آشنایی با جسچرهای درون اپلیکیشن و تجربه کاربری اپلیکیشن موبایل

آشنایی با جسچرهای درون اپلیکیشن و تجربه کاربری اپلیکیشن موبایل

در گذشته استفاده از هاورینگ و کلیک با استفاده از ماوس پرکاربردترین روش ها برای تعامل با وب سایت و اپلیکیشن تلقی می شدند، اما هم اکنون این شرایط دستخوش تغییراتی شده است. با معرفی آیفون از سوی کمپانی اپل، تکنولوژی مولتی تاچ رواج یافت و کاربران فهمیدند که لازم نیست فقط به صفحات لمسی ضربه وارد کنند، بلکه می توانند با حرکت دوانگشتی، باز کردن انگشت و یا کشیدن آن با اپلیکیشن ها تعامل داشته باشند، در حقیقت می توان بیان داشت که امروزه جسچرها جایگزین کلیک ها شده اند.

همراه با گسترش کاربرد دستگاه های لمسی که با کمک جسچرها کار می کنند، نگرش درباره تعاملات با اپلیکیشن ها نیز دستخوش تغییراتی شده است. جسچرها نه تنها سرگرم کننده اند، بلکه بسیار کاربردی می باشند و کاربر با آنها آشنایی دارد. امروزه موفقیت یک اپلیکیشن موبایل به شدت به نحوه پیاده سازی این جسچرها در تجربه کاربری وابسته است.

قدرت و قابلیت های رابط کاربری جسچر-محور

دلیل اصلی طبیعی و قابل درک بودن کنترل های جسچری این است که آنها شباهت بسیار زیادی به اشیای واقعی دارند. سه دلیل اصلی جهت استفاده از یک جسچر به جای دکمه در زیر لیست شده است:

درهم ریختگی کمتر

هرچه اپلیکیشن بیشتر بر کنترل های جسچری متکی باشد، دکمه های کمتری در صفحه نمایش داده خواهند شد و فضا برای نمایش محتوای بیشتر آزاد می شود. همین شرایط نیز موجب می شود که با افزایش تمرکز اپلیکیشن بر روی محتوا، بدون اینکه حواس کاربر پرت شود کاری را انجام دهد که مهم تر است.

سادگی در استفاده

زمانی که کاربر یک جسچر را کشف کرده و یاد می گیرد، این جسچر بخش لذت بخشی از تجربه کاربری می شود و می توان به کمک آن به تقویت تعاملات از طریق کاهش گام ها در جریان کاربری پرداخت. برای مثال زمانی که بخواهید آیتم هایی را در گوشی موبایل خود پاک کنید، ضربه زدن بر روی هریک از آیتم ها و پاک کردن آنها کاری زمانبر است، لذا راه میانبر کشیدن آنها برای پاک کردن می باشد.

تعامل یکپارچه

دکمه ها بسیار کاربردی اند، اما جسچرها تعامل با محتوا را ادراکی تر و ملموس تر می کنند. Clear مثال بسیار خوبی از یک اپلیکیشن جسچر-محور می باشد. اپلیکیشن به طور کامل بر استفاده از جسچرهای کشیدن، جابجا کردن و حرکت های دوانگشتی متکی است. این اپلیکیشن دارای یک رابط کاربری مینیمالیستیک بوده و استفاده از آن نیز بسیار ساده می باشد.blog_23969_1

نقش انیمیشن ها در طراحی جسچر-محور

استفاده از جسچر به همراه انیمیشن ها به گونه ای با یکدیگر پیوند خورده است. انیمیشن ها نقش بسیار مهمی در حفظ تصورات کاربر از تعامل ایفا می کنند. انیمیشن ها در صورت استفاده همزمان با جسچرها، موجب می شوند که ذهن تصور کند در حال تعامل با اشیای قابل لمس است.

استفاده از انیمیشن ها در ارائه یک بازخورد بصری به کاربر نیز ارزشمند است. بدون انیمیشن ها کاربران از بازخورد کافی برای اطلاع از اینکه با موفقیت یک عملیات جسچری را تکمیل کرده اند یا خیر، دریافت نخواهند کرد.

حتی استفاده از انیمیشن ها در یک تعامل خلاقانه جسچری مانند کشیدن برای بازنشانی به یک استاندارد تبدیل شده است، کاربران با این جسچر آشنایی داشته و با آن ارتباط برقرار می کنند و این نوع جسچر در اپلیکیشن هایی که به صورت لیستی محتوایی را نمایش می دهند به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.blog_23969_2

نقاط ضعف جسچرها

در طراحی اپلیکیشن های موبایل، اغلب تصور می کنیم که جسچرهای مورد استفاده در اپلیکیشن ها بسیار طبیعی اند و نیازی به پیروی از اصول مقدماتی کاربرد احساس نمی شود، در حالیکه بخش دیداری اصل بسیار مهمی در طراحی اپلیکیشن موبایل محسوب می شود.

