طرح های رنگی

استفاده از طرح های رنگی در طراحی رابط کاربری موبایل - بخش دوم

در مطلب قبلی به کلیاتی درباره رنگ ها و انواع طرح های رنگی پرداخته شد و در ادامه شما را با ابزارهایی برای انتخاب مناسب ترین رنگ ها آشنا می کنیم، با ما همراه باشید.

رویکردهایی برای انتخاب طرح های رنگی و ابزارها

معمولا کاربران پس از اولین برخورد و تاثیرپذیری، درباره اپلیکیشن قضاوت می کنند و یک طراحی خوب برای اپلیکیشن نقش چشمگیری در جایگاه اپلیکیشن در نمودارهای اپ استورها دارد. یک طراحی خوب به معنای یک طرح رنگ خوب نیز می باشد و طراحان می توانند از ابزارهای آنلاین مختلفی در حین کار  بر روی اپلیکیشن استفاده کنند تا از این طریق مطمئن شوند که رنگ های درستی را انتخاب کرده و اپلیکیشن آنها از ظاهر خوبی برخوردار است، در زیر چندین ابزار برای انجام این کار فهرست شده است:

- Adobe Color CC: این وب سایت کاربران را قادر به ساخت طرح های رنگی بسیار خوب و جذاب با کمک دایره رنگی می کند، با چرخ زدن در ترکیب ها ببینید که کدام رنگ ها در تصاویر مختلف استفاده شده است.

طرح های رنگی

- Paletton: این ابزار طراحان را قادر به انتخاب یک رنگ پایه برای لی اوت می کند، با این کار سایه های رنگی مشابه که قابل استفاده با این رنگ پایه هستند، نمایش داده می شوند. طرح های رنگی در دسترس، کاربران را قادر به کار با 1-4 رنگ می کنند.

- Flat UI Color Picker: طراحان از این وب سایت برای انتخاب بهترین رنگ برای طراحی فلت استفاده می کنند.

- Material palette: طراحان با استفاده از این وب سایت می توانند رنگ های موردنظر خود را انتخاب کرده و ترکیب این رنگ ها با هم را مشاهده کنند، رنگ های انتخاب شده در یک کانسپت طراحی کوچک ترکیب می شوند.

طرح های رنگی

- Material UI: زمانی که طراحان و توسعه دهندگان مایل به انتخاب رنگ برای پروژه خود باشند، این ابزار به کمک آنها خواهد آمد. کاربران به لیستی از برترین رنگ های متریال دیزاین دسترس دارند و قادر به یافتن رنگ های رابط کاربری، رنگ های اجتماعی، رنگ های اچ تی ام ال و غیره می باشند.

مثال عملی

اپلیکیشن CALCU™ Stylish Calculator Free را در نظر بگیرید که توانسته 4.6 ستاره از کاربران خود در سرتاسر جهان کسب کند.

CALCU قابل استفاده برای اهداف گوناگون از انجام عملیات ساده گرفته تا محاسبات دقیق علمی می باشد. کاربران به راحتی قادر به افزودن یا حذف عملیات و مقادیر ثابت مورد نظر خود هستند. این اپلیکیشن ارائه دهنده یک تجربه بصری پیشرفته با قادر ساختن کاربران در انتخاب بیش از 20 اسکین مختلف می باشد.

در تصویر زیر برخی از محبوب ترین اسکین ها را مشاهده می کنید:

طرح های رنگی

این موضوع به اثبات رسیده که ترکیب مشکل و آبی، خاکستری، سبز و قرمز محبوب ترین گزینه ها هستند و در بین این ترکیب ها، مشکی و آبی محبوب ترین است.

چنانچه به آمار و ارقام مخصوص به هریک از کشورها نگاهی بیندازید، خواهید دید که کاربران از کشورهای گوناگون اسکین های مشابهی را انتخاب کرده اند، اما با این حال تفاوت هایی هم در بین این کشورها دیده می شود. برای مثال، طرح های رنگی قرمز در آمریکا و روسیه و سپس ژاپن محبوبیت بیشتری دارند. رنگ قرمز در ژاپن به معنای خشم و خطر است، اما معنای این رنگ در آمریکا و روسیه مثبت تر می باشد. واژه قرمز (krasni در زبان روسی) برای توصیف چیز قشنگی مورد استفاده قرار گرفته است، در حالی که عشق، کریسمس و جرات رایج ترین معانی رنگ قرمز در آمریکا می باشند.

در اینجا یک مثال را مشاهده می کنید: طرح های رنگی با آبی محوبیت یکسانی در کشورهای مذکور دارند و این شرایط به دلیل معنای مثبت این رنگ می باشد که در آمریکا به معنای قابل اعتماد، در روسیه به معنای امید و خلوص و در ژاپن نیز به معنای مخلوقات فراطبیعی تئاتر می باشد.

جمع بندی

رنگ ها عامل تعیین کننده ای در طول فرآیند توسعه اپلیکیشن می باشند، مخصوصا اگر بخواهید اپلیکیشن خود را از سایرین متمایز گردانید. طرح های رنگی خوب و مناسب یک تجربه بصری برجسته را در اختیار کاربران قرار می دهند و توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایل نیز می توانند با انتخاب رنگ های مناسب مزیتی نسبت به رقبای خود داشته باشند.

طراحان اپلیکیشن باید این موضوع را درک کنند که رنگ ها دارای تاثیر روانی بوده که همواره باید مد نظر قرار گیرد. عوامل گوناگونی ادراک رنگ ما را تحت تاثیر قرار می دهند که برای نمونه می توان به پس زمینه فرهنگی، سن، جنسیت و غیره اشاره کرد.

یک طراحی خوب بدون انتخاب رنگ مناسب معنا ندارد و چنانچه مایل به جذب بیس کاربری وفادار هستید، رنگ ها یکی از عوامل اصلی و مهم هستند که در حین کار بر روی طراحی اپلیکیشن باید مورد توجه قرار داده شود.

با این اوصاف چنانچه در حال کار بر روی اپلیکیشنی هستید که در یک کشور یا توسط گروه خاصی از افراد مورد استفاده قرار خواهد گرفت، تحقیقات گسترده ای را انجام دهید تا بفهمید مخاطبین شما کدامیک از رنگ ها را ترجیح می دهند و در آخر تلاش های شما ثمربخش خواهد بود و مخاطبین از شما قدردانی خواهند کرد.

 

https://www.sitepoint.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید