دیوار یا شیپور

آگهی های خود را بر روی دیوار درج کنیم یا با شیپور جار بزنیم؟

زمانی نه چندان دور، نیازمندی ها بهترین محل برای نمایش آگهی ها و اطلاع رسانی به مردم بودند و بسیار مورد استفاده قرار میگرفتند اما دیری نپایید که سلطنت نشریات چاپی در این عرصه به پایان رسید و رقبای دیجیتالی، صحنه رقابت را به نفع خود تغییر دادند. امروزه به لطف برنامه های تلفن همراه، میتوانیم کالاها و خدمات مختلف را به دیگران عرضه کنیم و به خرید و فروش اجناس نو یا دست دوم بپردازیم.

اگر اهل معامله هستید، بعید میدانیم که اپلیکیشن های "دیوار" و "شیپور" را نشناسید و حداقل یکبار آگهی خود را توسط آنها، در معرض دید عموم قرار نداده باشید اما باید دید که کدام یک از این دو برای داد و ستد مناسب تر است؟ برای روشن شدن این موضوع، در ادامه با ما همراه شوید.

دیوار یا شیپور

اجازه دهید مقایسه بین این دو اپلیکیشن را از ظاهر آنها شروع کنیم چون محیط یک برنامه، اولین چیزی است که با مخاطب رابطه برقرار میکند. وقتی که بحث عموم کاربران از تمام اقشار جامعه درمیان باشد، رابط کاربری باید به گونه ای طراحی شود که مورد پسند همه قرار بگیرد. به همین دلیل، در "دیوار" از رنگ قرمز و  در "شیپور" از رنگ آبی استفاده گردیده که هر دوی این رنگ ها در خلق قالب گرافیکی وبسایت ها یا اپلیکیشن ها به خصوص بر پایه متریال دیزاین، بسیار مورد توجه قرار میگیرند. "دیوار" سعی کرده تا چهره همیشگی نیازمندی های چاپی را در ذهن مخاطب تداعی نماید و "شیپور" نیز از رنگ محبوب و عامه پسند آبی استفاده نموده است و از این لحاظ نمیتوان برتری خاصی را به دیگری نسبت داد.

دیوار یا شیپور

دقیق تر که بنگریم، "دیوار" سادگی را در دستور کار خود قرار داده و از شلوغی های اضافی پرهیز کرده است اما "شیپور" سعی نموده تا با به کارگیری جلوه های گرافیکی مختلف و به خصوص انیمیشن ها، توجه مخاطب را جلب کند. دو برنامه فوق از این نظر در نقطه مقابل هم هستند و به نظر میرسد که "دیوار" راه درست تری را در پیش گرفته باشد چون کاربران عادی و غیرحرفه ای بطور معمول، به کار کردن با اپلیکیشن های ساده تر بیشتر تمایل دارند.

 

دیوار یا شیپور

"دیوار" به عنوان اولین اپلیکیشن خرید و فروش آنلاین قدم در میدان گذاشت و توانست به زودی در بین مردم به محبوبیت برسد. هرچند این موضوع یک مزیت بزرگ به شمار می آید اما در عین حال باعث شد تا "شیپور" از فرصت استفاده نموده و کمبودهای رقیب را جبران کند که با مقایسه این دو اپلیکیشن و وبسایت های مربوط به هر کدام، به وضوح میتوان تفاوت بین آنها را فهمید. البته پیامد منفی این کار برای "شیپور"، پیچیدگی در رابط کاربری بوده است و خیلی از کاربران راحتی کار با "دیوار" را به برخورداری از امکانات بیشتر ترجیح داده اند.

الزام به ثبت نام در "شیپور" و تایید آن از طریق ایمیل به منظور مدیریت آگهی ها، دلیل دیگری است که باعث شده تا عموم کاربران به غیر از یک قشر خاص، تمایل چندانی برای استفاده از آن نداشته باشند. البته نباید تنها به ظاهر امر نگاه کرد چون عدم نیاز به اهراز هویت افراد، دردسرهایی از جمله تعداد زیاد آگهی های نامناسب را به همراه خواهد داشت و این موضوع کار "دیوار" را در خصوص تایید محتوا دشوار میکند. از طرف دیگر، بروزرسانی آگهی در "شیپور" تنها در صورت ایجاد حساب کاربری امکان پذیر بوده و از این رو تعداد آگهی های تکراری کمتر میشود.

 

دیوار یا شیپور

وقت آن رسیده که به قلب امکانات این دو اپلیکیشن بزنیم و قابلیت های آنها را با هم مقایسه کنیم. پس از نصب و ورود به "دیوار"، موقعیت مکانی کاربر تشخیص داده میشود و آگهی های مربوط به شهر محل سکونت او به نمایش درمی آید که برای مشاهده آگهی در سایر شهرها باید از طریق منوی کناری عمل کرد. "شیپور" چنین امکانی را ندارد و انتخاب موقعیت را به عهده شما گذاشته است که البته با وجود منوی استان ها در صفحه اصلی، چندان هم مشکل نیست.

بدون تردید لیست آگهی ها بسیار طولانی میباشد و همه چیز در آن یافت میشود به همین دلیل باید ابزاری برای فیلترکردن و جستجو در اختیار کاربر قرار بگیرد. خوشبختانه این موضوع در هر دو برنامه پیش بینی شده که در این میان، "شیپور" یک گام جلوتر بوده و هم در داخل اپلیکیشن و هم وبسایت، امکانات پیشرفته تری را فراهم کرده است. در "دیوار" نیز میتوان فهرست آگهی ها را فیلتر نمود اما بدین منظور گزینه های کمتری در دسترس میباشد. قابلیت افزودن به علاقه مندی ها، نمایش تعداد آگهی های هر دسته، اشتراک گذاری و ابزار مرتب سازی در وبسایت "شیپور"، مزیت های دیگری نسبت به وبسایت "دیوار" به شمار میروند که امکان مرور بهتر را در اختیار شما قرار میدهند.

 

دیوار یا شیپور

از لحاظ گروه بندی کالاها و خدمات، "شیپور" و "دیوار" در یک حد قرار میگیرند و لیست آنها شبیه به یکدیگر میباشد. این موضوع برای فهرست شهرها نیز صدق میکند اما "دیوار" به صورت جزئی تر عمل نموده و نام محله های یک شهر را نیز در این فهرست جای داده است که این موضوع سبب میشود تا کاربران، مرز انجام معاملات خود را بهتر بشناسند. در صفحه مربوط به جزئیات هر آگهی، این "شیپور" است که بدون عیب و نقص کارکرده و همانطور که گفتیم کمبودهای رقیب را جبران نموده است.

سیستم ثبت آگهی در اپلیکیشن های فوق، از دیگر شباهت های نزدیک "دیوار" و "شیپور" میباشد که هر دو ضمن دریافت اطلاعات کامل و جامع، راحتی کار را نیز مد نظر قرار داده اند. تنها تفاوت از این لحاظ، چند مرحله ای بودن ثبت آگهی در "دیوار" بوده که البته اختلالی در سرعت و سهولت آن به وجود نیاورده است. جنبه دیگر مقایسه این دو برنامه، مدیریت آگهی ها میباشد که در "شیپور" نیاز به ثبت نام دارد و شاید این موضوع برگ برنده ای برای رقیب باشد.

دیوار یا شیپور

اگر بخواهیم در پایان یک جمع بندی داشته باشیم، باید گفت که "شیپور" تلاش نموده تا با فراهم آوردن امکانات بیشتر، قابلیت های مفیدتری را در اختیار کاربران قرار دهد و تا حد زیادی در این راه موفق بوده است. البته تعداد زیاد مخاطبان "دیوار"، این امر را مشخص میسازد که عموم افراد راحتی کار با این اپلیکیشن را ترجیح داده و درنتیجه آن را برای درج آگهی های خود برگزیده اند. این موضوع سبب شده تا تنوع آگهی ها در "دیوار" بیشتر از "شیپور" باشد و بتوان کالاها و خدمات متنوع تری را در آن یافت.

با توجه به مواردی که اشاره شد، به نظر شما کدامیک از این دو اپلیکیشن محل مناسب تری برای انجام داد و ستد و درج آگهی هستند؟

اینها را هم بخوانید

نظرات کاربران

  1. Sedigheh Fakoor
    Sedigheh Fakoor
    من از برنامه فوری استفاده میکنم به نظرم از دیوار و شیپور خیلی بهتره https://play.google.com/store/apps/details?id=app.fori.mobile

    به این نظر پاسخ دهید