تعامل کاربر با اپلیکیشن

از چه طریقی می توان تعامل کاربر با اپلیکیشن را بهبود بخشید؟

نصب اپلیکیشن از سوی کاربر یکی از مهم ترین عوامل دخیل در رشد تعداد کاربران اپلیکیشن می باشد، اما اگر کاربران تنها اپلیکیشن شما را نصب کرده، اما به ندرت آن را باز کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در عرصه رقابتی اپلیکیشن ها، تعامل بلندمدت با کاربر اهمیت بسیاری داشته و تنها از این طریق می توانید یک کسب و کار موفق شکل دهید.

کاربرانی که اپلیکیشن شما را مورد استفاده قرار می دهند ارزش بیشتری داشته و در آینده با احتمال بیشتری اپلیکیشن را با سایرین به اشتراک می گذارند. از این رو در این مطلب مایلیم به ترفندهایی بپردازیم که تعامل کاربر در اپلیکیشن را افزایش می دهند، با ما همراه باشید.

1. اپلیکیشن باکیفیتی بسازید که موجب تعامل کاربران شود

ساخت و توسعه یک اپلیکیشن باکیفیت، سنگ بنای ارائه یک تجربه خوب و خوشایند است و هرچه تجربه کاربری اپلیکیشن بهتر باشد، کاربران نیز تعامل بیشتری با اپلیکیشن خواهند داشت. یکی از روش های پیشنهادی، بهینه سازی اپلیکیشن بر اساس دستورالعمل های متریال دیزاین است که به طور چشمگیری در بهبود تجربه کاربری تاثیرگذار می باشد.

برای نمونه توسعه دهنده اپلیکیشن Hole19 تجربه کاربری اپلیکیشن را بر مبنای اندروید ویر درست کرده و همین اقدام نیز موجب افزایش 40 درصدی در تعامل کاربران شده است.

2. کاری کنید که کاربران احساس راحتی کنند

شخصی سازی تجربه کاربری اپلیکیشن موجب می شود که کاربران احساس راحتی بیشتری کنند و از همین جاست که ارتباط پایدار بین شما و کاربر شکل می گیرد و آنبوردینگ کاربران جدید گام مهم و حیاتی در این فرآیند محسوب می شود.

آنبوردینگ باید بسیار سریع و یکپارچه بوده و کمترین ورودی را از کاربر درخواست کند، زیرا کاربران می خواهند سریعا قادر به استفاده از اپلکیشن شما گردند، علاوه بر این لازم است آنبوردینگ بخش اصلی از تجربه کلی محصول باشد. از تصاویر و کلمات مناسب برند خود استفاده کنید و تنها زمانی که واقعا به ورودی کاربر نیاز است، از او چنین درخواستی کنید تا از رها کردن اپلیکیشن از سوی کاربران جلوگیری شود.

Freeletics یک اپلیکیشن سلامت است که یک آنبوردینگ تعاملی برای کاربر ساخته که در آن تصاویر و متن های مناسب برای کاربران زن و مرد به صورت مجزا نمایش داده شده و فرآیند ثبت نام نیز به مرحله بعدی منتقل شده است. این جریان آنبوردینگ بهبودیافته، فعالیت کاربر در 7 روز نخست را تا 58 درصد افزایش داده و در این اپلیکیشن از Google Smart Lock برای ورود کاربرانی که مجددا به اپلیکیشن باز گشته اند، استفاده شده است.

3. بهینه سازی نحوه انتشار قابلیت های جدید، به عنوان راهی برای افزایش تعامل کاربر

معرفی قابلیت های جدید برای موفقیت در عرصه رقابتی اهمیت چشمگیری دارد و برای مرتبط ماندن با کاربر و کسب اطمینان از این موضوع که کاربران به اپلیکیشن باز می گردند، باید از استراتژی های مناسبی برای انتشار امکانات جدید بهره رفت، به منظور حصول موفقیت در انتشار امکانات جدید برای اپلیکیشن باید از گام های زیر پیروی کنید:

- یک هدف واضح و صریح برای هر نسخه تعریف کنید تا از طریق آن قادر به سنجش عملکرد شوید، برای مثال افزایش حداقل 10 درصدی تعداد کاربرانی که یک عکس را ویرایش کرده اند.

- با کمک تست بتا قادر به جمع آوری بازخورد از سوی کاربران و تکرار یک قابلیت پیش از انتشار آن برای تمامی کاربران می باشید.

- فعال سازی Pre-launch Report در کنسول توسعه دهندگان به منظور کشف مشکلات بالقوه و کسب اطمینان از پایداری فنی در نسخه های آلفا و بتای اپلیکیشن.

- هدایت کاربران به سوی هر قابلیت جدید، حتی اگر لازم باشد از آنبوردینگ لایت برای این کار استفاده کنید. به طور بصری آنچه را که جدید است متمایز گردانید و یک توضیح مختصر نیز برای اطلاع کاربر از اهمیت این قابلیت ارائه دهید.

- با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل، کارآیی و عملکرد را اندازه گیری کنید و ببینید که کدامیک از قابلیت های جدید موجب تعامل بیشتری می شوند.

4. استفاده عاقلانه از نوتیفیکیشن ها

پوش نوتیفیکیشن ها یکی از ابزارهای تعاملی محبوب در دنیای اسمارت فون ها محسوب می شوند، اما یک محدوده بین برقراری تعامل و ایجاد مزاحمت برای کاربران وجود دارد. از این رو باید با پیروی از این دستورالعمل ها این حد را حفظ کنید:

- باید نهایت تلاش خود را به کار گیرید تا نوتیفیکیشن های مرتبطی را به کاربر نمایش دهید. از خلاقیت خود استفاده کرده و بر برند خود نیز پایبند باشید و با استفاده از زبان کاربران با آنها صحبت کنید و از یک لحن قابل اعتماد استفاده نمایید.

- نوتیفیکیشن های ارسال شده برای کاربران باید اجراشدنی باشند و در هر جایی که ممکن است از دیپ لینک ها استفاده کنید تا از این طریق در زمان کاربر صرفه جویی شود.

- به یاد داشته باشید که تمامی کاربران مثل هم نیستند و از این رو شخصی سازی پیام برای گروه های مختلف از کاربران لازم خواهد بود.

- زمانی که برای ارسال نوتیفیکیشن انتخاب می کنید، اهمیت بسیار زیادی داشته و باید در زمان مناسب اقدام به ارسال نوتیفیکیشن برای کاربران خود کنید و تکرر ارسال پیام ها را نیز مد نظر قرار دهید. برای مثال بهتر است وقتی که کاربر بیکار است، یک خواندنی جالب برای او ارسال کنید، اگر در طول روز و زمانی که سر آنها شلوغ است، نوتیفیکیشن بفرستید، کاربران به احتمال زیاد نوتیفیکیشن شما را نادیده خواهند گرفت.

- کاربران باید قادر به کنترل نوتیفیکشن های دریافتی شوند و اگر مایل بودند بتوانند ارسال نوتیفکیشن از سوی اپلیکیشن را به طور کامل غیرفعال کنند. اگر گروه خاصی از نوتیفیکیشن ها موجب آزار کاربران شود و راهی برای غیرفعال کردن آن نداشته باشند، ممکن است اقدام به حذف اپلیکیشن شما نیز نمایند.

یک اپلیکیشن به نام Aftenposten یک جریان آنبوردینگ جدید را پیاده سازی کرده که نوتیفکیشن های در دسترس را مشخص نموده است و خوانندگان می توانند تنظیمات موردنظر خود را مدیریت کنند. این کار نرخ حذف اپلیکیشن در طول 60 روز را حدود 9.2 درصد کاهش داده و منجر به کاهش 28 درصدی در تعداد کاربرانی شده که نوتیفیکیشن ها را کاملا بی صدا کرده اند.

5. به کاربرانی که بیشترین تعامل را دارند، جایزه دهید

باید با بکارگیری روش هایی وفادارترین کاربران خود را تشویق کرده و از این طریق ارتباط بلندمدتی با آنها شکل دهید، بدین ترتیب کاربرانی که تعامل کمتری دارند نیز راغب به تعامل بیشتری با اپلیکیشن شما می شوند. این هدیا می تواند به اشکال و صورت های گوناگونی باشد، اما بهتر است سادگی را حفظ کنید و مطمئن شوید که جایزه ارزش واقعی به کاربر می افزاید و با اکوسیستم اپلیکیشن شما هم خوانی دارند، برای این کار می توانید از متدهای زیر بهره بگیرید:

- امکانات کوچک اما کاربردی را از طریق دعوت به گروه بتا در اختیار آنها قرار دهید.

- اکانت کاربر را با استفاده از بج های مناسب بر اساس فعالیت های آنها تزئین کنید.

- تخفیفات ویژه یا کد تخفیف پیشنهاد دهید که تنها از طریق اپلیکیشن شما قابل بازخرید است.

به طور کلی هرچه بیشتر قادر به شخصی سازی جایزه شوید، نتیحه بهتری را هم دریافت خواهید کرد.

از طریق آزمایش مستمر به موفقیت دست پیدا کنید

یک اپلیکیشن خوب فرصت منحصر به فردی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد تا یک ارتباط پایدار با کاربران برقرار کرده و یک کسب و کار بادوام با مشتریان راضی و خوشنود خود شکل دهند. از این رو بهتر است با کمک 5 ترفند ذکرشده در این مقاله، اقدام به بهینه سازی اپلیکشن جهت تعامل و جذب کاربران نمایید، این ترفندها باید در اهداف توسعه شما مورد توجه قرار گیرند و جزئی از استراتژی کمپانی شما باشند.

 

https://android-developers.googleblog.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید