آشنایی با 5 سرویس کاربردی برای بهینه سازی اپلیکیشن موبایل

آشنایی با 5 سرویس کاربردی برای بهینه سازی اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن های موبایل و صنعت توسعه آنها در سال های اخیر رواج یافته و تقریبا برای تمامی نیازمندی های کاربران یک اپلیکیشنی ساخته شده است، اما آیا تمامی اپلیکیشن های ساخته شده انتظارات کاربران را برآورده می کنند و تجربه خوبی را در اختیار آنها قرار می دهند؟ به جرات می توان گفت که بسیاری از اپلیکیشن ها از انجام چنین کاری ناتوانند، گاه این شرایط به سبب طراحی بسیار ضعیف اپلیکیشن بوجود آمده که کاربر را از انجام عملیات ناتوان می سازد، برخی از اپلیکیشن ها نیز به محض انجام عملیات خاصی از سوی کاربران کرش می کنند و یا به گونه ای ساخته شده اند که استفاده از آنها بسیار دشوار است، از این رو مشکل اپلیکیشن هایی موبایلی که کیفیت متوسطی را ارائه می دهند، باید به سرعت حل شود. چنانچه یک توسعه دهنده هستید و به دنبال روش و ابزاری می گردید که برای بهینه سازی اپلیکیشن موبایل به کمک شما بیاید، فرصت بسیار خوبی برای شما مهیا شده و ابزارهای متعددی برای این منظور در اختیار شما قرار دارند و در این مطلب 5 سرویس بسیار خوب و کاربردی و ابزارهایی به شما معرفی می شود که در صورت استفاده از آنها قادر به کسب بهترین نتایج می باشید.

Applause

انجمن Applause بربرگیرنده بیش از 250000 تست کننده QA باتجربه و کارآزموده است که روش های تست زیر را پیشنهاد می دهند:

blog_22589_1

- تست عملکرد

- خودکارسازی تست

- تست کاربرد

- تست دسترسی

- تست محلی سازی

- تست امنیت

- تست بارگذاری

- تست انبوه

Applause تست ها را در محیط و شرایط واقعی به انجام می رساند و اپلیکیشن را بر روی تمامی گوشی ها تست می کند و تنظیمات و ترکیب های محتمل برای آی او اس و اندروید را نیز مد نظر قرار می دهد. شما قادر به زمان بندی و مدیریت تست های خود هستید و می توانید زمان شروع و میزان تکرار آنها به صورت روزانه، هفتگی یا تصادفی تعیین کنید. نخستین نتایج چند ساعت بعد و یا بسته به شرایط خاص، به صورت ریل تایم می آیند و شما قادر خواهید بود یک فهرست از حیاتی ترین مشکلات تهیه کرده، باگ ها را اولویت بندی کنید و بهره وری خود را افزایش دهید.

جالب ترین قابلیت که توسط پلتفرم Applause پیشنهاد می شود، امکان لانچ نسخه بتای اپلیکیشن از طریق Mobile Beta Management می باشد. به لطف این قابلیت تجزیه و تحلیل، نحوه تعامل کاربران با اپلیکیشن آسان تر شده است. سرویس دربرگیرنده امکان ساخت پرسش نامه های هدفمند برای شرکت کنندگان واجد شرایط است و تیمی از متخصصین نیز به طور مستمر با بازخوردهای ارزشمند خود درباره نحوه ارتقا و بهبود فرآیند توسعه و کاربرد اپلیکیشن به شما یاری می رسانند.

TestFairy

blog_22589_2

TestFairy یک ابزار تست رایگان برای اپلیکیشن های نیتیو و غیرنیتیو اندروید و آی او اس می باشد. شما اپلیکیش را در پلتفرم آپلود می کنید و بتا تسترها را از طریق آدرس های ایمیل و یا یک اپلیکیشن تست مبتنی بر وب به تست اپلیکیشن خود دعوت می کنید. این تسترها لینکی برای دانلود اپلیکیشن شما دریافت می کنند و می توانند استفاده از آن را آغاز نمایند.  پس از این مرحله قادر به مشاهده نتایج می باشید و ذهنیتی از قابلیت هایی خواهید یافت که باید جهت برآورده کردن انتظارات کاربران آنها را اضافه کنید.

با کمک ماژول گزارش باگ درون اپلیکیشن TestFairy، تسترهای شما قادر به اشتراک گذاری احساسات و عقاید خود از طریق پر کردن یک فرم هستند. بازخورد ارسال شده به همراه گزارش تمامی کرش ها، لاگ ها و معیارهای داخلی مانند میزان استفاده از سی پی یو و حافظه که از تمامی گوشی ها جمع آوری شده، مستقیما به سیستم ردیابی باگ که از آن استفاده می کنید فرستاده می شود. هر اپلیکیشن TestFairy دارای یک صفحه لندینگ بتای عمومی است و شما می توانید آن را به صورت آنلاین منتشر کرده و از این طریق تسترها را دعوت به همکاری نمایید. کاربردی ترین قابلیتی که این سرویس ارائه می دهد ویدیویی است که نحوه انجام تست را به نمایش می گذارد، شما می توانید کاربران بالقوه ای را که تست را انجام می دهند مشاهده کرده و رفتار و واکنش آنها هنگام استفاده از اپلیکیشن را ببینید.

با استفاده از این دمو می توانید نحوه کار این ابزار را مشاهده کنید. بسته مقدماتی رایگان است، اما چنانچه به دنبال پلن های شرکت هستید و مایلید اطلاعات بیشتری درباره استارتاپ TestFairy کسب کنید، از طریق این لینک با متخصصین آنها تماس بگیرید.

Azetone Mobile AB Testing/Personalization

blog_22589_3

Azetone ارائه دهنده محدوده گسترده ای از روش های تست و شخصی سازی است که با هدف ارضای نیازمندی های مشتریان ساخته شده اند. پلتفرم تست تقسیم شده آن به شما در راستای ساخت و ارزیابی تعداد نسخه هایی از اپلیکیشن که نیاز دارید یاری می رساند. امکان تست همزمان بر روی گوشی های مختلف و دریافت دیدگاه های بی نظیر از نحوه تعامل و ارتباط کاربر با اپلیکیشن نیز برای شما فراهم شده است.

Experience insights و Experience insights بهترین قسمت های این سرویس می باشند. Azetone مستندات جزئی که نحوه تعامل کاربران و تصمیماتی را که در هنگام استفاده از اپلیکیشن اتخاذ کرده اند در اختیار مشتریان خود قرار می دهد، این گزارشات بسیار کامل بوده و جسچرهای انجام شده را نیز در بر می گیرد و شما قادر هستید آنها را بر حسب نوع گوشی و یا مدت زمان فیلتر کنید.

زمانی که تجزیه و تحلیل به اتمام رسید و تمامی نتایج در دسترس قرار گرفتند، تصویر کاملی از تمامی تغییرات و بهبودهای لازم را پیدا خواهید کرد. شما می توانید Azetone را برای مدت 30 روز به طور رایگان استفاده کنید یا به برنامه ریزی دمو با تیم متخصصین آنها بپردازید.

Appsee Mobile Analytics

blog_22589_4

Appsee یک SDK تجزیه و تحلیل موبایل برای آی او اس و اندروید می باشد که به شما در راستای بررسی کارآیی اپلیکیشن و نحوه تعامل کاربران با آن یاری می رساند. از رطیق دسترسی شخصی به سوابق کاربر قادر به شناسایی قابلیت هایی از اپلیکیشن هستید که نیاز به بهبود دارند و می توانید بفهمید که کدام بخش های رابط بیشترین توجه را جلب کرده اند.

Appseeهم مانند Azetone ارائه دهنده نقشه های حراراتی لمسی است که تمامی جسچرهای کاربر که در هر صفحه از اپلیکیشن انجام می شود را گرد هم می آورد و به توسعه دهنده کمک می کند تا آن بخش ها را که منجر به واکنشی از سوی کاربران نمی شوند انتخاب نماید. مشابه TestFairy این سرویس نیز به شما امکان مشاهده نحوه رفتار کاربر با اپلیکیش را می دهد و این کار از طریق ویدیوهای ضبط شده صورت می پذیرد. بدین ترتیب امکان فهمیدن نوع مشکلات کاربران آسان تر است، چنانچه این مشکات موجب اذیت کاربران شده و به رها کردن اپلیکیشن بینجامد، روش پیشگیری از آنها نیز نمایش داده می شود، این سرویس ارائه دهنده گزارشات کرش اپلیکیشن می باشد.

Testdroid

blog_22589_5

آخرین سرویس بهینه سازی اپلیکیشن که در این مطلب به آن پرداخته می شود Testdroid است که یک سرویس آنلاین برای تست اپلیکیشن های اندروید و آی او اس می باشد، امکانات ارائه شده از سوی آن شامل موارد زیر هستند:

- تست بر روی صدها گوشی به طور همزمان و دریافت بازخورد به صورت فوری.

- دسترسی آنلاین و API، به این معنا که نیازی به رزرو گوشی یا آماده سازی آنها برای تست ندارید.

- هدف گذاری مخاطبین بیشتر برای اپلیکیشن که به کیفیت بالاتر و پشتیبانی بیشتر می انجامد.

- تست بر روی گوشی های جدید و حتی بر روی مجموعه گوشی های سفارشی سازی شده.

نیازی به برنامه نویسی و پیکربندی نمی باشد، شما فایل APK یا IPA و را آپلود می کنید و تست به صورت خودکار بر روی پلتفرم انجام می شود.

چنانچه مایل به امتحان کردن Testdroid به صورت رایگان هستید یک اکانت کلود بسازید و در صورت تمایل در آینده آن را به اشتراک ماهانه ارتقا داده یا یک دموی آنلاین را برنامه ریزی کنید.

اپلیکیشن های خود را بهبود بخشید

چنانچه به تنهایی کار می کنید و یا عضوی از تیمی در یک کمپانی بزرگ هستید، با اختصاص زمان کافی فعالیت های تست خود را سازماندهی کنید و از رفتار کاربران بالقوه خود درس بگیرید.

تمامی ابزارها و پلتفرم هایی که در این مقاله معرفی شدند به شما در راستای توسعه یک اپلیکیشن موبایل کارآمد و کاربردی یاری می رسانند و با استفاده از یک یا تعداد بیشتری از این سرویس ها ذهنیت بهتری از تصمیم های خود پیدا خواهید کرد و می فهمید که آنها اثربخش هستند یا خیر و از بخش هایی که نیاز به ارتقا دارند آگاهی کسب می کنید.

پیشنهاد می شود که این ابزارها را به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار داده و به تست مهم ترین قابلیت های محصول خود بپردازید.

https://www.sitepoint.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید

نظرات کاربران

  1. avatar
    پهلوان
    بسیار عالی و مفید...

    به این نظر پاسخ دهید