تفاوت بین طراحی رابط و تجربه کاربری در چیست؟

تفاوت بین طراحی رابط و تجربه کاربری در چیست؟

عباراتی مانند طراحی رابط کاربری، تجربه کاربری، طراحی تعاملی و یا بصری همه جا به چشم می خورند، این عبارات از جوانب بسیاری شبیه یکدیگر می باشند، اما دلیل این همه وابستگی و ترکیب در چیست و چرا افراد قادر به تمیز دادن آنها از یکدیگر نمی باشند؟ دو عبارت طراحی تجربه کاربری یا UX و طراحی رابط کاربری یا UI معمولا به جای یکدیگر بکار برده می شوند، در حالی که رابط کاربری تنها یکی از بخش هایی است که تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار می دهد. تجربه کاربری گستره عظیمی، از طراحی کاربری و تعاملی گرفته تا معماری اطلاعات، طراحی بصری، استراتژی محتوا، تحقیق و روانشناسی کاربر و غیره را در بر می گیرد. تجربه کاربری منوط به طراحی با در نظر گرفتن نیازمندی های کاربران است، لذا باید تمامی وظایف لازم برای استفاده از خدمات و محصول به طور دقیق و کامل درک شوند تا از این طریق به هدف نهایی دست پیدا کنید. تمرکز رابط کاربری بر کاربرد و چگونگی استفاده از رابط، نهاده شده است و مواردی همچون سهولت در استفاده، بهره وری و لذت در کاربرد اپلیکیشن موارد دخیل در این بین می باشند. معمولا طراحان از طریق پرونده ای از نیازمندی های مستندسازی شده با شرکا ارتباط برقرار می کنند. در این بین رویکردهای جایگزین همچون شبکه تجزیه و تحلیل وظایف که به هدف به تصویر کشیدن محدوده کلی پروژه و امکانات نسخه اول و انتشار نهایی با بهره گیری از طرحی  شماتیک به تصویر کشیده شده را می توان مورد استفاده قرار داد. تصویر زیر یک نمونه از چنین نموداری است، هر ستون دربرگیرنده سناریو و توضیحات مربوطه می باشد، تمامی وظایف جزئی که برای انجام این کار مورد نیازند نیز به تصویر کشیده شده است، وظایف با رنگ هایی مشخص و اولویت بنده شده اند. blog_13353_1تمرکز بر روی تجربه کاربری در مراحل ابتدایی کار پیشنهاد می شود، بدین منظور متدولوژی های تحقیقاتی تجربه کاربری به دنبال پرده برداشتن از احتیاجات، تمایلات، انگیزه ها و رفتار کاربران است، این کار با تکیه بر  روانشناسی شناختی و بررسی رفتار کاربران انجام می شود. در تمامی پروژه ها از وب سایت تا اپلیکیشن های موبایل، تحقیق درباره تجربه کاربری معمولا پیش از طراحی ظاهر اپلیکیشن انجام می گیرد، با این کار می توان از بابت طراحی و ساخت امکانات کاربردی در اپلیکیشن نهایی اطمینان حاصل کرد. طراحان تجربه کاربری نتیجه تحقیقات خود را در اختیار سایر اعضای تیم قرار می دهند تا در طول فرآیند مورد استفاده قرار گیرد، این موارد شامل شخصیت های کاربران و نمونه های اولیه ای است که اغلب توسط کاربران مورد تست قرار گرفته اند. blog_13353_2با درک کامل احتیاجات کاربران و نحوه ساختاربندی محصول برای حل مشکلات کاربران، طراح رابط کاربری تمرکز خود را بر روی جزئیات طرح و سازمان دهی رابط کاربری قرار می دهد. طراح رابط کاربری باید در تمامی مراحل پروژه با طراح تجربه کاربری در ارتباط باشد و جریان اپلیکیشن را مشخص سازد و با تبدیل نمونه های اولیه به ماکاپ ها و طرح هایی که به محصول نهایی شبیه ترند به طراحی رنگ ها و شکل و ساختار نوشتار بپردازد. در عمل این دو با یکدیگر ادغام شده اند و افراد در وظایف گوناگون ظاهر می شوند. شرکت های کوچک احتمالا به دنبال طراحان کلی محصولات می گردند که در تمامی گام های فرآیند دخیل اند، معمولا افرادی با توانایی تجزیه و تحلیل تجربه کاربری و تسلط بر پیاده سازی طراحی در عمل و کدنویسی بسیار مورد ستایش قرار می گیرند. متاسفانه افراد با چنین توانایی هایی بسیار اندک اند، اما حتی در صورت وجود چنین اشخاصی، تعامل با یک فرد با محدودیت های زمانی حاکم در فرآیند کار سازگاری ندارد. امروزه شرکت ها تمایل بیشتری نسبت به این مدل مهارت های تی-شکل پیدا کرده اند، این رویکرد توسعه مهارت ها در رشته های گوناگون را هدف قرار داده و بر داشتن دانشی عمیق بر روی یکی از مهارت ها تمرکز کرده است، این کار به برقراری تعادل بین بار کاری تیم یاری می رساند و گستره عظیمی از مهارت ها را در اختیار قرار می دهد.   http://www.applicoinc.com برگرفته از  

اینها را هم بخوانید

نظرات کاربران

  1. avatar
    مهدی
    سلام، ممنون بابت مطالب خیلی خوبتون. تشکر.

    به این نظر پاسخ دهید
    1. اپریویو
      اپریویو (ادمین)
      از اینکه مطالب مورد پسند واقع می شوند خوشحالیم.

      به این نظر پاسخ دهید