مبنی بر گقته های Thomas Joos، بزرگترین نقطه ضعف کنترل های جسچری، منحنی یادگیری آنهاست. هربار که درهم ریختگی رابط کاربری را از بین می برید، منحنی یادگیری اپلیکیشن بالا می رود. دلیل این شرایط این است که جسچرها میزان کشف کمتری دارند و معمولا مخفی هستند و افراد باید قدرت تشخیص این گزینه ها را داشته باشند. به همین دلیل هرچه رابط کاربری شما بیشتر به جسچرها متکی باشد، میزان سردرگمی و گیج شدن کاربران نیز افزایش پیدا می کند.blog_23969_3

موارد دیگری که باید پیش از طراحی یک رابط جسچر-محور مد نظر قرار دهید شامل موارد زیر می باشد:

افزایش تلاش کاربر: بسیاری از جسچرها نه تنها طبیعی نیستند، بلکه یادگیری و یا بخاطرسپاری آنها نیز آسان نیست. برای مثال، در بسیاری از اپلیکیشن ها جسچر تک انگشتی به معنای یک چیز است و همین جسچر با کمک دو انگشت معنای دیگری دارد و همین شرایط برای جسچرهایی که با کمک انگشت های بیشتری انجام می شوند نیز صدق می کند.

عدم نمایش واکنش: در اغلب شرایط جسچرها به هیچ واکنشی منجر نمی شوند، در حقیقت اطلاعات بسیار کم و محدودی جهت درک شرایط پیش آمده در زمانی که فردی یک جسچر را انجام داده و واکنشی دریافت نکرده یا بازخورد اشتباهی دریافت می کند، وجود دارد.

عدم وجود ثبات: بسیاری از جسچرها هنوز در اپلیکیشن ها استاندارد و ثابت نیستند و این جسچرها برای کاربران مشهود نمی باشند. حتی یک جسچر ساده مانند جابجایی یک آیتم از ایمیل هم ممکن است عملکرد متفاوتی در اپلیکیشن های ایمیل گوناگون داشته باشد. برای مثال در Apple Mail برای پاک کردن یک آیتم خوانده نشده باید آن را از ایمیل های بازنشده به سمت چپ بکشید، با این کار اپلیکیشن گزینه پاک کردن آن آیتم نمایش داده می شود، اما کشیدن به سمت چپ آن آیتم را به عنوان خوانده نشده نشانه گذاری می کند.

سرنخ های مشهود

لازم است طراحی رابط کاربری را به گونه ای به انجام برسانید که سرنخ هایی در اختیار کاربران قرار گیرد که آنها را از جسچرهای در دسترس مطلع سازد، زیرا بدون برخورداری از سرنخ های بصری احتمال دارد کاربران سردرگم شده و ندانند که چگونه به تعامل با اپلیکیشن بپردازند. در آموزش کاربران خود باید یک مجموعه از سرنخ های دیداری را در اختیار آنها قرار دهید و با استفاده از انیمیشن ها و نمایش رشد عملیات کاربر را مطلع سازید.

بازی ها یکی از نمونه هایی هستند که به خوبی جسچرهای رابط کاربری در آنها پیاده سازی شده است. در حقیقت بازی های خوب آنهایی هستند که به جای راهنمایی کاربران، آنان را قادر به یادگیری ترفندها به مرور زمان می کنند. برای نمونه مکانیک های بازی Pudding Monsters به استفاده از جسچرها متکی بوده و بدون اینکه نیاز به حدس زدن زیاد احساس شود، کاربر را قادر به درک ایده اصلی می کند، در این بازی یک سناریو با انیمیشن به نمایش گذاشته شده و کاربران به سرعت متوجه می شوند که چه باید بکنند.blog_23969_4

جمع بندی

آیا جسچرها شکل قدرتمندی از تعاملات هستند؟ بله. گوشی های موبایل از زمان پیدایش تاکنون پیشرفت های چشمگیری داشته اند و هم اکنون توسط انگشتان ما کنترل می شوند. تعاملات لمسی و جسچرها توانایی زیادی در تسهیل تجربه های موبایل داشته و می توانند آنها را جذاب تر نمایند.

طراحی اپلیکیشن موبایل بدون اندیشیدن درباره جسچرها امکان پذیر نیست. این قابلیت ها باید جهت تسهیل فرآیندها مورد استفاده قرار گرفته و موجب صرفه جویی در زمان کاربر شوند. به منظور طراحی یک جسچر بامعنا، باید آن را به یک عملیات مرتبط ساخته و کاری کنید که جسچر با آن عملیات تمایز شود. نمایش واکنش، سرنخ های مشهود برای عملیات محتمل و راهنمایی جهت استفاده از جسچرها اهمیت بسیار زیادی داشته و لازم است توسط طراحان و توسعه دهندگان اپلیکیشن ها و بازی ها مورد توجه قرار گیرد.

 

https://www.smashingmagazine.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید