اندروید استودیو 3.0

آشنایی با قابلیت های جدید نسخه ۳.۰ اندروید استودیو (بخش دوم)

در مطلب قبلی با برخی از قابلیت های عرضه شده در نسخه 3.0 اندروید استودیو آشنا شدید، در ادامه به شرح سایر امکانات در دسترس در این IDE پرطرفدار خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

تست و دیباگ

Google Play System Languages – در این نسخه emulator system images برای اندروید Oreo آپدیت شده و Google Play Store را نیز در بر میگیرد. bundling در گوگل پلی استور شما را قادر به تست end-to-end اپلیکیشن ها با استفاده از گوگل پلی میکند و روش ساده و راحتی برای آپدیت نگه داشتن Google Play Services در گوشی هاست و میتوانید همین آپدیت ها را در AVD نیز اعمال کنید.

Google Play Store در اندروید امولاتور

برای کسب اطمینان از امنیت اپلیکیشن و تجربه ای سازگار با گوشی های فیزیکی، imageهای سیستم شبیه ساز با Google Play Store با استفاده از یک release key امضا میشوند و نمیتوانید دسترسی های بالایی (elevated privileges) دریافت کنید. اگر برای رفع خطا به (elevated privileges (root نیاز دارید، میتوانید از سیستم شبیه ساز Android Open Source Project استفاده کنید که شامل اپلیکیشن ها و سرویس های گوگل نمیباشد.

پشتیبانی از OpenGl ES 3.0 در امولاتور اندروید  آخرین نسخه از Android Emulator از OpenGL ES 3.0 برای system images اندروید Oreo پشتیبانی میکند و دربرگیرنده بهبودهای چشمگیری در عملکرد گرافیکی OpenGL ES 2.0 برای image system های قدیمی امولاتور میباشد.

App Bug Reporter در امولاتور اندروید – روشی ساده برای ایجاد گزارش باگ با استفاده از اندروید امولاتور معرفی شده و تمامی تنظیمات موردنیاز و ثبت مراحل قبلی پیش بینی شده و میتوانید از آن جهت مستندسازی باگ های اپلیکیشن استفاده کنید.

پشتیبانی از Proxy در اندروید – اگر از پراکسی برای دسترسی به اینترنت استفاده میکنید، رابط کاربری جدید برای مدیریت تنظیمات HTTP که توسط امولاتور مورد استفاده قرار گرفته، در این نسخه اضافه شده است.

(Android Emulator Quick Boot (Canary – یکی از رایج ترین مشکلات توسعه دهندگان، بوت شدن امولاتور است که زمانبر میباشد. برای برطرف کردن این مشکل قابلیت جدیدی معرفی شده که Quick Boot نام دارد و زمان راه اندازی امولاتور را تسریع میبخشد. به محض فعال سازی، اولین بار که AVD را راه اندازی کنید یک cold boot انجام میشود، اما راه اندازی های بعدی بسیار سریع اند و سیستم به وضعیتی که امولاتور را بسته بودید بازیابی میشود. برای استفاده از این ویژگی باید در کانال canary آپدیت شده باشید، در این صورت نسخه v26.20 از اندروید امولاتور را در SDK Manager خواهید یافت.

Quik Boot در AVD

APK Debugging – اندروید استودیوی 3.0 شما را قادر به دیباگ APK دلخواه میکند. این قابلیت در شرایطی که میخواهید کد اندروید سی پلاس پلاس را در IDE دیگری نوشته و از طریق اندروید استودیو APK را دیباگ و آنالیز کنید کاربردی خواهد بود. تا زمانی که نسخه قابل دیباگ APK را داشته باشید، میتوانید از قابلیت جدید APK Debugging برای تحلیل، پروفایل و دیباگ APK استفاده کنید. علاوه بر این، اگر به منبع APK دسترسی داشته باشید، میتوانید منبع را به APK debugging flow وصل کرده و دیباگ قابل اطمینان تری داشته باشید.

برای این کار به Profile or Debug APK از صفحه Welcome Screen اندروید استودیو یا File->Profile or Debug APK مراجعه کنید.

APK Debugging در اندروید استودیو 3.0

Layout Inspector – در این نسخه چندین بهبود برای Layout Inspector اضافه شده که یکی از آنها گروه بندی بهتر ویژگی ها به دسته بندی های رایج، عملیات جستجو در View Tree و Properties Panels میباشد.

Device File Explorer – Device File Explorer جدید در اندروید استودیوی 3.0 شما را قادر به مشاهده ساختار فایل ها و دایرکتوری ها در گوشی یا امولاتور اندروید میکند. در حین تست اپلیکیشن میتوانید پیش نمایش را مشاهده کرده و فایل های اپلیکیشن را مستقیما در اندروید استودیو تغییر دهید.

پشتیبانی از Android Test Orchestrator   در صورت استفاده از اندروید Gradle Plugin 3.0 همراه با AndroidJUnitRunner 1.0 یا بالاتر، میتوانید از Android Test Orchestrator نیز استفاده کنید. Android Test Orchestrator شما را قادر به انجام هریک از تست های اپلکیشن در Instrumentation مخصوص به خود میکند.

 

بهینه سازی

Android Profiler – اندروید استودیوی 3.0 شامل مجموعه کاملا جدیدی از ابزارهای دیباگ برایرفع مشکلات عملکردی در اپلیکیشن میباشد. نسخه قبلی ابزارهای Monitor به طور کامل بازنویسی شده و با Android Profiler جایگزین شده است. وقتی اپلیکیشن را برای اجرا در گوشی یا امولاتور آماده کردید، بر روی زبانه Android Profiler کلیک کنید، در این صورت به CPU، Memory و Network اپلیکیشن دسترسی خواهید داشت.

هریک از ایونت های عملکردی در تایم لاین نمایش داده میشوند و میتوانید ایونت های تاچ، زدن کلید و تغییرات اکتیویتی را مشاهده کنید، در این صورت درک بهتری از عملیات و وقوع هریک از ایونت ها پیدا میکنید. با کلیک بر روی هرکی از تایم لاین ها جزئیات را مشاهده کنید.

 

تایم لاین ترکیبی در Android Profiler

تایم لاین ترکیبی در Android Profiler

CPU Profiler در اندروید استودیو 3.0

CPU Profiler در اندروید استودیو 3.0

 

Memory Profiler در اندروید استودیو 3.0

Memory Profiler در اندروید استودیو 3.0

Network Profiler در اندروید استودیو 3.0

Network Profiler در اندروید استودیو 3.0

بهبود APK Analyzer – در این نسخه APK Analyzer نیز بروزرسانی شده و میتوانید حجم APK را بهینه تر از قبل کنید.

دانلود

در صورتی که نسخه قبلی اندروید استودیو را مورد استفاده قرار میدهید میتوانید آن را بروزرسانی کرده یا آپدیت را از طریق این لینک دریافت کنید. همانطور که در مطلب نیز اشاره شد، Gradle Plugin API میزبان تغییرات عمده اس شده و برای بهره گیری از این قابلیت های باید نسخه آن را در پروژه فعلی خود آپدیت کنید و ستاپ پروژه را تست و اعتبارسنجی نمایید.

 

 

https://android-developers.googleblog.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید