خوب، بد و زشت: بررسی ویژگی های گوشی گلکسی نوت 7

خوب، بد و زشت: بررسی ویژگی های گوشی گلکسی نوت 7

طرفداران گوشی های سامسونگ مدت زمان زیادی منتظر بودند، اما بالاخره انتظارها به پایان رسید و سامسونگ به رو نمایی از جدیدترین گوشی پرچمدار خود یعنی گلکسی نوت 7 پرداخت. در طول این ها ماه ها، هفته ها و روزها شاهد شایعات متعددی بودیم که همگی در تلاش برای مشخص ساختن ویژگی های این گوشی بودند. اما کدامیک از این حدسیات صحت داشتند و کدامیک تنها در حد یک شایعه بودند؟ گوشی گلکسی نوت 7 میزبان چه امکانات خوب و بدی است؟ آیا نوت 7 بهترین گوشی سال 2016 تلقی می شود؟ در ادامه مروری سریع و اجمالی بر روی بهترین جوانب گلکسی نوت 7، بدترین ویژگی های آن و حتی ویژگی های نه چندان زیبای آن خواهیم داشت، البته اگر چنین ویژگی های وجود داشته باشند، با ما همراه باشید.

blog_20977_1

جوانب خوب

blog_20977_2

داشتن ویژگی های خوب متعدد برای گوشی گلکسی نوت 7 مورد انتظار است، چرا که گلکسی نوت 7 آخرین گوشی پرچمدار از بزرگ ترین سازنده گوشی های اندرویدی می باشد. از این رو از این گوشی انتظار می رود که ویژگی ها و امکانات بسیار خوبی را گرد هم آورده باشد. نخستین و مشهودترین جنبه مثبت گوشی به طراحی و ظاهر گوشی ارتباط پیدا می کند، این گوشی در قسمت پشت و جلو دارای شیشه است و شیشه های آن از نوع Gorilla Glass 5 می باشند و می توان گفت که گلکسی نوت 7 اولین گوشی است که با آخرین نسخه از Gorilla Glass پوشانده شده است.

به یقین می توان گفت که سامسونگ یکی از بهترین سازندگان صفحات نمایش بوده و سری گوشی های گلکسی اس و گلکسی نوت نیز جدیدترین و قدرتمندترین صفحات نمایش را در خود جای داده اند. صفحه نمایش این گوشی تفاوت چندان محسوسی با گلکسی اس 7 ندارد، اما بدون شک گلکسی اس 7 دارای یکی از بهترین صفحات نمایش در بوده و گوشی گلکسی نوت 7 نیز میزبان یکی از بهترین صفحات نمایش در بازار شده و سامسونگ هم با پایبندی بر تاکید خود بر صفحات منحنی شکل، صفحه نمایش آخرین مدل سری گوشی های نوت خود را نیز به صورت منحنی ساخته است. علاوه بر صفحه نمایش فوق العاده، اسکنر عنبیه چشم، دیگر ویژگی قدرتمند این گوشی تلقی می شود، گلکسی اس 7 و گلکسی نوت 7 نخستین گوشی ها در سری خود تلقی می شوند که این قابلیت کاربردی را در خود جای داده اند، استفاده از عنبیه چشم یک روش احراز هویت افزونه نسبت به اثر انگشت می باشد، از این رو با چنین ترفندهای امنیتی این گوشی به یکی از امن ترین گوشی های موجود در بازار تبدیل می شود. این ویژگی در کنار قابلیت های امنیتی KNOX که در آخرین و جدیدترین گوشی های سامسونگ تعبیه شده ارائه دهنده امنیت بالای این رده از گوشی ها می باشد.

ویژگی خوب دیگر این گوشی به در بر گرفتن قابلیت اتصال از نوع USB Type-C باز می گردد. گوشی گلکسی اس 7 این نوع جدید از یو اس بی را در خود جای نداده و همین امر به انتقادات گسترده ای از آن منجر شد، اما گلکسی نوت 7 نه تنها این نوع جدید از یو اس بی را بکار برده، بلکه سامسونگ یک آداپتور میکرو یو اس بی بهUSB Type-C رایگان هم همراه گوشی گلکسی نوت 7 ارائه داده است.

ویژگی های خوب دیگری نیز در این گوشی جدید سامسونگ به چشم می خورند، از آن جمله می توان به سرعت شارژ بیشتر، شارژ بی سیم و شارژ بی سیم سریع تر اشاره کرد، البته این ویژگی ها در گوشی های گلکسی اس 7 و Edge نیز به چشم می خورند. این ویژگی ها بسیار خوبند، اما به سرعت در حال تبدیل به مشخصات استاندارد برای گوشی های سامسونگ می شوند. S Pen این گوشی ضد آب بوده و میزبان برخی بهبودهای طراحی نیز شده است.

جوانب بد

blog_20977_3

با در نظر گرفتن این موضوع که گوشی گلکسی نوت 7 یک گوشی پرییوم با امکانات بسیار خوب است، وجود ویژگی های بد اندک نیز برای آن انتظار می رود. در صورت بررسی بیشتر و عمیق تر ویژگی های این گوشی و مقایسه آن با سایر گوشی ها، بدون شک برخی از مشکلات مشهود و قابل توجه نیز به چشم می خورند که عمده ترین آنها به عدم تکامل صریح مشخصات گوشی ارتباط پیدا می کند. برای نمونه رم این گوشی را در نظر بگیرید، گلکسی نوت 7 یک رم 4 گیگابایتی را در خود جای داده است، این مقدار رم کافی و مناسب به نظر می رسد، اما بهترین میزان برای یک گوشی که در نیمه دوم 2016 عرضه شده قلمداد نمی شود و انتظارات از این جنبه بیشتر بود، مخصوصا با در نظر گرفتن این موضوع که گوشی های گلکسی اس 7 و Edge نیز که در نیمه نخست سال رونمایی شدند، همین مقدار رم را در خود جای داده اند، پیش از رونمایی گوشی شایعات حاکی از آن بود که نوت 7 یک رم 6 گیگابایتی را در خود جای خواهد داد، اما آنطور که پیداست این موضوع صحت ندارد و همین موضوع بسیاری از افراد را ناامید کرده است.

یکی دیگر از جانبی که بد تلقی می شود به قابلیت های عمومی ارتباط پیدا می کند که سامسونگ در این نسخه از گوشی ارائه داده است. سامسونگ امکانات متعددی را در گوشی گلکسی نوت 7 جای داده، اما آیا این امکانات بیش از حد نیستند؟ در کنار گزینه های فروشی همراه گوشی یعنی قلم دیجیتال و نرم افزار عمومی، گوشی دارای ویژگی شارژ بی سیم، حسگر اثر انگشت، اسکنر عنبیه، ابزار ساخت GIF، گواهی IP68 و غیره می باشد و ممکن برخی تصور کنند که سری گوشی های گلکسی بسیار غلط انداز می شوند. این ویژگی ها که برای اکثر افراد مورد انتظار بودند به ویژگی دیگری می انجامد که چندان غیرمنتظره نیز نمی باشد و این ویژگی قیمت گوشی است. امروزه گوشی ها ارزان تر و مقرون به صرفه تر می شوند، اما سامسونگ در تلاش است تا قیمت گوشی های پریمیوم خود را حفظ کند و قیمت این گوشی نسبتا بالا و به طور غیررسمی مبلغ 849 دلار اعلام شده است.

شاید این موضوع کمی ناخوشایند به نظر برسد، اما انتخاب گوشی به یک مسئاله برای گلکسی نوت 7 بدل شده، سامسونگ هیچ مشکلی با عرضه نسخه های متعدد از اسمارت فون های خود ندارد، اما می توان بیان داشت که رده گوشی های گلکسی نوت یک نوع گوشی خاص برای مشتریان خاص می باشد و صاحبان گوشی های گلکسی نوت به یک ظاهر و طراحی خاص عادت کرده اند. سامسونگ به تازگی صفحات منحنی را در گوشی های خود جای داده و این ویژگی را به یک قاعده بدل ساخته است، اما گلکسی نوت 7 هم اکنون میزبان این نوع از صفحه نمایش می باشد.

صفحات منحنی مورد پسند تمامی کاربران قرار نمی گیرد و برخی از آنها یک ظاهر مسطح را ترجیح می دهند، با این اوصاف عدم وجود گزینه های در دسترس به معنای عدم وجود انعطاف برای قیمت می باشد، بدین ترتیب که تنها یک نوع گوشی نوت 7 وجود دارد که دارای صفحه نمایش منحنی و قیمت بیشتر از 800 دلار می باشد. از این رو افرادی که خواستار تقبل هزینه کمتری هستند از گزینه های با حجم ذخیره سازی کمتر یا بدون اسکنر عنبیه برخوردار نیستند. چنانچه سامسونگ اقدام به ساخت نسخه ها و مدل های دیگری از این گوشی می کرد، چنین شرایطی پیش نمی آمد.

جوانب زشت

blog_20977_4

سوالی که پیش می آید این است که آیا این گوشی گران قیمت واقعا ارزش صرف چنین هزینه ای را دارد؟ این گوشی تغییرات و بهبودها و امکانات نرم افزاری را گرم هم آورده، اما نمی توان آن را یک شاهکار برشمرد. در حقیقت اگر ویژگی های گوشی گلکسی اس 7 و Edge را در نظر بگیرید، آیا به غیر از یک قلم دیجیتال، امکانات چندان متفاوت و قابل توجهی در این گوشی جدید سامسونگ به چشم می خورند؟

شاید اسکنر عنبیه را بتوان به عنوان یکی از ویژگی های منحصر به فرد نوت 7 قلمداد کرد، اما به یقین این ویژگی پس از این در تمامی گوشی های سامسونگ و نه تنها سری نوت جای خواهد گرفت. شایان ذکر است که این گوشی هنوز هم دارای قابلیت پشتیبانی از اپلیکیشن های گسترده نمی باشد و هنوز هم پشتیبانی شخص ثالث برای آن وجود ندارد. این گوشی از صفحه نمایش منحنی شکل برخوردار بوده، اما ابتکارات چندان مشهودی را در سطح سخت افزاری صفحه نمایش شاهد نیستیم، تنها یک صفحه نمایش از نوع QHD Super AMOLED از سامسونگ. نوت 7 گوشی نسل جدید تلقی می شود، اما از لحاظ مشخصات، طراحی و زرق و برق چندان قابل توجه نمی باشد. واقعیت نه چندان زیبا درباره گلکسی نوت 7 این است که این گوشی بسیار خوب و قدرتمند در دنیای گوشی های بسیار خوب و مقرون به صرفه ای است که بسیاری از آنها را خود کمپانی سامسونگ ساخته است.

 

http://www.androidheadlines.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید