بایدها و نبایدها: چگونه کاربران را ترغیب به نقد اپلیکیشن خود نماییم؟

بایدها و نبایدها: چگونه کاربران را ترغیب به نقد اپلیکیشن خود نماییم؟

امتیازدهی به اپلیکیشن ها برای کاربران تازه کار و نیز باتجربه اهمیت دارد، نقدها و امتیازدهی های انجام شده نشانی از جنبه اجتماعی کاربران بالقوه اپلیکیشن ها می باشند و به آنها ارزش اپلیکیشن را نشان داده و ارائه دهنده مزیتی برای کاربران است و ارزش نصب اپلیکیشن از سوی کاربر را نشان می دهد. با استناد به مطالعات Apptentive، حدود 98% از اپلیکیشن های برتر رایگان دارای حداقل 4 ستاره هستند. به طور کلی می توان بیان داشت که هرچه نظرات راجع به یک اپلیکیشن بیشتر باشد، قابلیت کشف و ترافیک ارگانیک آن نیز به موازات افزایش پیدا می کند. علاوه بر این امتیازات و نظرات مثبت تاثیر مثبت چشمگیری بر روی رتبه بندی های اپ استور دارد.

پیام های نمایش داده شده جهت درج نظر یا امتیاز، متد بسیار موثری برای دریافت نظرات برای اپلیکیشن می باشد، علاوه بر این، چنین پیام هایی ابزار موثری در راستای افزایش تعداد نظرات و امتیازات مثبت برای اپلیکیشن است. اما نحوه نمایش این پیام به کاربر اهمیت ویژه ای داشته و باید مورد توجه قرار گیرد.

blog_18908_1

زمان بندی بد و فرم های آزاردهنده و یا پیام رسانی نادرست، کاربران را محبور به دادن امتیاز کم و یک ستاره می گرداند. این ذهنیت در کاربران وجود دارد که چنانچه اپلیکیشن با نمایش این پیام موجب اذیت من شده، من هم برای این تجربه بد آن را تنبیه می کنم. برای مثال فروشنده ای را در نظر بگیرید که مدام از مشتریان می پرسد که آیا خرید در فروشگاه آنها را دوست دارند یا خیر.

نحوه درخواست بازخورد باید به گونه ای باشد که موجب اذیت کاربر نشده و کاربر احساس کند که دعوت به ارسال بازخورد شده است، با تمامی این اوصاف قصد داریم تا بایدها و نبایدهای حاکم در نحوه درخواست از کاربران بابت درج نظرات و بازخوردهای خود را به شما ارائه دهیم، در ادامه با ما همراه باشید.

چهار مورد از بایدها

1. زمان مناسب را بیابید

لحظات تعاملی در تجربه کاربری را بیابید، تکمیل یک مرحله از بازی، خرید محصول، به اشتراک گذاری یک ویدیو و غیره تنها نمونه هایی هستند که می توانید پس از تکمیل آنها پیام موردنظر خود را به کاربر نشان دهید. چنانچه قادر به تشخیص رضایتمندی، شادی و یا هیجان کاربر گردید، فرصت خود برای دریافت یک نظر مثبت را افزایش خواهید داد.

از سوی دیگر یافتن زمان مناسب برای ارسال پیام به کاربر احتمال دریافت بازخورد منفی یا امتیاز یک ستاره از سوی او را کاهش می دهد. بدین ترتیب پیام های نمایش داده شده دیگر آزاردهنده نخواهند بود و عملیات کاربر را مختل نخواهند کرد و کاربر یک تجربه مثبت با استفاده از اپلیکیشن و در زمانی که پیام را مشاهده می کند، خواهد داشت.

blog_18908_2

2. پیام مرتبط و مشتری محوری را به نمایش گذارید

کاربران علاقه مندند تا فکر کنند صاحبان اپلیکیشن به عقاید و نظرات آنها اهمیت داده و به بازخورد آنها بها می دهند. چنانچه پیام نمایش داده شده مستقیما از کاربر درخواست درج امتیاز کرده و پیش از آن هیچ تعاملی را با کاربر برقرار نکند، چنین شرایطی نشان دهنده این است که شما تنها به دنبال دریافت بازخورد مثبت و تبلیغ خودتان هستید و برای شخص کاربر ارزشی قائل نمی باشید.

با این تفاسیر لازم است تا ابتدا یک ارتباط با کاربر برقرار کرده و سپس از او درخواست کنید. ابتدا از عقیده کاربر درباره اپلیکیشن سوال کنید، آیا آنها اپلیکیشن را دوست دارند و از آن راضی هستند؟ لازم است به کاربر نشان دهید که احساس آنها برای شما مهم است و مایلید تا عقیده آنها نسبت به اپلیکیشن را بهبود بخشید.

شروع مکالمه با این جمله که "آیا از اپلیکیشن راضی هستید؟" 5 تا 10 مرتبه تاثیرگذارتر از درخواست درج امتیاز ساده می باشد.

blog_18908_3

3. به کاربر امکان انتخاب گام بعدی خود را بدهید

چنانچه کاربران قادر به انتخاب گام بعدی خود باشند، به احتمال زیاد در اپلیکیشن مانده و سپس نظر خود را درج خواهند کرد. چنانچه گزینه های مرتبطی به کاربر نمایش داده نشود، او با احتمال زیادی بخش درج نظر را رها خواهد کرد.

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، جمله "آیا از اپلیکیشن راضی هستید؟" یک الزام برای پیام درج نظر شده، چنانچه پاسخ کاربر بله باشد، به صفحه درج نظرات در اپ استور هدایت خواهد شد، در غیر این صورت فرم بازخورد به کاربر نمایش داده می شود.

مشتریان خوشحال و راضی به صفحه نظرات هدایت شده و آنهایی که ناراضی اند فرصتی را می یابند تا نارضایتی خود را با سایرین نیز به اشتراک بگذارند. این رویکرد رتبه اپلیکیشن را ارتقا می دهد و تاثیرگذاری آن به اثبات رسیده است، علاوه بر این قادر به ایجاد وفاداری و پشتیبانی از سوی مشتریان نیز می گردد.

blog_18908_4

در آخر لازم است تا گزینه های "خیر، ممنونم" و یا "بعدا یادآوری کن" را نیز در اختیار کاربر قرار دهید تا در صورتی که در زمان نامناسب مزاحم او شده اید، این امر به تجربه کاربری و نظر کاربر لطمه ای وارد نسازد.

4. شروع به مکالمه با کاربر کنید

از پیام ها به عنوان روشی برای جمع آوری بازخوردهای کاربر و اعمال تغییراتی در راستای آن استفاده کنید و اول از همه با نمایش فرم بازخورد به آن دسته از کاربرانی که از اپلیکیشن شما ناراضی اند، تعداد نظرات منفی نسبت به اپلیکیشن را کم کنید. بدین ترتیب کاربران قادر خواهند بود تا بازخوردهای منفی، شکایات، مشکلات و خطاها را مستقیما برای توسعه دهنده اپلیکیشن ارسال کنند، بدین ترتیب دیدگاه های منفی آنها در صفحه نظرات اپ استور جای نخواهد گرفت و از تاثیرگذاری منفی این قبیل از عقاید تا حد بسیار زیادی کاسته می شود. پاسخ دادن به تمامی شکایات ارسال شده از سوی کاربران بسیار حیاتی است و چنانچه این کار در زمان مناسب و به صورت شفافی صورت پذیرد، به افزایش نرخ پذیرش اپلیکیشن می انجامد.

ثانیا، نظرات منفی در صفحه نظرات اپ استور را نادیده نگیرید و با درج نظر خود برای آنها، کاربران را از آخرین آپدیت ها و رفع خطاها مطلع سازید. علاوه بر این می توانید پوش نوتیفیکیشن هایی مبنی بر رفع خطاها و آپدیت ها را برای آن دسته از کاربرانی که پیشنهاداتی برای امکانات و توسعه ها فرستاده اند، ارسال نمایید.

blog_18908_5

سه مورد از نبایدها

1. از کاربر التماس نکنید که برای اپلیکیشن نظر دهد

پیام های درج نظر نباید این ذهنیت را تداعی کنند که انگار کاربر لطفی را به شما می کند، این پیام ها باید به گونه ای باشند که یک ارتباط قابل اعتماد بین کاربر و صاحب اپلیکیشن را به نمایش بگذارند.

درخواست مستقیم برای درج 5 ستاره برای اپلیکیشن روش بسیار بدی است، در صورت اصرار برای این کار، اپلیکیشن شما از اپ استور حذف می شود و این امر منجر به امتیازات پایین تری برای اپلیکیشن می گردد، چرا که این گونه پیام ها آزاردهنده و دوپهلو هستند.

blog_18908_6

2. به نمایش عاملی برانگیزکننده نپردازید

برخی از توسعه دهندگان اپلیکیشن از یک میانبر برای نظرات خوب استفاده می کنند، آنها در عوض دریافت امتیاز بالا به کاربران امتیاز اضافه و یا کارنسی بازی می دهند. نمایش پاداش به محض دریافت 5 ستاره، کاری است که احتمال دارد به رد شدن اپلیکیشن شما منجر شود. شاید این کار در ابتدا نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد، اما در نهایت به ممنوعیت اپلیکیشن شما خواهد انجامید.

blog_18908_7

3. اختلال ایجاد نکنید

هرگز اقدام به نمایش پیام امتیازدهی در اولین استفاده از اپلیکیشن ننمایید، چرا که این کار به احتمال قوی به بستن اپلیکیشن شما از سوی کاربر می انجامد. کاربران به زمانی برای آشنایی با بخش های مختلف اپلیکیشن نیاز دارند، تنها پس از اینکه کاربر به استفاده از اپلیکیشن عادت کرد، می توانید از آنها درخواست درج نظر کنید.

مختل کردن عملیات کاربر در حین انجام یک بازی یا انجام کار خاصی در اپلیکیشن، اثرات منفی به دنبال خواهد داشت، لذا باید از این کار خودداری کنید. از این رو بهترین زمان برای نمایش پیام نظردهی زمانی است که کاربر یک مرحله از بازی را کامل کرده و یا خرید یا عملیاتی را به انجام رسانده است، به طور خلاصه باید زمانی را برای نمایش پیام انتخاب کنید که کاربر در حال انجام کار خاصی نیست و می تواند بر روی پیام نمایش داده شده متمرکز شده و به آن واکنش نشان دهد.

blog_18908_8

مشابه سایر موارد در چرخه حیات اپلیکیشن موبایل، پیام های درج نظر نیز باید متناسب با ارتباطات کاربر باشند، از این رو پیام های مذکور نباید عملیات را مختل کرده و جنبه آزاردهنده ای داشته باشند، این پیام ها منبع بازخورد بی طرفانه و فرصتی برای پیشرفت و بهبود است. پیام های هوشمندانه و مشتری محور منجر به رتبه بندی های بالاتر و نرخ پذیرش بهتر برای اپلیکیشن موبایل می شوند، از این رو باید نهایت دقت را در نحوه استفاده از آنها به عمل آورد.

 

http://www.marketingprofs.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید