جلوگیری از حذف اپلیکیشن

با این 6 ترفند جلوی حذف اپلیکیشن خود را بگیرید

رقابت در دنیای اپلیکیشن ها بسیار شدید است و بیش از 2 میلیون اپلیکیشن در تلاشند تا اعتماد و توجه کاربران را جلب کنند. اما محدودیت هایی مانند فضای ذخیره سازی گوشی ها از یک سو و کم حوصله شدن کاربران از سوی دیگر این وضعیت را دشوارتر کرده اند و چنانچه اپلیکیشن نتواند توجه و حیرت کاربر را برانگیخته و ارزشی را برای او خلق کند، در همان روزهای اول محکوم به شکست شده و از گوشی کاربران حذف میشود.

جلوگیری از حذف اپلیکیشن

عملکرد پایین، کرش کردن و وجود باگ ها در اپلیکیشن جز مهم ترین دلایل حذف آن از سوی کاربران میباشند. بر اساس مطالعه صورت گرفته از سوی Compuware، حدود 16 درصد از کاربران تنها دو فرصت مجدد به اپلیکیشن میدهند. اپلیکیشن هایی که به زمان زیادی برای بارگذاری نیاز دارند، آهسته کار میکنند، موجب آزار کاربران میشوند یا عملیات را به درستی انجام نمیدهند، به احتمال زیاد پس از چند روز از گوشی کاربر حذف خواهند شد.

سایر عواملی که موجب حذف اپلیکیشن از گوشی کاربر میشوند، شامل موارد زیر میباشد:

- تجربه/رابط کاربری ناخوشایند

- اشغال فضای زیادی از گوشی یا مصرف زیاد باتری

- نوتیفیکیشن های بیش از حد

- فرآیند ثبت نام یا آنبوردینگ دشوار

- عدم وجود پشتیبانی درون-اپلیکیشن

- آپدیت های بیش از حد

حال که با عوامل تاثیرگذار در حذف اپلیکیشن آشنایی پیدا کردیم، به شرح اقداماتی میپردازیم که شما را از بابت کارآیی بهتر و رضایتمندی مشتریان مطمئن میسازند و بدین ترتیب میتوانید نرخ حذف اپلیکیشن خود را کم کنید.

6 راه برای کاهش میزان حذف اپلیکیشن

شما باید به نظرات مشتریان درباره اپلیکیشن توجه کنید تا بفهمید با چه مشکلاتی روبه رو هستند و اقدام به برطرف کردن آنها نمایید. این ترفندها در این راه به کمک شما خواهند آمد:

1. تجزیه و تحلیل ها را مورد بررسی قرار داده و بر نقاط افت بحرانی نظارت کنید

ابزارهای تجزیه و تحلیل کمک شایانی در تشخیص وضعیت کلی اپلیکیشن میکنند و باید بفهمید چه عاملی بیشتر از همه موجب کنار گذاشتن اپلیکیشن از سوی کاربران میشود. با بررسی شاخص های کلیدی عملکرد در اپلیکیشن میفهمید در چه بخشی تعامل کاربران با اپلیکیشن کم میشود، با این اطلاعات میتوان به تشخیص و برطرف کردن مشکل پرداخت.

فرآیند آنبوردینگ سردرگم کننده یا ثبت نام طولانی و خسته کننده از جمله عواملی هستند که تاثیر منفی در تعامل کاربران میگذارند. از طرفی ممکن است یافتن محصول، سرویس یا اطلاعات مرتبط برای کاربر دشوار باشد یا اگر بازی ساخته اید، تمام شدن اعتبار بازی موجب رها کردن اپلیکیشن گردد. در اپلیکیشن های فروش، هزینه های حمل غیرمنتظره مشکل آفرین اند. با تشخیص دقیق عواملی که برای کاربران ناخوشایند بوده، میتوانید اقدام به برطرف کردن مشکلات نمایید.

به منظور جمع آوری داده های مفید درباره روش های موردعلاقه کاربران در استفاده از اپلیکیشن، میتوان از ایونت ترکینگ و تحلیل ها استفاده کرد. اما به یاد داشته باشید که سلایق و خواسته های افراد با یکدیگر متفاوت است و شاید برخی از مشتریان برای خرید محصول خاصی اپلیکیشن شما را مورد استفاده قرار دهند، در حالی که سایرین تنها برای مقایسه قیمت ها از آن استفاده کنند.

این داده ها در پیشنهاد جایزه های هدفمند به کمک شما می آیند تا کاربران را ترغیب به انجام و تکمیل عملیات مهم در اپلیکیشن کنید.

2. از جوایز و امتیازات شخصی سازی شده برای مشتریان غیرفعال استفاده کنید

30 درصد از کاربران درصورتی که یک تخفیف یا کوپن برای خرید بعدی به آنها پیشنهاد شود، دوباره راغب به استفاده از اپلیکیشن میشوند. کاربران با گزینه های بسیار زیاد و متنوعی روبه رو هستند و در این شرایط، تنها در صورتی که پیشنهاد ملموسی مانند تخفیف به آنها ارائه دهید، مجددا به اپلیکیشن مراجعه میکنند.

برای این کار لازم است پیشنهاد موردنظر خود را برای هریک از مشتریان شخصی سازی و سفارشی سازی کنید. برای مثال برای اقلام موجود در سبد خرید مشتری تخفیف هایی را پیشنهاد دهید، پیام شخصی سازی شده نیز احساس ارزشمند بودن به آنها میدهد. سرویس هایی را که مشتریان به طور مکرر استفاده میکنند پیگیری کرده و مطابق با آنها تحفیف های خود را پیشنهاد دهید.

