KPIهای موبایل

آشنایی با 50 شاخص کلیدی عملکرد (KPI) برای ارزیابی بازی یا اپلیکیشن – بخش اول

ساخت اپلیکیشن یا بازی شامل مراحل و فرآیندهای گوناگونی است که هریک از آنها در کیفیت و عملکرد محصول نهایی تاثیرگذارند. معیارهای سنجش کارآیی و عملکرد اپلیکیشن ها متفاوت بوده و از طرق گوناگون می توان ارزش و موفقیت اپلیکیشن ساخته شده را ارزیابی کرد. در این مقاله قصد داریم به شرح چندین شاخص کلیدی عملکرد برای سنجش و ارزیابی وضعیت اپلیکیشن بپردازیم، با ما همراه باشید.

KPIهای موبایل چیستند؟

شما یک اپلیکیشن فوق العاده ساخته اید که از طراحی بی نقص و یکپارچه ای برخوردار بوده و از نظر ظاهری نیز بسیار زیبا و جذاب می باشد، عملکرد آن هم بهتر از چیزی است که تصور می کردید. شما نتایج قابل سنجشی بر اساس شاخص های کلیدی عملکرد استاندارد در صنعت را مشاهده می کنید و در نهایت امیدوارید که مخاطبین شما نیز به اندازه شما اپلیکیشن را دوست داشته باشند و اپلیکیشن درآمدی برای شما تولید کند.

برای اینکه قادر به سنجش عملکرد اپلیکیشن خود باشید، باید با شاخص های کلیدی عملکرد آشنایی داشته باشید تا بر مبنای این معیارها به ارزیابی وضعیت اپلیکیشن خود بپردازید.

فرآیند با قرار گرفتن اپلیکیشن در لیست اپ استور آغاز می شود، زمانی که دانلود آن توسط کاربران شروع شد، می خواهید عملکرد آن را با بهره گیری از KPIها و معیارها مورد بررسی قرار دهید. اما چگونه موفقیت را تعریف کرده و رشد خود به سمت اهداف نهایی را ارزیابی می کنید؟

کار با تعیین شاخص های کلیدی عملکرد که بیشتر از همه برای اپلیکیشن موبایل شما مهم است، آغاز می شود.

شاخص های کلیدی عملکرد در زمینه مناسب

درک شاخص های کلیدی عملکرد مختلف و نحوه اعمال آنها در کسب و کار همان گام های ابتدایی در توسعه یک برنامه برای بازاریابی، تبلیغات و اطمینان از موفقیت اپلیکیشن می باشد. گزارش دهی و تجزیه و تحلیل مستمر شاخص های کلیدی عملکرد بازاریابی و نحوه رشد اپلیکیشن، به ارتقای عملکرد و درآمدزایی بیشتر یاری می رساند.

این شاخص ها به شما کمک می کنند تا اپلیکیشن را ارزیابی کرده و سپس توجه خریداران، سهامداران و شرکا را جلب نمایید. تعریف شاخص های کلیدی عملکرد منحصر به فرد، به معنای تعیین عملکرد خوب و نحوه سنجش شاخص های مختلف در طول فرآیند می باشد.

پیگیری شاخص های کلیدی عمکلرد باید در برنامه های توسعه و بازاریابی شما گنجانده شده باشد، برای نمونه باید مهم ترین و ارزشمندترین معیارهای موفقیت و عملکرد را تعیین کنید. می توان بیان داشت که شاخص های کلیدی عملکرد به اندازه خود اپلیکیشن ها فراوانند، از این رو درک تمامی این شاخص ها نخستین گام در فرآیند محسوب می شود.

شاخص های کلیدی عملکرد عمومی موبایل

چندین شاخص کلیدی عملکرد وجود دارند که عملکرد عمومی و کلی اپلیکیشن موبایل را مورد سنجش و بررسی قرار می دهند. تقریبا هر کسی که در حوزه توسعه اپلیکیشن یا بازاریابی مشغول به فعالیت است، باید این موارد را مورد پیگیری قرار دهد، اما اهمیت هریک از شاخص ها به ذات و ماهیت اپلیکیشن بستگی دارد.

شماره 1: دانلودها

شاید تعداد دفعاتی که اپلیکیشن بر روی گوشی ها دانلود می شود، ساده ترین و مشهودترین راه برای پیگیری محبوبیت اپلیکیشن در بین کاربران باشد. قطعا باید به پیگیری تعداد دانلود اپلیکیشن بپردازید، چرا که این شاخص اساس بسیاری از شاخص های دیگر تلقی می شود.

KPIهای موبایل

شماره 2: تعداد نصب

اینکه یک نفر اپلیکیشن شما را دانلود کرده، به این معنا نیست که فرآیند راه اندازی اپلیکیشن نیز تکمیل شده است. از این رو باید تعداد نصب واقعی اپلیکیشن بر روی گوشی های مختلفی که مورد استفاده مخاطبین شما قرار می گیرند را نیز مورد سنجش قرار دهید.

شماره 3: تعداد حذف اپلیکیشن

افراد به دلایل گوناگون اقدام به پاک کردن اپلیکیشن شما می کنند و ممکن است بازخوردی در ارتباط با دلیل انجام این اقدام را برای شما ارسال نکنند. با این وجود اگر شخصی پس از یک آپدیت یا تغییر اقدام به پاک کردن اپلیکیشن نمود، دلیل شرایط پیش آمده برای شما تا حدودی مشخص تر می شود، مخصوصا اگر حذف به صورت انبوه و توسط گروه پایدار و مشخصی از کاربران صورت پذیرد.

شماره 4: ثبت نام ها

ثبت نام از سوی کاربران نشان می دهد که آنها، حداقل به صورت ظاهری اقدام به خرید محصولات شما می کنند. علاوه بر این می توانید از آدرس ایمیل یا سایر اطلاعات تماس آنها برای بازاریابی و نمایش آپگریدهای آینده یا معرفی اپلیکیشن های دیگر خود استفاده کنید.

شماره 5: اشتراک ها

چنانچه اشتراک برای دریافت محتوای جدید یا سایر آپدیت ها یکی از امکانات اپلیکیشن شماست، باید تعداد ثبت نام ها و لغو اشتراک را نیز پیگیری کنید. علاوه بر این، پیگیری مدت زمانی که طول می کشد تا کاربر پس از نصب اپلیکیشن اقدام به اشتراک در آن نماید و نیز مدت زمان متوسط اشتراک، به شما در درک و دریافت اطلاعات بیشتر درباره رفتار کاربران در اپلیکیشن یاری می رساند.

شماره 6: کرش ها

وضعیتی که کاربران اقدام به دانلود و نصب اپلیکیشن می نمایند و اپلیکیشن به طور مستمر کرش می کند، به هیچ وجه ایده آل نیست. لذا نه تنها باید به پیگیری تعداد کرش های اپلیکیشن بپردازید، بلکه باید زمان وقوع آنها در فرآیند را نیز بررسی کنید تا از این طریق عملکرد و کارآیی اپلیکیشن را ارتقا بخشیده و تجربه کاربری کلی و نرخ تبدیل را بهبود دهید.

KPIهای موبایل

شماره 7: آپگریدها

اگر اپلیکیشن شما قابل ارتقا به نسخه پریمیوم یا پولی است، علاوه بر تعداد آپگریدها، باید زمان آنها را هم باید پیگیری کنید. چقدر طول می کشد که کاربرانی که اپلیکیشن را نصب کرده یا در آن ثبت نام کرده اند، اقدام به آپگرید اپلیکیشن نمایند؟ درصد کاربرانی که آپگرید کرده اند، در مقابل آنهایی که از نسخه رایگان و اصلی استفاده می کنند، چقدر است؟

آیا نسخه آپگرید شده در رتبه بالاتری نسبت به نسخه اصلی قرار دارد، یا هر دو وضعیت مشابهی دارند؟ تمامی این موارد سطح تعامل کاربران با اپلیکیشن و تعهد مالی در قبال پرداخت هزینه برای اپلیکیشن را نمایش می دهد، تمامی این داده ها برای ارزیابی اپلیکیشن موبایل بسیار حیاتی است.

شماره 8: نرخ رشد کاربر

پیگیری این مورد تنها به خاطر کسب اطمینان از رشد بیس کاربری نیست، بلکه باید نحوه رشد آنها را نیز مشخص سازید. آیا رشد در رویدادهای خاص، مکان ها یا روش های تبلیغاتی جدید، تغییر قیمت ها، آپدیت های اپلیکیشن یا سایر اقدامات افزایش یافته است؟ این رشد کند است یا ثابت؟

100 * (( گذشته ) / ( گذشته –  حال ))

در مطلب بعدی به سایر شاخص های کلیدی عملکرد پرداخته خواهد شد، با ما همراه باشید.

http://www.gameanalytics.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید