

 

انعطاف پذیری

با استفاده از اپلیکیشن نیتیو، سریع تر و بهتر میتوان به دوربین، جی پی اس، تقویم، میکروفون و سایر قابلیت های گوشی دسترسی پیدا کرد.

از طرف دیگر در توسعه اپلیکیشن های هایبرید محدودیت هایی وجود دارد و اپلیکیشن باید بر روی پلتفرم های مختلف، عملکرد مشابهی را به نمایش گذارد.

در اپلیکیشن های نیتیو هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر عملیاتی که با تکنولوژی مختص به پلتفرم قابل پیاده سازی باشد را میتوان انجام داد.

 

شخصی سازی

با وجود انواع و اقسام گوشی های اندروید در بازار، تنها با استفاده از توسعه نیتیو میتوان لی اوت را روی این گوشی ها با اندازه صفحه نمایش متفاوت به یک صورت نمایش داد.

 

معایب توسعه اپلیکیشن نیتیو

زمان توسعه

زمان توسعه اپلیکیشن نیتیو در مقایسه با اپلیکیشن هایبرید بسیار طولانی تر است.

ساخت و پیاده سازی طراحی برای گوشی های اندروید مختلف، آیفون ها و تبلت ها عملیاتی بسیار زمانبر میباشد.

 

هزینه توسعه

توسعه دهندگان اپلیکیشن های نیتیو در زمینه توسعه اپلیکیشن اندروید و آی او اس تخصص دارند و باید به تعداد پلتفرم های موردنظر، تیم برای توسعه اپلیکیشن های مربوطه داشته باشید.

تیم های توسعه متعدد بودجه توسعه را نیز افزایش میدهد. علاوه بر این، اگر در آینده بخواهید قابلیتی به اپلیکیشن اضافه کنید یا تغییری در آن بدهید و اپلیکیشن را بروزرسانی کنید، باید هزینه جداگانه ای به هریک از تیم ها بپردازید.

 

مزایای توسعه هایبرید

هزینه کمتر برای توسعه اپلیکیشن

اگر بودجه برایتان اهمیت زیادی دارد، با توسعه اپلیکیشن هایبرید، تنها با یک باز هزینه، اپلیکیشن برای پلتفرم های مختلف ساخته میشود.

 

نگهداری

از آنجایی که اپلیکیشن های هایبرید، در واقع وب اپلیکیشن هایی هستند که در پوسته نیتیو ظاهر شده اند، هر زمان که خواستید میتوانید محتوای آنها را تغییر داده و بروزرسانی کنید. با این اوصاف اپلیکیشن های هایبرید هزینه نگهداری خیلی کمتری دارند.

 

مدت زمان کوتاه تر برای بازاریابی

رقابت بسیار شدیدی در مارکت اپلیکیشن های موبایل حکمفرماست و ایده های مشابه توسط چندین کارآفرین ارائه میشود، پس باید هرچه سریع تر اپلیکیشن خود را به مخاطبین هدف معرفی نمایید. در این صورت توسعه اپلیکیشن هایبرید معقولانه تر است.

 

معایب توسعه اپلیکیشن هایبرید

عملکرد

اپلیکیشن های هایبرید یک لایه اضافه تر بین کد منبع و پلتفرم موبایل و فریم ورک هایبرید موبایل بوجود می آورند. نتیجه این شرایط کاهش عملکرد مطلوب است.

بنا به گفته های مارک زاکربرگ، "بزرگ ترین خطایی که ما انجام دادیم، استفاده از HTML به جای نیتیو بود". فیسبوک اپلیکیشن خود را از HTML به نیتیو تغییر داد و همین اقدام نیز اهمیت نیتیو بودن برای اپلیکیشن های سازمانی را نمایش میدهد.

 

دیباگ کردن

این لایه اضافه ای که اپلیکیشن های هایبرید بوجود می آورند، عملیات دیباگ را دشوارتر و پیچیده تر میکند. توسعه دهندگان باید به خود پلتفرم متکی باشند تا بدون هیچ باگ و مشکلی کار کند.

 

تجربه کاربری

در مقایسه با توسعه نیتیو، پیاده سازی تجربه کاربری مشابه بین اپلیکیشن های اندروید و آی او اس دشوار است. اگر فقط بر روی تجربه کاربری در اپلیکیشن آی او اس تمرکز کنید، وضعیت برای اپلکیشن اندروید بسیار بد و ناخوشایند خواهد شد.

 

نیتیو یا هایبرید: کدامیک گزینه بهتری است؟

برای آنکه تصمیم گیری بهتری داشته باشید، باید هر دو نوع توسعه را کاملا درک کنید و با نقاط قوت و ضعف هریک از آنها آشنا باشید و با توجه به نیازمندی های کسب و کارتان، یکی از آنها را انتخاب کنید.

 

اینها را هم بخوانید