جلوگیری از حذف اپلیکیشن

3. از چندین کانال برای تعامل مجدد مشتریان استفاده کنید

در یک استراتژی تعامل مجدد موثر، به جای اکتفا به یک کانال از چندین کانال استفاده میشود و در کنار استفاده از پیام های تاثیرگذار و پوش نوتیفیکیشن های هوشمند، باید از سایر کانال ها نیز جهت جلب توجه کردن کاربران استفاده کرد.

ایمیل مارکتینگ هنوز هم یکی از روش های موفق برای تعامل مجدد کاربران محسوب میشود و بسیاری از افراد به طور روزمره ایمیل های خود را چک میکنند و اگر به طور هدفمند و با بهره گیری از یک برنامه ایمیل مارکتینگ متقاعدکننده پیش بروید، کاربران به اپلیکیشن شما باز میگردند.

تعامل اجتماعی نیز یکی از روش های بسیار خوب و موثر در تعامل مجدد مشتریانی است که اپلیکیشن را رها کرده اند، به این صورت که با نمایش پیام های مرتبط در فید اخبار کاربران، آنها را به اپلیکیشن برگردانید.

4. بازخوردها را جمع آوری کرده و به اجرا درآورید

چطور میتوان فهمید که کاربران چه نظری درباره شما دارند؟ به سادگی، از کاربران پرسیده و به آنها گوش دهید.

با کمک چندین کانال به طور مستقیم، به جمع آوری بازخوردهای عملی بپردازید و به نظرات ارسال شده در اپ استورها، شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر، ایمیل های بازخورد و غیره توجه کنید. آن دسته از کاربرانی که اپلیکیشن را دوست نداشته اند، به جای ارتباط مستقیم با شما، در کانال های خارجی مانند اپ استورها و شبکه های اجتماعی احساسات خود را در میان میگذارند. از این رو باید با دقت به نظرات مشتریان توجه کرده و اقدام به برطرف کردن مشکلات آنها نمود.

علاوه بر شبکه های اجتماعی، بازخوردهای درون-اپلیکیشن نیز تعامل را به شدت افزایش و احتمال حذف اپلیکیشن را کاهش میدهند. با جمع آوری بازخوردهای درون-اپلیکیشن و برطرف کردن مشکلات، از نمایش نظرات منفی به صورت عمومی اجتناب کنید و یک کانال ارتباطی بین خود و کاربر بوجود آورده و حس اعتماد دوطرفه ای را خلق کنید.

5. از همان ابتدا یک تجربه خوب و بی نقص را در اختیار کاربران قرار دهید

عوامل متعددی در طراحی یک تجربه کاربری خوب و بی نقص در مرحله توسعه دخیل اند:

- فرآیند آنبوردینگ را ساده و روان کنید. این بخش باید مختصر بوده و دلیل جمع آوری اطلاعات جزئی درباره کاربر را شرح دهد. کاربران را مجبور به ثبت نام نکنید و امکان وارد شدن از طریق شبکه های اجتماعی را در اختیار آنها قرار دهید.

- به میزان استفاده از باتری توجه کنید. اپلیکیشن هایی که بسیار سنگین اند و به سرعت باتری گوشی را تخلیه میکنند، احتمال حذف بیشتری دارند.

- سعی کنید حجم اپلیکیشن را تا جای ممکن کاهش دهید تا فضای کمی را اشغال کند. امروزه تعداد اپلیکیشن ها افزایش یافته، در حالیکه حجم ذخیره سازی گوشی ها محدود میباشد و کاربران در تلاشند تا تمامی اپلیکیشن های موردعلاقه خود را بر روی گوشی نگه دارند و اگر اپلیکیشنی فضای زیادی اشغال کند، کاربران در نگه داشتن آن دچار تردید خواهند شد.

6. در استفاده از پوش نوتیفیکیشن ها محتاطانه عمل کنید

پوش نوتیفیکیشن ها یکی از قابلیت های بسیار قدرتمند اپلیکیشن ها میباشند که شما را قادر به تعامل با مشتریان، ارسال پیشنهادات هدفمند و به روز نگه داشتن آنها درباره بهترین امکانات اپلیکیشن میکنند، با این حال زمانبندی و نحوه ارسال اهمیت دارد. نوتیفیکیشن های متعدد ممکن است به تجربه کلی لطمه وارد ساخته و موجب شود که کاربران دکمه حذف را بزنند. اپلیکیشنی که به طور مداوم سر و صدا کند و پیام بدهد، کنار گذاشته خواهد شد.

قانون مشابهی در ارتباط با امتیازدهی به اپلیکیشن نیز حاکم است و اگر هر بار که کاربر از اپلیکیشن استفاده میکند، از او بخواهید تا به آن امتیاز دهد، کاربر تحمل خود را از دست داده و اپلیکیشن را حذف میکند. به مشتری زمان کافی دهید تا با اپلیکیشن کار کند و تنها پس از آن از او بخواهید به اپلیکیشن امتیاز دهد. اگر مشتری تمایلی به امتیاز دادن نداشت، مدتی صبر کنید و سپس دوباره از او بخواهید تا امتیاز دهد.

جمع بندی

ترفندهای بالا به شما کمک میکنند تا مطمئن شوید مشتریانی که اپلیکیشن شما را نصب کرده اند، استفاده از آن را ادامه خواهند داد و تا چند سال آینده نیز از کار با آن لذت میبرند. اپلیکیشنی که عملیاتی را که قول داده بود انجام دهد، ارزش هزینه و زمان صرف شده را داشته و بر روی گوشی کاربر میماند و نرخ بازگشت سرمایه ای را که لایق آن هستید، نتیجه خواهد داد.

 

https://www.apptentive.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید