اشتباهات متعددی که به شکست ویندوز فون انجامید

اشتباهات متعددی که به شکست ویندوز فون انجامید

به گفته کمپانی مایکروسافت آنها به حذف 1850 شغل که 1350 تا از آنها مربوط به فنلاندند، می پردازد. فنلاند زادگاه گوشی های نوکیا بود که در سال 2013 توسط مایکروسافت خریداری گردید و قرارداد رسمی آن در آوریل 2014 امضا شد و بدین ترتیب مایکروسافت کسب و کار اسمارت فون را از نوکیا خریداری کرد. مایکروسافت اعلام نکرده که در حال کناره گیری از صنعت موبایل است، اما با شرایطی که به طور مستمر به حذف مشاغل اقدام می کند، پایداری در این کسب و کار بسیار دشوار می نماید. به بیان آنها کمپانی کار ساخت اسمارت فون برای مشتریان کاری را ادامه می دهد، چرا که این قبیل مشتریان علاقه مند به اسمارت فون های ساخته شده از جانب کمپانی می باشند. خریداری نوکیا یقینا یکی از پرهزینه ترین اقداماتی صورت گرفته از سوی مایکروسافت بوده است.

اما کجای کار مایکروسافت اشتباه پیش رفت؟ در حقیقت اشتباهات متعددی در ارتباط با ویندوز موبایل و ویندوز فون از سوی کمپانی مایکروسافت سر زده است. در سال 2011 نوکیا سیستم عامل سیمبین را کنار گذاشته و پلتفرم موبایل مایکروسافت را به کار برد، بدین ترتیب اسمارت فون ها به طور انحصاری سیستم عامل ساخته شده از سوی آنها را مورد استفاده قرار دادند. این اقدام را می توان اشتباه بزرگی از سوی نوکیا در بلندمدت تلقی کرد، چرا که نتیجه این اقدام از دست دادن پول در هر سه ماهه گردید و این امر موجب شد که آنها تنها سهم بسیار کوچکی از مارکت را تا سال 2013 که مایکروسافت اقدام به خریداری نوکیا نمود، به خود اختصاص دهند. بدون شک نوکیا اسمارت فون های بسیار خوب و شگفت انگیزی را می سازد و بسیاری از مردم نسبت به ساخت اسمارت فون های اندرویدی از سوی نوکیا علاقه مندند. با این حال محدود کردن سرمایه تنها برای ویندوز فون ایده خوبی نبود، چرا که ویندوز فون کوچک ترین اکوسیستم در مقابل اندروید، آی او اس و بلک بری بوده است.

blog_18801_1

مشکل بزرگی که مایکروسافت برای سال های متمادی با سیستم عامل خود داشت، به عدم وجود اپلیکیشن های متعدد در این پلتفرم ارتباط پیدا می کند. تعداد بسیار زیادی از اپلیکیشن ها در موبایل های ویندوزی در دسترس نمی باشند و همین امر موجب شکایات متعددی از سوی کاربران این پلتفرم شده است. در حال حاضر مایکروسافت اقداماتی را جهت تشویق توسعه دهندگان برای ساخت اپلیکیشن و بازی برای مایکروسافت صورت داده، اما نتیجه مثبتی از این اقدامات دریافت نکرده است و به احتمال زیاد این عدم رغبت توسعه دهندگان به سهم ناچیز ویندوز فون در مارکت مربوط می شود. از سه ماهه دوم 2012 سهم مارکت ویندوز فون از 5 درصد بیشتر نشده و همین شرایط عدم رغبت به ساخت اپلیکیشن هایی برای ویندوز فون از سوی توسعه دهندگان را توجیح می کند، چرا که تعداد بسیار کم کاربران این پلتفرم ارزش صرف زمان برای ساخت اپلیکیشن را ندارد. ویندوز اپلیکیشن های جدیدی را نیز دریافت می کند، اما متاسفانه این اپلیکیشن ها به صورت پیوسته آپدیت نمی شوند، در حالی که آپدیت اپلیکیشن ها در اندروید و آی او اس به صورت مستمر به وقوع می پیوندد.

حقیقت دیگر این است که مایکروسافت سازندگان اسمارت فون ها را ترغیب به استفاده از ویندوز فون در گوشی های سطح پایین و ارزان قیمت نمی نماید. در سال 2014 مایکروسافت ویندوز فون را به رایگان در اختیار سازندگان گوشی قرار داد تا آن را در گوشی های آینده خود مورد استفاده قرار دهند، اما حتی این اقدام نیز در راستای محبوبیت یافتن ویندوز فون تاثیر چندانی نداشت. در حقیقت نوکیا تنها کمپانی بود که برای ساخت اسمارت فون های خود از ویندوز فون استفاده می کرد. اچ تی سی و سامسونگ تمرکز خود را بر روی اندروید معطوف کرده بودند، چرا که این پلتفرم کانون توجه گستره عظیمی از کاربران بود. چنانچه مایکروسافت تلاش بیشتری در جهت ترغیب سازندگان برای استفاده از ویندوز فون می نمود، نتیجه بهتری را دریافت می کرد.

در حالی که تسلط در حوزه اسمارت فون های ارزان قیمت دستاورد ارزشمندی برای سیستم عامل های موبایل نمی باشد، اما همین اقدام نیز می توانست به ترویج ویندوز فون بینجامد. این دسته از اسمارت فون ها در مارکت هایی مانند برزیل، هند و اندونزی محوبیت فراوانی دارند و این اقدام می توانست موجب تشویق شرکای مایکروسافت شود و آنها از ویندوز 10 که در سال 2014 رونمایی شد، در اسمارت فون ها استفاده کنند. به بیان مایکروسافت آنها در حال حاضر عرصه موبایل ویندوز 10 را رها نمی کنند، اما تمرکز خود را از ساخت اسمارت های مشتری و کاری بر روی اسمارت های کاری معطوف می کنند و مشتریان سازمانی را هدف قرار می دهند. اچ پی در همایش جهانی موبایل که در ماه فوریه به وقوع پیوست، به رونمایی از فبلتی 6 اینچی پرداخت که با ویندوز 10 کار می کند و از پردازنده Qualcomm Snapdragon 820 استفاده کرده و دارای 4 گیگابایت رم، باتری 4150mAh و IP67 و مقاوم در برابر آب است و این ویژگی ها آن را قدرت بخشیده و به محصولی تاثیرگذار مبدل ساخته اند. در حالی که تمرکز مایکروسافت هم اکنون بر روی مشتریان سازمانی نهاده شده، اینکه اسمارت فون مذکور جای خود را در قفسه فروشگاه ها خواهد یافت یا خیر بسیار جالب خواهد بود.

 

http://www.androidheadlines.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید