دیکشنری اندروید: آشنایی با عبارات و اصطلاحات رایج در اندروید

دیکشنری اندروید: آشنایی با عبارات و اصطلاحات رایج در اندروید

اندروید اکوسیستمی غنی از اپلیکیشن ها، بازی ها، توابع و امکانات را شامل می شود و واژه نامه منحصر به فرد خود را دارد. کلمات، عبارات و کلمات اختصاری که 7 سال پیش وجود نداشتند هم اکنون به وفور توسط توسعه دهندگان و متخصصان فنی سراسر جهان و حتی کاربران معمولی مورد استفاده روزمره قرار می گیرند. همراه با رشد این پلتفرم فهرست واژگان مخصوص اندروید نیز در حال پیشرفت و تکامل است، لذا به روز ماندن با این گستره واژگان کار را برای توسعه دهندگان و افراد معمولی دشوار می سازد. از این رو بر آن شدیم که شما را با جدیدترین واژگان و عبارت اندرویدی که ممکن است به آنها بر بخورید آشنا سازیم.

از دیکشنری آنلاین برای ترجمه سریع لغات انگلیسی بهره بگیرید.

 

Activity

اسکرین یا منویی در داخل اپلیکیشن که به طور مجزا قابل فراخوانی باشد، از اپلیکیشن هایی مانند Tasker و یا Activity Launcher می توان برای بازکردن اکتیویتی به صورت مستقیم استفاده کرد.

 

ADB

این عبارت مخفف Android Debug Bridge است، نرم افزاری که به عنوان واسطی بین گوشی اندروید و کامپیوتر عمل می کند و به شما اجازه ارسال دستورات سطح بالا به گوشی و یا تبلت، با استفاده از کابل USB را می دهد.

 

AMOLED

این عبارت مخفف active-matrix organic light-emitting diode می باشد، نوعی صفحه نمایش که سامسونگ یکی از پیشگامان تولید آن بوده است، در این نوع صفحات هریک از پیکسل ها به صورت مجزا نور خود را منتشر می کنند، در این تکنولوژی نیاز به نور پس زمینه که در پنل های LCD شاهد بودیم، از میان می رود. صفحات نمایش AMOLED توسط رنگ سیاه تیره و رنگ های اشباع شده قابل تمایز می باشند.

 

Android

محبوب ترین و پرطرفدارترین سیستم عامل در جهان که سهم بازار ویندوز را به شدت تحت تاثیر قرار داده ، این پلتفرم اپن سورس توسط کمپانی مشهور گوگل ساخته شده و از لینوکس نشات گرفته و جایگزین لمسی سیستم عامل های دسکتاپی است.

 

AOSP

این عبارت مخفف Android Open Source Project می باشد و پایه و اساس اندروید است و سازندگان و توسعه دهندگان مستقل از آن جهت ساخت فریم ویری که اندروید بر روی آن اجرا شود، استفاده می کنند. این عبارت در برخی از شرایط به عنوان جایگزینی برای نسخه تغییرنیافته از اندروید نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

APK

این عبارت مخفف Android Application Package است و این اکستنشن در فایل های نصب اپلیکیشن های اندروید مورد استفاده قرار می گیرد و مشابه فایل های EXE در ویندوز می باشد.

 

App

با این عبارت به وفور مواجه شده اید، اغلب به جای Application از عبارت App استفاده می کنیم. اپلیکیشن در حقیقت یک برنامه نرم افزاری است که در پلتفرم موبایل توسعه یافته و قادر به انجام وظایف و عملیات گوناگون می باشد.

 

ART

این عبارت که همان Android Runtime است، کتابخانه ماشین مجازی اندروید است که جایگزین Dalvik شده. ART اپلیکیشن ها را قادر به اجرا در سخت افزارهای متفاوت کرده و همچون واسطه ای عمل می کند.

 

Bluetooth

نوعی از ارتباطات بی سیم است که برای دستگاه های قابل حمل استفاده می شود و امکان ارسال داده ها با سرعتی معادل 24 Mbps و در فاصله ای 100 متری را می دهد. در بیشتر مواقع جهت اتصال تجهزیاتی مانند هدفون ها و اسپیکرها به گوشی اندروید می توان از بلوتوث بهره جست.

 

Bootloader

نرم افزاری که اندروید و سرویس های فرعی آن را در زمان روشن کردن گوشی به اجرا در می آورد و واسطی را برای ارسال دستورات fastboot از طریق USB به کامپیوتر فراهم می سازد.

 

Bootloop

خطایی که در صورت بروز مشکل در نرم افزار پدید می آید و گوشی شما را ری استارت می کند و این فرآیند را به طور بی نهایت به انجام می رساند.

 

Bricked

گوشی که نرم افزار آن در وضعیتی قرار گرفته که قادر به بوت کردن اندروید نمی باشد. عبارت hard bricked برای اشاره به گوشی بکار می رود که در وضعیت بدی از جانب سخت افزار قرار گرفته است، در حالی که soft bricked بیانگر وضعیتی است که به سبب اختلال در عملکرد نرم افزار بوجود آمده است و می تواند رفع شود.

 

Build.prop

یک فایل متنی که در پوشه سیستم اندروید قرار گرفته و کدهایی شامل تنظیمات متعدد در گوشی اندروید را در بر گرفته است. با ویرایش این خطوط کد محدودیت ها از بین می روند و کاربران قادر به دستیابی به امکانات جدید می گردند، می توان چگالی نمایش را تغییر داده و یا حتی کارآیی را افزایش داد، لازم به ذکر است که به منظور ایجاد تغییرات در این فایل به دسترسی روت نیازمندید.

 

BusyBox

یک مجموعه از دستورات که قابلیت نصب بر روی گوشی روت شده را دارند و عملکردهای خاصی را به برخی از اپلیکیشن ها می افزایند. اپلیکیشن نصب کننده BusyBox را می توان به عنوان راهی برای افزودن دستورات به گوشی روت شده استفاده کرد.

 

Carrier

ارائه دهنده و پشتیبان داده ها و سرویس های تلفن همراه برای گوشی یا تبلت می باشد.

 

CDMA

مخفف عبارت Code division multiple access می باشد که به استانداردی برای ارتباطات صوتی و داده ای که توسط ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه استفاده می شود، باز می گردد و یک استاندارد پردازشی برای GSM است.

 

ClockworkMode

این عبارت که به طور مختصر همان CWM است که یکی از نخستین ریکاوری هایی بود که در گستره انبوهی از گوشی های اندرویدی در دسترس قرار گرفت. مشابه سایر ریکاوری ها، از CWM نیز می توان برای اجرای بکاپ های NANDroid، پذیرش تغییرات third-party در اندروید و نصب ROM شخصی سازی شده استفاده کرد.

 

Cupcake

​​​​نام نخستین نسخه عمومی از اندروید که در 27 آوریل 2009 منتشر شد.

 

Custom Recovery

یک نرم افزار third-party است که جایگزین منوی ریکاوری استوک اندروید می شود و قابلیت نصب پکیج های تغییرات، ساخت بکاپ های NANDroid و نصب ROM های شخصی سازی شده را می دهد.

 

Custom ROM

یک نسخه از اندروید که توسط توسعه دهندگان مستقل ساخته شده تا با سیستم عامل کنونی جایگزین شود، این سیستم عامل به طور معمول با custom recovery نصب می شود و شامل بهینه سازی ها و امکانات افزونه ای است.

 

CyanogenMod

CyanogenMod که با نام CM،CM 12.1 و ... نیز شناخته می شود، نخستین کاستوم رام اندروید بوده است که از بسیاری از گوشی های پشتیبانی می کند و شامل امکانات افزونه و گزینه هایی برای افزایش سرعت می باشد.

 

Dalvik

کتابخانه ماشین های مجازی که در نسخه های Cupcake تا KitKat از اندروید مورد استفاده قرار گرفت و در سال 2014 منسوخ شده و ART جایگزین آن گردید.

 

Donut

نام نسخه 1.6 از سیستم عامل اندروید است که در 15 سپتامبر سال 2009 منتشر شد.

 

Eclair

نام نسخه 2.0 تا 2.1 از اندروید می باشد که در 26 اکتبر 2009 رونمایی شد.

 

Factory Reset

باز گرداندن نرم افزار گوشی به وضعیت اولیه خود و پاک کردن تنظیمات و فایل های کاربران که می توان آن را در ریکاوری کاستوم و یا از طریق منوی تنظیمات انجام داد.

 

Fastboot

پروتکلی است که برای ارسال دستورات از کامپیوتر به گوشی اندروید مورد استفاده قرار می گیرد و از کابل USB نیز بدین منظور استفاده می شود. از Fastboot به منظور نصب فریم ویر ها و یا نصب یک کاستوم ریکاوری استفاده می شود.

 

Firmware

نرم افزار سطح پایه که بر روی گوشی نصب شده و شامل سیستم عامل می باشد. Factory firmware در شرح نرم افزاری می آید که به صورت پیش فرض و پیش از نصب هرگونه اپلیکیشن و یا ایجاد تغییراتی بر روی گوشی های اندرویدی نصب شده باشد.

 

Flash

به منظور نصب کاستوم رام و یا flashable ZIP در حین کاستوم ریکاوری و یا نصب ایمیج فکتوری سیستم عامل می توان از Fastboot یا Odin استفاده کرد.

 

Force-close

زمانی که یک اپلیکیشن به طور ناگهانی بسته می شود، این عبارت را مورد استفاده قرار می دهند، این بسته شدن می تواند در نتیجه خطا و یا تمایل کاربر جهت متوقف کردن اپلیکیشن از طریف منوی App Info اندروید باشد، معمولا این عبارت را به شکل مخفف FC مورد استفاده قرار می دهند. Froyo نام نسخه های 2.2 تا 2.2.3 اندروید است که در 20 می 2010 رونمایی شد.

 

Gingerbread

نام نسخه های 2.3 تا 2.3.7 اندروید است که در 6 دسامبر 2010 منتشر شد.

 

Google Now

سرویسی است که همراه با نسخه Jelly Bean از اندروید عرضه شد، این سرویس اطلاعات جمع آوری شده از منابع متنوع را مورد استفاده قرار داده و به پیش بینی اطلاعات مورد نیاز کاربران می پردازد و گاه از آن به عنوان قابلیت جستجوی صوتی گوگل یاد می شود.

 

Google Play Store

اپ استور پیش فرض و اولیه اندروید است که کاربران قادر به دانلود و نصب اپلیکیشن ها و بازی ها از آنجا می باشند. اطلاعات دیگری همچون ویدئوها، کتاب ها، موسیقی و برنامه های تلویزیونی نیز در گوگل پلی استور جای گرفته اند و معمولا کلمات پلی استور و یا گوگل پلی را به جای آن استفاده می کنند.

 

GPS

مخفف عبارت Global Positioning System یا همان سیستم موقعت یاب جهانی است. این تکنولوژی در اسمارت فون ها و کمک رسان های جهت یابی مورد استفاده قرار می گیرند و از شبکه ماهواره ها برای شناسایی موقعیت گوشی استفاده می کنند.

 

GSM

مخفف عبارت Global System for Mobile Communication به معنای سیستم جهانی برای ارتباطات موبایل است. استاندارد ارتباطات صوتی و داده ای موبایل توسط گروه انبوهی از حاملان تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از سیم کارت ها وجه تمایز آن با CDMA است.

 

Hard Reboot

این عبارت که به عنوان هارد ریست نیز استفاده می شود، به عملیات فشار و نگه داشتن دکمه پاور در گوشی اتلاق می گردد و معمولا در شرایطی که نرم افزار دارای اختلالات اجرایی شود، این عملیات را انجام می دهند.

 

Holo

نخستین زبان طراحی رابط در اندروید است که دارای گرادینت های پس زمینه تیره، رنگ بندی آبی روشن و رابط تب مانند برای اپلیکیشن ها است.

 

Honeycomb

نام مختص به نسخه تبلتی اندروید می باشد که در 22 فوریه 2011 رونمایی شد و نامی برای نسخه های 1.0 تا 3.2.6 اندروید است.

 

Ice Cream Sandwich

نام نسخه 4.0 تا 4.0.4 از اندروید است که اغلب به صورت ICS مورد استفاده قرار می گیرد. این نسخه که در 18 اکتبر 2011 رونمایی شد، نسخه های پیشین بهینه سازی شده برای گوشی را با نسخه تبلت از اندروید یعنی Honeycomb با استفاده از طراحی جدید از رابط کاربری به نام Holo ادغام کرد.

 

IMEI

مخفف عبارت International Mobile Station Equipment Identity می باشد که یک عدد منحصر به فرد است که به تمامی اسمارت فون ها اختصاص داده شده و برای اعتبارسنجی گوشی ها مورد استفاده قرار می گیرد. چنانچه یک گوشی گم شود، می توان گوشی را از برقراری ارتباط با شبکه های تلفن همراه منع کرد.

 

IPS

مخفف عبارت in-plane switching بوده و یک تکنولوژی است که در پنل های نمایش ال سی دی مورد استفاده قرار می گیرد و به طور چشم گیری زوایای دید را افزایش می دهد.

 

Jelly Bean

نام نسخه های 4.1 تا 4.3.1 اندروید است که در 9 جولای 2012 منتشر شد.

 

Kernel

نرم افزار سطح پایه در اندروید و سایر سیستم عامل های لینوکسی است که درخواست های درون اپلیکیشن ها را به کدهای قابل فهم برای سخت افزار ترجمه می کند و CPU را قادر به فهم آنها می سازد. کاربران می توانند یک کرنل کاستوم را نصب کرده و همراه با افزودن امکاناتی از کنترل های سخت افزاری اضافه مانند double-tap to wake بهره ببرند.

 

KitKat

نام نسخه های 4.4 تا 4.4.4 اندروید که در 31 اکتبر 2013 منتشر شد.

 

Launcher

صفحه خانه در گوشی های اندروید برای باز کردن و مدیریت اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار می گیرد. لانچر پیش فرض در هر گوشی را می توان با نصب یک لانچر third-party از گوگل پلی استور جایگزین کرد.

 

Live wallpaper

نوعی از پس زمینه برای گوشی های اندروید که قادر به نمایش تصاویر پویا در صفحه خانه می باشد و معمولا به صورت اپلیکیشنی از گوگل پلی استور نصب می شود. بسیاری از پس زمینه های زنده قابلیت واکنش نسبت به لمس، تشخیص حرکت، ویدئوهای حلقه وار و چرخش بین تصاویر چندگانه را دارند.

 

Lollipop

نام نسخه های 5.0 تا 5.1.1 از اندروید است که در 12 نوامبر 2014 منتشر شد، لازم به ذکر است که این نسخه از اندروید زادگاه متریال دیزاین می باشد.

 

Marshmallow

نام آخرین نسخه از اندروید یعنی اندروید 6.0 است که در 5 اکتبر 2015 رونمایی شد.

 

Material Design

فلسفه طراحی کنونی اندروید است که جایگزین Holodesign شده و تلاشی برای یکپارچه سازی طراحی اپلیکیشن ها با منوهای سیستم می باشد.

 

Mobile Data

یک اتصال اینترنتی که توسط شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن همراه ارائه می شود و در تمامی نواحی کشور در دسترس است.

 

NANDroid Backup

از عبارات Nandroid و یا nandroid نیز اغلب به جای این عبارت استفاده می شود و یک تصویر از کل نرم افزار با وضعیت کنونی است. بکاپ های NANDroid در کاستوم ریکاوری ها ساخته می شوند و می توان با استفاده از آنها نرم افزار گوشی را به وضعیت قبل باز گردانید.

 

Notification Panel

​​​این عبارت به عنوان notification tray یا notification shade نیز شناخته شده است. این گزینه با کشیدن انگشت از نوار وضعیت به سمت پایین در دسترس قرار می گیرد و تمامی نوتیفیکیشن ها شامل پیام ها، تماس های از دست رفته و ... را به نمایش می گذارد و شما به راحتی می توانید آنها را پاک کنید.

 

Now on Tap

یک امکان جدید در اندروید Marshmallow است که می تواند با کمک اسکن کل صفحه از اپلیکیشنی که در حال کار با آن هستید، اطلاعات مرتبطی را در گوگل جستجو کرده و موضوعات مرتبط را به شما نمایش دهد. این قابلیت با نگه داشتن طولانی مدت دکمه خانه برای شما فعال می شود.

 

NFC

این عبارت مخفف near field communication است که استاندارد ارتباطی بی سیم برای Android Pay و Android Beam می باشد.

 

Odin

یک برنامه نرم افزاری برای کامپیوترهای ویندوزی است که به منظور نصب فریم ویرها در گوشی های سامسونگ مورد استفاده قرار می گیرد و از اتصال USB برای این منظور بهره می گیرد.

 

OEM

مخفف عبارت Original equipment manufacturer است که به نرم افزار، فریم ویر، سخت افزار و سایر تجهیزاتی که توسط سازنده گوشی ساخته شده، باز می گردد.

 

OTA

مخفف over the air است، از این عبارت می توان جهت ارجاع به آپدیت فریم ویر که به صورت بی سیم برای گوشی شما فرستاده شده، استفاده کرد، چنانچه یک گوشی روت شده باشد، آپدیت های OTA قادر به اعمال نمی باشند.

 

Persistent Notifications

این نوتیفیکیشن ها در پنل نوتیفیکیشن ها ظاهر می شوند و زمانی که در حال استفاده و اجرا باشند، قادر به پاک کردن آنها نمی باشید. برای نمونه می توان به نوتیفیکیشنی اشاره کرد که در زمان اتصال گوشی از طریق کابل USB ظاهر می شود.

 

PPI

مخفف عبارت pixel per inch است و نوعی واحد اندازه گیری برای تعیین چگالی پیکسل های موجود در صفحه نمایش می باشد، هر چه این عدد بزرگ تر باشد، صفحه نمایش دارای جزئیات و وضوح بیشتری است.

 

RPL

مخفف عبارت Preferred Roaming List که پایگاه داده ای است که توسط CDMA مورد استفاده قرار می گیرد و به منظور نشاندن ترتیب موردنظر از شبکه های رومینگ در زمانی که سرویس در دسترس نباشد، مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت توافق حامل با رومینگ جدید، PRL در گوشی آپدیت می شود تا قدرت سیگنال را افزایش دهد.

 

Quick Settings

یک منوی کشویی است که می توان از صفحه قفل گوشی، درون اپلیکیشن ها یا هر جای دیگر به آن دسترسی پیدا کرد، این منو جهت دسترسی آسان و سریع به تنظیمات رایج مانند وای فای، بلوتوث، چرخش صفحه و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. در گوشی های جدید با کشیدن انگشت از نوار وضعیت به پایین می توان به این منو دسترسی پیدا کرد.

 

Root

از نظر فنی Root مهم ترین پوشه در دایرکتوری فایل های لینوکسی است، جایی که تمامی فایل های سیستم عامل ذخیره سازی شده اند. در اندروید این عبارت به دسترسی کاربر به فایل های موجود در این دایرکتوری باز می گردد، بدین معنا که کاربران قادر به تغییر این فایل ها توسط اپلیکیشن هایی هستند که این گزینه برای آنها فعال شده، بدین ترتیب کاربر قادر به ایجاد تغییرات در سیستم عامل می باشد. به طور پیش فرض گوشی های اندروید دسترسی روت را در اختیار قرار نمی دهند، اما راه حل هایی برای در اختیار قرار گرفتن این ویژگی موجودند، استفاده از این راهکارها برای دسترسی روت به عنوان روتینگ شناخته می شود.

 

Sense

نسخه ای از اندروید که دربر گیرنده تم و امکانات افزونه است و در AOS یافت نمی شود و اچ تی سی در تمامی گوشی های خود آن را مورد استفاده قرار داده است.

 

Services

بخشی از اپلیکیشن اندروید که رابط کاربری ندارد و قادر به اجرای عملیات در پس زمینه حتی در صورت باز کردن اپلیکیشنی دیگر می باشند. اپلیکیشن از سرویس ها به منظور آپدیت کردن اطلاعاتی مانند نوتیفیکیشن ها و یا برقراری اتصال دیتا برای اپلیکیشن استفاده می کنند.

 

Sideload

فرآیند نصب یک اپلیکیشن توسط دانلود و یا انتقال فایل APK به گوشی و اجرای آن می باشد. این فرآیند از متد نصب که با استفاده از گوگل پلی استور صورت می پذیرد، متفاوت است، اما این مزیت را به همراه دارد که می توانید اپلیکیشن هایی را که در گوگل پلی وجود ندارند، به اجرا در آورید.

 

SIM Card

مخفف عبارت subscriber identification module، که یک چیپ الکترونیکی است که قادر به قرارگیری در گوشی های GSM بوده و به شبکه های تلفن همراه دسترسی پیدا می کند.

 

Soft Reboot

از Soft reset نیز گاه به جای این عبارت استفاده می شود و تابعی است که در برخی از کاستوم رام ها در دسترس بوده و به جای ریبوت کردن کامل با bootloader، اندروید را ری استارت می کند.

 

Stagefright

کتابخانه رسانه ای پیش فرض اندروید است که برای رندر کردن ویدئو، آهنگ و عکس ها مورد استفاده قرار می گیرد. اخیرا Stagefright مشکلات امنیتی را تجربه کرد که هکرها را قادر به کنترل گوشی اندروید می ساخت.

 

Status Bar

نواری که در بالای هر گوشی اندرویدی جای گرفته و زمان، اتصال وای فای، سیگنال تلفن همراه و سایر شاخص های مرتبط با اپلیکیشن ها، تنظیمات و خدماتی را که در حال استفاده است، به نمایش می گذارد. بسته به نوع اپلیکیشنی که استفاده می کنید، این نوار ممکن است گاهی ناپدید شود.

 

Tethering

فرآیند استفاده از اتصال دیتای گوشی موبایل برای تامین اینترنت برای سایر گوشی ها را گویند و از آن می توان برای کامپیوترها، لپ تاپ ها و سایر دستگاه ها استفاده کرد.

 

TouchWiz

نسخه ای از اندروید که دارای تم بوده و شامل امکانات افزونه ای است که در AOSP یافت نمی شود، سامسونگ از آنها در تمامی گوشی های خود استفاده کرده است.

 

TWRP

مخفف عبارت Team Win Recovery Project است و یک کاستوم ریکاوری با عملکرد لمسی می باشد که قابلیت نصب تغییرات و کاستوم رام ها و ساخت و بازیابی بکاپ ها NANDroid را می دهد.

 

Vanilla Android

عبارتی است که به نسخه تغییر نیافته از اندروید ارجاع پیدا می کند و در گوشی های نکسوز و یا کاستوم رام های AOSP یافت می شود.

 

Wakelock

سرویسی است که توسط اپلیکیشن ها به منظور جلوگیری از ورود گوشی به حالت خواب low-power که اپلیکیشن را از حافظه پاک می کند، استفاده می شود.

 

اینها را هم بخوانید