پیش‌کش

پیش‌کش؛ امکان جدید فین‌تک برای افزایش فروش و وفاداری مشتری

به جرات می‌توان گفت که موبایل، رسانه‌های آنلاین و ابزارهای دیجیتال، مفهوم بازاریابی کیفیت آن را در سال‌های اخیر متحول کرده‌اند. بخش جدی این تحول در حوزه پرداخت، فروش و برنامه‌های وفاداری مشتری است که امروزه در استارتاپ‌ها و کسب و کارهای فین‌تک به صورت جدی دنبال می‌شود.

 

پیش‌کش، معادل ایرانی کش‌بک (Cash Back) یا بازگشت نقدی بخشی از پول خرید است که برای نخستین بار در ایران و در بستر فین‌تک، توسط تجارت الکترونیک بهار و بر روی زیرساخت‌های مختلف پرداخت، از جمله دو کیف پول موبایلی کیپو و سازمان من ارائه شده است.

 

پیش‌کش چیست؟

پیش‌کش یا همان کش ‌بک (Cash Back) که امکانی محبوب و پرمصرف در بازاریابی مدرن جهان است، به کارخانه‌های تولیدی، واردکنندگان محصولات مختلف، ارائه‌کنندگان خدمات و صاحبان فروشگاه‌های بزرگ و کوچک، این امکان را می‌دهد که پس از انجام خرید، بخشی از پول خرید را به مشتری بازگردانند. از آن‌جا که این فرایند در پیش‌کش به وسیله اسکن کد QR و بر بستر تلفن همراه مشتری انجام می‌شود، مبلغ پیش‌کش در نظر گرفته شده از سوی تولیدکننده یا فروشنده، به صورت مستقیم و تضمین‌شده به مشتریان می‌رسد و آنان را به تدریج به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند.

 

پیش‌کش چه مزایایی نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی دارد؟

پیش‌کش کاملا نقدی است و به مانند پول نقد در اختیار مشتری قرار می‌گیرد، به همین دلیل مشتری احساس خوشایندی از خرید خود خواهد داشت. بر اساس تصمیم ارائه‌دهنده پیش‌کش، مشتری می‌تواند پیش‌کش دریافتی را در همان فروشگاه یا برای خرید دیگر محصولات همان کارخانه خرج کند، یا آن را نقد کرده و به حساب بانکی خود منتقل کند.

همچنین چون پیش‌کش بر بستر موبایل مشتری ارائه می‌شود، یک کانال ارتباط مستقیم بین تولیدکننده/فروشنده‌ای که آن را ارائه داده و مشتری برقرار می‌شود. این کانال بهترین فرصت برای افزایش وفاداری مشتری با اطلاع‌رسانی‌های بعدی، اعلام کمپین‌ها و جشنواره‌ها، نظرسنجی دقیق و ترغیب مشتری به خرید مجدد است و علاوه بر هوشمندتر و هدفمندتر بودن نسبت به روش‌های دیگر، هزینه‌های بازاریابی و فروش را به شدت کاهش می‌دهد.

 

آیا صاحبان فروشگاه‌ها از پیش‌کش استقبال می‌کنند؟

پیش‌کش موثرترین و کم‌دردسرترین روش افزایش فروش به شمار می‌رود؛ چرا که هدیه نقدی پیش‌کش به سیستم صندوق و فروش فروشگاه ارتباطی ندارد و بنابراین مشکلی در حسابداری ایجاد نمی‌کند.

همچنین پیش‌کش تخفیف نیست که به صورت درصدی از قیمت کالا محاسبه شود، بلکه عددی ثابت است که تولیدکننده یا فروشنده کالا آن را مشخص کرده و برای هر دو طرف (هم خودش و هم خریدار) به راحتی ملموس و قابل محاسبه است.

 

 

آیا پیش‌کش برای مشتریان و خریداران جذاب است؟

در یک کلام، پیش‌کش وعده سر خرمن نیست! زیرا در همان لحظه اسکن کد QR به خریدار تعلق می‌گیرد و هیچ فاصله زمانی بین خرید محصول و دریافت آن وجود ندارد.

پیش‌کش مستقیم و بدون واسطه به خریدار می‌رسد؛ بنابراین هیچ بخشی از آن در سیستم توزیع یا خرده‌فروشی از بین نمی‌رود و به کسی جز خریدار نمی‌رسد. به همین دلیل تولیدکننده کالا، مطمئن خواهد بود که وجه مزبور به صورت تضمینی در اختیار خریدار قرار خواهد گرفت.

 

پیش‌کش چه استفاده‌های دیگری دارد؟

در صورت تمایل تولیدکننده/فروشنده، پیش‌کش می‌تواند مقادیر تصادفی یا متغیر داشته باشد تا از آن به عنوان ابزار برگزاری کمپین‌های قرعه‌کشی جایزه بزرگ، جایزه شانسی خرید یا جمع آوری کوپن در جهت افزایش میزان فروش استفاده کرد.

کد QR پیش‌کش را می‌توان در قالب کارت هدیه برای مناسبت‌هایی چون تولد، ازدواج، نوروز و جشن‌های ملی و مذهبی، هدایای سازمانی و غیره، به صورت شخصی یا شرکتی استفاده کرد.

 

پیش‌کش چه تحولی در بازاریابی ایجاد خواهد کرد؟

اگر شما تولیدکننده یا تامین‌کننده کالا باشید، همواره دغدغه بازاریابی و افزایش فروش محصولات خود را دارید. این دغدغه در کالاهای مصرفی و FMCG به مراتب بیشتر است. روش‌های متعددی برای این کار وجود دارد؛ از جمله تخفیف در خرید، قرعه‌کشی یا جایزه به مشتریان. اما بسیاری از این روش‌ها کارایی خود را در گذر زمان از دست می‌دهند. مشتریان دیگر تخفیف کالاهای شما را باور نمی‌کنند، یا در بازار رقابتی به دنبال تخفیف‌های بیشتر می‌روند و شما را کنار می‌گذارند. همچنین قرعه‌کشی و جایزه همیشه و روی همه محصولات کاربرد ندارد؛ علاوه بر اینکه هزینه‌های بازاریابی شما را به شدت افزایش می‌دهد. پیش‌کش راهی نوین و مطمئن برای اجرای کمپین‌های خلاقانه در بازاریابی آفلاین و آنلاین است که بر بستر موبایل ارائه می‌شود و با توجه به ضریب نفوذ بالای تلفن‌های هوشمند، به زودی به یکی از روش‌های غالب بازاریابی تبدیل خواهد شد.

  /پایان رپرتاژ آگهی این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست.  

اینها را هم بخوانید