پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد

در میان فناوری‌های جدید، پرینت سه بعدی یکی از توانمندترین آنها محسوب می‌شود که می‌تواند در ساخت و تولید قطعات مختلف به شما یاری رساند. عرضه‌ی این فناوری هوشمند، باعث بوجود آمدن انقلابی در صنعت شد که روال سنتی تولید قطعات را به چالش کشید. اما آیا می‌دانید که پرینت سه بعدی چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد و وسعت عمل آن تا چه اندازه است؟

 

با ورود هر فناوری جدید به بازار، مراکزی نیز به منظور ارائه خدمات برای استفاده بهینه و مقرون‌به‌صرفه از آن فناوری راه‌اندازی می‌شود که در این مورد نیز می‌توان به شرکت‌های عرضه خدمات پرینت سه بعدی اشاره کرد. از آنجایی که برای هر شخص یا سازمانی مقدور نیست که هزینه‌های خرید دستگاه پرینت سه بعدی را متقبل شود، لذا استفاده از خدمات چنین شرکت‌هایی می‌تواند به عنوان یک گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر در نظر گرفته شود.

 

تمامی تولیدکنندگان یک محصول، قبل از شروع تولید نیاز به یک نمونه اولیه دارند. تولید این نمونه اولیه به روش‌های سنتی می‌تواند زمان و هزینه زیادی را به تولیدکننده تحمیل کند. اما سرعت عمل و دقت بسیار بالای پرینترهای سه بعدی می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت محصول نهایی نقش عمده‌ای ایفا کند. لذا تولید کننده به‌راحتی می‌تواند با مراجعه به یکی از مراکز خدماتی مجهز، که ازآن‌جمله می‌توان به مرکز خدمات پرینت سه بعدی پارسیان اشاره کرد که تجربه بلندمدتی در این زمینه دارد، در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و حتی در صورت نیاز به تولید یک محصول در تیراژ مشخص، بدون درگیر شدن با پروسه تولید، از خدمات این مراکز و همچنین تجربه‌ی طولانی متخصصان آنها بهره‌مند شود.

 

کاربردهای پرینت سه بعدی

اما بیایید نگاهی به کاربردهای پرینت سه بعدی در صنایع مختلف بیندازیم. هر چه زمان بیشتری از روزهای اولیه عرضه این فناوری می‌گذرد، مدیران صنایع بیشتری با قابلیت‌های آن آشنا شده و به استفاده از آن تمایل پیدا می‌کنند. امروزه طیف وسیعی از صنایع، ازجمله قطعه‌سازی، خودروسازی، معماری، دندانپزشکی، هوافضا، پزشکی و بسیاری دیگر، از این فناوری استفاده می‌کنند که در ادامه با جزئیات بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

 

کاربرد پرینت سه بعدی در نمونه‌سازی اولیه

واقعیت این است که پرینت سه بعدی اولین بار به منظور سرعت بخشیدن به ساخت نمونه اولیه در تولیدات صنعتی و اهداف تحقیقاتی به بازار عرضه شد. اما در طول زمان، موارد استفاده از آن نیز گسترش یافت و امروزه کاربرد آن طیف وسیعی از تولیدات را نیز شامل می‌شود. دستگاه‌های پرینت سه بعدی که برای این منظور استفاده می‌شوند بزرگتر از سایر دستگاه‌ها بوده و مواد مصرفی آنها نیز فلزات پودری اختصاصی، کاغذ، پلیمر، ماسه یا کارتریج است. صنایع مختلف برای سرعت بخشیدن به ساخت نمونه‌های تحقیقاتی و مدل‌های اولیه‌ای که قرار است ابتدا آزمایش و تأیید شده و سپس به تولید انبوه برسد، از این پرینت‌های سه بعدی استفاده می‌کنند.

 

کاربرد چاپگر سه بعدی در تحقیقات و آموزش

از دیگر موارد استفاده از پرینت سه بعدی در حوزه تحقیقات و آموزش است. دانشجویان و دانش‌آموزان می‌توانند به جای استفاده از تصویر و اسلاید، نمونه‌های اولیه‌ای از طرح‌ها و ایده‌های علمی خود را به صورت فیزیکی و با حداقل هزینه تولید کرده و پروژه‌های خود را قابل لمس کنند. همچنین، ساخت نقشه‌های توپوگرافی سه بعدی می‌تواند به درک و تعامل بهتر دانشجویان و دانش‌آموزان این حوزه یاری رساند. و از آنجایی که دسترسی به برخی اقلام مانند فسیل‌ها و آثار تاریخی برای تمام مراکز آموزشی امکانپذیر نیست، تهیه یک کپی از این آثار و پرینت سه بعدی از آنها هم می‌تواند در یادگیری دانشجویان مؤثر بوده و هم اینکه اصل آثار محفوظ مانده و آسیبی به آنها نخواهد رسید. هنرجویان معماری می‌توانند مدل‌های پیچیده‌ی خود را به صورت سه بعدی اجرا کنند. دانشجویان پزشکی می‌توانند استخوان‌ها و اندام‌های بدن انسان را به صورت سه بعدی در اختیار داشته باشند. دانش‌آموزان می‌توانند مدل‌های سه بعدی از مولکول‌ها و ترکیبات شیمیایی تهیه کنند. و بسیاری موارد دیگر.

 

کاربرد پرینت سه بعدی در هنر و معماری

یکی دیگر از کاربردهای پرینت سه بعدی در عرصه هنر و معماری است. چاپگرهای سه بعدی قدرت مانور بسیار زیادی را در اختیار هنرمندان و معماران قرار داده است. آنها می‌توانند تمام تصورات و طرح‌های خود را به راحتی اجرا کرده و نمونه فیزیکی آن را خلق کنند. پرینت سه بعدی در کنار اسکنر سه بعدی قابلیت‌های بسیار گسترده‌ای را ایجاد می‌کنند. شما با استفاده از این دو وسیله در کنار یکدیگر به راحتی می‌توانید آثار هنری و تاریخی را کپی و یا بازسازی کنید. اجرای مجسمه‌های هنری با حداکثر ظرافت و پیچیدگی، ساخت ماکت‌های ساختمانی پیچیده با جزئیات کامل، تولید انواع مدل‌سازی با هر طرح هندسی و بسیاری موارد دیگر با استفاده از چاپگرهای سه بعدی با حداکثر سرعت و حداقل هزینه امکانپذیر گردیده است.

 

کاربرد چاپگر سه بعدی در صنعت مد و پوشاک

پرینت سه بعدی در صنعت مد و پوشاک نیز جایگاه خاصی دارد. در این صنعت می‌توان از پرینت سه بعدی برای ساخت نمونه‌های اولیه پوشاک، تولید انبوه محصول نهایی، و همچنین تولید محصولی سفارشی با تیراژ محدود استفاده کرد. اگر بخواهیم از مزایای استفاده از پرینت سه بعدی در تولید پوشاک بگوییم، باید به سرعت در اجرای طرح، صرفه‌جویی در زمان تولید و همچنین هزینه اندک آن اشاره کنیم. طراحان مد می‌توانند با استفاده از قابلیت‌های این فناوری، طرح‌های متنوع خود را با مواد مختلف و بافت خاص تولید کنند. همچنین تولید کنندگان پوشاک می‌توانند منسوجات اختصاصی خود را با کاربردهای ویژه، مانند تولید پارچه ضد گلوله یا پارچه ضد حریق، نیز تولید کنند.

 

 

کاربرد پرینت سه بعدی در جواهرسازی

دستگاه‌های پرینت سه بعدی جواهرسازی را نیز دستخوش دگرگونی کرده است. استفاده از دستگاه چاپ سه بعدی در جواهرسازی باعث می‌شود که علاوه بر افزایش سرعت تولید، اجرای طرح‌های ویژه و اختصاصی با ظرافت و پیچیدگی‌های فوق‌العاده‌ای را امکانپذیر کرده است. طراحان جواهر می‌توانند هر ایده‌ای را طراحی و اجرا کرده و به راحتی طرح‌های خود را ویرایش کرده و به‌روزرسانی کنند. و ضمن ارائه طرح‌های ظریف‌تر و پیچیده‌تر، آنها را راحت‌تر و ارزان‌تر از گذشته تولید کنند. همچنین با استفاده از نرم‌افزار می‌توانند در همفکری با مشتری، جواهراتی سفارشی‌سازی شده و کاملاً مطابق با سلیقه و دلخواه مشتری تولید کنند.

 

کاربرد چاپگر سه بعدی در پزشکی

پرینت سه بعدی در پزشکی نیز کاربردهای بسیار زیاد و حائز اهمیتی دارد. در این مورد می‌توان به تولید اعضای مصنوعی، ترمیم استخوان، ترمیم بافت‌های مختلف بدن و از این قبیل اشاره کرد. طراحی و پرینت این موارد با استفاده از چاپگرها و جوهرهای زیستی در دستگاه پرینت سه بعدی امکانپذیر است. از آنجایی که وضعیت هر بیمار کاملاً شخصی و منحصربه‌فرد است، لذا مواردی مانند ساخت پروتز باید برای هر فرد به صورت اختصاصی طراحی و تولید شود؛ لذا در چنین مواقعی استفاده از پرینت سه بعدی نسبت به روش‌های سنتی هزینه‌ی بسیار کمتری خواهد داشت. ضمن اینکه پروسه انجام درمان نیز سرعت بسیار بیشتری خواهد یافت. از موارد دیگر می‌توان به چاپ سه بعدی دارو مناسب هر بیمار، پرینت ابزار جراحی، ساخت عینک با طراحی ویژه برای هر شخص و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

 

کاربرد پرینت سه بعدی در صنعت هوافضا

مهم‌ترین چالشی که صنعت هوافضا با آن درگیر است، وزن قطعات مورد استفاده است. در این مورد، چاپ سه بعدی می‌تواند با استفاده از مواد و طراحی خاص، در حد قابل توجهی به این صنعت کمک کند. ضمن اینکه، تولید قطعات پیچیده‌ای که پیش‌ازاین امکان ساخت آنها به روش سنتی وجود نداشت، امکانپذیر گردیده است. به‌عنوان مثال، شرکت اسپیس ایکس برای کاهش هزینه‌های خود، محفظه احتراق موتور موشک‌های خود را با استفاده از پرینت سه بعدی تولید می‌کند.

 

کاربرد چاپگر سه بعدی در خودروسازی

خودروسازی جزو آن دسته از صنایعی است که بسیار زودتر از بقیه از ظرفیت چاپ سه بعدی استفاده کرد. طولانی بودن پروسه تولید برخی قطعات، این صنعت را به سمت استفاده بیشتر از چاپگرهای سه بعدی متمایل کرد. ضمن اینکه این پرینترهای سه بعدی، امکان تولید قطعات پیچیده به صورت یکپارچه و در یک مرحله را نیز برای این صنعت فراهم کرد.

 

کاربردهای پرینت سه بعدی فقط محدود به این چند مورد نیست، بلکه طیف بسیار گستره‌تری را شامل می‌شود که ازآن‌جمله می‌توان به صنایع غذایی، صنایع نظامی و بسیاری موارد دیگر نیز اشاره کرد. حالا که با گستردگی کاربرد این فناوری آشنا شدید، اگر طرح یا ایده‌ای دارید که می‌خواهید آن را به صورت سه بعدی اجرا کنید، می‌توانید به یکی از دفاتر خدمات پرینت سه بعدی مراجعه کرده و افکار و ایده‌های خود را تجسم بخشید.

 

اینها را هم بخوانید