کمپانی آمازون

ده حقیقت جالب درباره جف بزوس که احتمالا از آنها بی خبر بودید

ایده راه اندازی بزرگ ترین و قدرتمندترین وبسایت تجارت الکترونیک در جهان متعلق به جف بزوس میباشد و او انقلابی در شیوه خرید ایجاد کرد. چند روز پیش، مدیر عامل و موسس آمازون برای مدت زمان کوتاهی سرخط خبرها شد و با پشت سر گذاشتن بیل گیتس، به ثروتمندترین فرد جهان شد.

پایه گذار آمازون

 

البته نوسانات بازار بورس دوباره بیل گیتس را به جایگاه همیشگی خود بازگرداند. در اوایل پایه گذاری کمپانی، بزوس از سوی افراد مورد تمسخر قرار میگرفت که صاحب بزرگ ترین کمپانی است که سودآوری چندانی ندارد، اما با توجه به آمار و ارقام، از آن زمان تاکنون پیشرفت های چشمگیری را به ثبت رسانده است.

در این مطلب قصد داریم از ده حقیقت جالب درباره جف بزوس پرده برداریم، با ما همراه باشید.

 

1. او از ابتدا جف بزوس نام نداشت

بله، درست خواندید، البته این حقیقت تا این حد که به نظر میرسد، عجیب نیست.

نام اصلی جف بزوس، Jeffrey Preston Jorgensen است. پدر حقیقی او John Jorgesen بود که یک سال پس از ازدواج، مادر بزوس را ترک کرد. مادرش نیز با Miguel Bezos ازدواج کرد و او جف چهار ساله را به فرزندخواندگی گرفت.

 

2. فردی کنجکاو و مبتکر که دوست دارد همه کارها را به تنهایی انجام دهد

کودکی جف بزوس

 

بزوس از سه سالگی دوست داشت تا به جای خوابیدن در گهواره، در تخت خواب معمولی بخوابد. اما وقتی والدین با این خواسته او مخالفت کردند، با پیچ گوشتی به جان گهواره افتاد و آن را به تخت معمولی تبدیل کرد.

بزوس همواره فردی بسیار مبتکر و کنجکاو بوده است

در دوران کودکی، اشیای بامزه و بسیار کاربردی درست میکرد و یک بار زنگی را درست کرد تا مانع ورود خواهر و برادرانش به اتاق شود. درست مثل Dexter’s Laboratory، بزوس نیز در گاراژ خانه، یک آزمایشگاه کوچک داشت تا بی خطر بتواند آزمایشات خود را انجام دهد.

 

3. در سن 26 سالگی نایب رئیس شد

بزوس پس از فارق التحصیل شدن از Princeton، در یک کمپانی به نام Fitel مشغول به کار شد، پس از فروخته شدن کمپانی، به همکاری با Bankers Trust Company پرداخت و پس از آن نیز برای فعالیت در یک شرکت مدیریت سرمایه گذاری، به استخدام DE Shaw درآمد.

بزوس به عنوان جوان ترین نایب رئیس با سن 26 سال، چندین سال در آنجا مشغول به کار بود و تا سال 1995 به فعالیت خود در کمپانی ادامه داد و سپس برای پایه گذاری آمازون، شغل خود را رها کرد.

 

4. طرح کسب و کار آمازون، در حین سفر و در ماشین ریخته شد

بسیاری از افراد زمان زیادی را صرف نوشتن طرح کسب و کار برای پیاده سازی ایده های استارتاپی خود میکنند، اما بزوس توانست طرح کسب و کار آمازون را در یک سفر کوتاه از نیویورک به سیاتل بنویسد.

 

5. قرار بود نام کمپانی Cadabra باشد، نه Amazon

مدیرعامل آمازون

 

آمازون نخستین انتخاب بزوس برای نام وبسایت تجارت الکترونیک خود نبود. او دوست داشت تا کمپانی را Cadabra نامگذاری کند که از عبارت Abracadabra که شعبده بازها در حین شعبده بازی استفاده میکنند گرفته شده، اما وکیلش به او گفت که این نام بسیار شبیه cadaver است که به معنای بدن مرده میباشد. از این رو بزوس مجبور شد تا گزینه دوم را که در ذهن داشت، برای نام کمپانی خود برگزیند.

 

6. قانون دو پیتزا

قانون دو پیتزا - جف بزوس

بزوس یک فرضیه دارد که طبق آن اگر در یک ملاقات کاری، به بیشتر از دو پیتزا برای سیر کرن افراد حاضر نیاز داشته باشید، تیم شما بیش از حد بزرگ است و نمیتوانید با حداکثر کارآیی به فعالیت بپردازید.

به اعتقاد او افراد در گروه های کوچک راحت تر قادر به بیان ایده های خود هستند و در چنین تیمی، هر کس فرصت شنیده شدن را دارد. این طرز فکر بسیار پرطرفدار بوده و بسیاری از کمپانی ها آن را مورد استفاده قرار میدهند.

استیو جابز نیز چنین باوری درباره گروه ها داشت و معمولا ذهن های قدرتمند دنیای تکنولوژی، تفکرات مشابهی دارند.

 

7. به شدت اهل سرمایه گذاری است

جف بزوس مدیرعامل و بنیان گذار آمازون میباشد، اما به خوبی بازی با پول و سرمایه را بلد است. بزوس حدود دو دهه پیش و زمانی که گوگل هنوز غول اینترنت نشده بود در آن سرمایه گذاری کرد و سهم او در شرکت بیش از دو میلیارد دلار است.

به غیر از گوگل، او در سایر کمپانی هایی مانند Airbnb ،Uber و حتی Twitter نیز سرمایه گذاری کرده است. جف بزوس در سال 2013 اقدام به خریداری Washington Post به مبلغ 250 میلیون دلار نمود و دقیقا پس از این اقدام محدودیت پرداختی از وب سایت برداشته شد و مقالات به صورت آنلاین و بدون هیچ هزینه ای در دسترس کاربران قرار گرفتند.

 

8. حقوق او کمتر از حقوق عالی رتبه ترین کارمند آمازون است!

طرز فکر جف بزوس

استویو جابز پس از بازگشت به اپل، یک دلار را به عنوان حقوق خود برداشت. بزوس مبلغ بیشتری دریافت میکند، اما حقوق او نیز با توجه به جایگاهش نسبتا کم و سالانه چیزی حدود 82000 دلار میباشد. این رقم حتی کمتر از حقوق عالی رتبه ترین کارمند آمازون، یعنی Andrew Jassy است که سرویس های وب آمازون را مدیریت میکند.

بزوس یکی از ثروتمندترین افراد جهان است، اما حقوق او نقشی در این ثروت ندارد

 

9. تصمیم گیری درست و مناسب

بزوس به گفتار مکتوب ایمان دارد و کارمندان خود را وادار به نوشتن ایده ها و پروپوزال هایشان میکند. او مشوق سرسخت تفکر خلاقانه است و به کارمندان کمک میکند تا بهتر کار کنند.

 

10. برنامه زندگی – تا ابد؟

ایده های جف بزوس

 

بزوس دو بار از مرگ جان سالم به در برد. اولین حادثه در سال 2001  و در سیاتل رخ داد و یک زمین لرزه با قدرت 6.9 ریشتر به وقوع پیوست و در این حادثه یک توپ تنگستنی به وزن 20 پوند به طرف او به حرکت درآمد، ولی بزوس فورا به زیر میز فرار کرد و نجات یافت.

در سال 2003 نیز یک هلیکوپتری که بزوس در آن بود سقوط کرد، بزوس بسیار خوش شانس بود و تنها با چند زخم و کبودی توانست از این حداثه نیز نجات پیدا کند. او بهای زیادی به زندگی خود میدهد و یکی از پرطرفدارترین سرمایه گذاران Unity Biotechnology میباشد که دوست دارد تا عمر بشر را "تا ابد" برساند. او دوست دارد مانند رودخانه ای که برای نام آمازون انتخاب کرده، همواره در جریان باشد و به حرکت و تلاش خود ادامه دهد.

 

http://techpp.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید