نظارت بر فعالیت آنلاین کودکان

با کمک چه راهکارهایی می توان بر فعالیت آنلاین فرزندان نظارت کرد؟

تکنولوژی از طرق گوناگون در زندگی تمامی اقشار جامعه، با رده های سنی مختلف نفوذ کرده و افراد برای نیازمندی های خود به آن مراجعه می کنند. اسمارت فون ها و تبلت ها پراستفاده ترین گجت های دیجیتال اند که ساعات زیادی از روز به کار با آنها اختصاص داده می شود، اما در هر کاری باید اعتدال را در پیش گرفت.

نحوه استفاده کودکان از ابزارهای تکنولوژی مسئله ای است که همواره ذهن والدین را درگیر کرده و لازم است تعادلی بین ملاحظه کار بودن و کنترل کودکان برقرار کرد. در این مقاله قصد داریم به 5 ترفند بپردازیم که در این راه به کمک والدین می آیند.

طبیعی است که والدین درباره فعالیت های آنلاین کودکان خود نگرانی هایی داشته باشند، اما اشتباهی که بسیاری از آنها مرتکب می شوند، این است که تصور می کنند کنترل رفتار کودکان در دنیای دیجیتال با نظارت بر فعالیت های کلی تفاوت بسیار زیادی دارد.

به بیان Ken Corish از Safer Internet Centre این کار متفاوت نیست و باید با اینترنت همان برخوردی را داشت که با دنیای واقعی داریم.

به اعتقاد یکی از مشاورین E-safety به نام Karl Hopwood، والدین باید نسبت به کاری که کودکان با تکنولوژی انجام می دهند، علاقه نشان داده و آنها را به حال خود رها نکنند.

نظارت بر فعالیت آنلاین کودکان

والدین درباره سایر جوانب زندگی کودک چندان محافظه کارانه رفتار نمی کنند، اما معمولا در ارتباط با امنیت در دنیای آنلاین تصور نادرستی دارند. به بیان بسیاری از والدین کودک آنها ساعت ها در اتاق خود آنلاین است و در این شرایط حداقل می دانیم که او کجاست، این وضعیت بهتر از این است که ندانیم او کجا و در حال چه کاری است.

از این رو ارتباط خوب بسیار مهم و حیاتی است، مشکلات زمانی پیش می آیند که کودکان آنلاین هستند و والدین باید به پشتیبانی از آنها بپردازند. با این تفاسیر 5 اقدام زیر به کمک شما می آیند تا بر رفتار آنلاین کودک خود نظارت کنید:

به دنبال علایم بگردید

آیا جلب توجه کودک شما دشوار است؟ آیا او گوشه گیر، اخمو و تهاجمی شده؟ آیا حوصله و میلی به ترک خانه یا پیوستن به دورهمی های خانوادگی ندارد؟ آیا حضور در جایی را به شرط وجود اینترنت در آنجا قبول می کند؟

در این شرایط باید میزان استفاده از وسایل دیجیتالی در خانه را به ساعات خاصی در روز یا هفته محدود کرده و به این برنامه پایبند باشید.

برقراری تعامل با کودک بسیار مهم بوده و باید از او بپرسید چه وب سایت هایی را بازدید می کند و از او بخواهید آنها را به شما هم نشان دهد. بپرسید آیا از نحوه حفظ امنیت آنلاین خود آگاهی دارد و می داند چه چیزهایی را می تواند با سایرین به اشتراک گذارد یا خیر. بدین ترتیب آنها نیز با شما ارتباط برقرار کرده و در عالم تنهایی خود محصور نمی شوند.

جزئیات را برای آنها شفاف سازی کنید

اگر احساس می کنید که فرزند شما زمان چشمگیری از روز را صرف کار با گوشی یا تبلت خود می کند، باید به او یادآوری کنید که چه کسی پرداخت ها را انجام می دهد و از همین مورد نیز برای اعمال کنترل در دسترسی به اینترنت استفاده کنید.

اپلیکیشن هایی برای این کار وجود دارند که برای نمونه می توان به Kids Mode سامسونگ اشاره کرد که در تبلت های کمپانی مانند Galaxy Tab A در دسترس است. این اپلیکیشن رایگان شما را قادر به مدیریت محتوایی که کودک به آنها دسترسی دارد کرده و می توان محدودیت ساعتی روزانه نیز ست کنید، بدین ترتیب می توانید میزان استفاده را بر اساس پارامترهایی که مد نظر دارید تنظیم نمایید.

شاید از این بابت که سایرین شما را "بدترین پدر و مادر در جهان" خطاب کنند هراس داشته باشید، اما این وضعیت تنها در روزهای نخست و زمانی که محدودیت هایی را اعمال کردید ممکن است پیش بیاید، اما در نهایت به رفتار مثبت خواهد انجامید.

خودتان الگویی برای رفتار درست باشید

والیدن بهترین الگو برای فرزندان خود هستند و در بسیاری از شرایط، این خود والدین هستند که در تعامل بیش از حد با تکنولوژی مقصرند، اگر نمی خواهید که کودک به محض رسیدن به خانه تبلت را در دست گیرد یا وقتی در تخت خواب است بازی آنلاین انجام دهد، خودتان هم این کار را نکنید.

اپلیکیشن هایی مانند Dinner Time برای نظارت به زمان آنلاین بودن کودک به کمک شما می آیند. والدین اپلیکیشن رایگان را بر روی گوشی خود نصب کرده و سپس آن را با گوشی کودکان سینک می کنند و بدین ترتیب محدودیت هایی در میزان استفاده کودکان اعمال می کنند. اگر قانونی وضع می کنید، مطمئن شوید که سایر اعضای خانواده نیز از آن پیروی می کنند.

بر روی چیزهایی که فرزندان تماشا می کنند نظارت کنید

کنترل یک کودک زیر پنج سال تفاوت چشمگیری با کنترل یک نوجوان دارد و باید از نوع گجت هایی که کودک زیر پنج سال شما به آنها دسترسی دارد مطمئن باشید و از محتوایی که در اختیار کودکان قرار دارد آگاهی داشته باشید. اگر کودک خود را در حال تماشای یک کارتون در یوتیوب رها کنید، ممکن است کودک سایر ویدیوهایی را که چندان برای سن او مناسب نیستند نیز، با مراجعه به سایدبار ویدیوهایی مرتبط تماشا کنید.

اگر اکانت یوتیوب دارید، می توانید از تنظیمات امنیتی برای فیلتر کردن محتوای نامناسب استفاده کنید. اپلیکیشن YouTube Kids نیز گزینه مناسبی است که تنها محتوای مناسب را به کودکان نمایش می دهد.

دسترسی برای تمامی سنین را مدیریت کنید

اگر تمامی اعضای خانواده یک گجت مشترک را استفاده می کنند، برای فرزندان بزرگ تر اکانت های شخصی درست کنید و محدودیت های مناسب را نیز اعمال کنید. تبلت Galaxy Tab A سامسونگ یک حالت چند کاربره دارد که از طریق آن قادر به شخصی سازی هر کاربر هستید. این تصور کاملا نادرست است که فکر کنید تمامی کودکان و نوجوانان خیلی سر از تکنولوژی درمی آورند و می توانند تنظیمات ست شده توسط والدین خود را دور بزنند. آنها برای این کار به یک پین کد 4 رقمی نیاز دارند و حدس زدن آن کار چندان راحتی نیست، مگر اینکه فرزند شما یک رمزنگار کارآزموده باشد. اگر متوجه شدید که کودک توانسته محدودیت ها را کنار بگذارد، باید دلیل انجام چنین کاری را جویا شوید.

 

https://www.theguardian.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید