کشف اپلیکیشن در گوگل پلی

راهکارهای پیشنهادی گوگل: ترفندهایی برای کشف بهتر اپلیکیشن در گوگل پلی

موفقیت یک اپلیکیشن موبایل در گروی فاکتورهای گوناگونی است و حصول نتیجه، تلاش زیادی از سوی شخص یا تیم توسعه دهنده را می طلبد. گوگل پلی یکی از مارکت های نام آشنایی است که بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی هم میهمان آن شده اند، اما کسب موفقیت در این مارکت به این سادگی ها هم امکان پذیر نمی باشد.

تیم توسعه دهنده گوگل پلی همواره به دنبال راه هایی است که این مارکت را به یک مکان خوب برای کشف اپلیکیشن ها و بازی های موردعلاقه کاربران تبدیل کند، این کار برای موفقیت توسعه دهندگان اپلیکیشن نیز حیاتی است و توسط اقداماتی آنها قادر خواهند بود از ابتدای کار از موفقیت اپلیکیشن خود اطمینان حاصل کنند، از این رو مدیر محصول گوگل پلی چندین مورد از بهترین ترفندها برای کشف اپلیکیشن در گوگل پلی را به اشتراک گذاشته که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

به کیفیت اپلیکیشن بها دهید

کیفیت در هر محصولی حرف اول را می زند و اپلیکیشن های موبایل نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند، از این رو از توسعه دهندگان انتظار می رود تا محصولاتی را بسازند که بالاترین کیفیت را داشته باشد، چرا که کاربران اندروید نیز اپلیکیشن های باکیفیتی را از توسعه دهندگان می طلبند. در حقیقت، این کیفیت اپلیکیشن است که در موفقیت طولانی مدت آن تاثیرگذار خواهد بود و تعداد نصب ها، امتیازات کاربر و نظرات، تعامل و میزان حفظ کاربر را بهبود می بخشد.

هنگام ساخت اپلیکیشن معیارهای کیفی را مورد بررسی قرار داده و از دستورالعمل های متریال دیزاین نیز در طراحی خود بهره بگیرید تا از این راه بابت ارائه کاربردی ترین تجربه اطمینان حاصل کنید. مورد دیگری که توجه به آن حائز اهمیت است، تست عملکرد اپلیکیشن می باشد. با عضویت در کنسول توسعه دهندگان گوگل پلی، قادر خواهید بود نسخه های آلفا و بتای اپلیکیشن را منتشر کرده و گزارشی از نحوه عملکرد هر نسخه از APK بر روی گوشی های واقعی دریافت نمایید. بدین ترتیب پیش از انتشار نهایی اپلیکیشن، قادر به شناسایی کرش ها و سایر مشکلات مرتبط خواهید بود.

کشف اپلیکیشن در گوگل پلی

تنها مجوزهایی را درخواست کنید که واقعا به آنها نیاز دارید

همانطور که می دانید، اپلیکیشن های اندروید هنگام نصب دسترسی به امکاناتی از گوشی را از کاربر درخواست می کنند که تنها پس از تایید آنها اپلیکیشن بر روی گوشی نصب خواهد شد، البته در نسخه های جدید اندروید درخواست صدور مجوز تنها در هنگام نیاز به آن قابلیت خاص صورت می پذیرد و تمامی مجوزها هنگام نصب نمایش داده نمی شوند.

با این اوصاف بهتر است در درخواست و نمایش مجوزهایی که به منظور فعال سازی اپلیکیشن لازمند، کمی محافظه کار بود. بسیاری از اپلیکیشن ها مجوزهای بسیار حساسی را درخواست می کنند که اپلیکیشن به آنها نیازی ندارد (برای نمونه اپلیکیشن دوربین درخواست دسترسی به لاگ های تماس را نمایش می دهد). مجوزهای بیش از اندازه ممکن است کاربران را از نصب اپلیکیشن منصرف کند. در یک مطالعه صورت گرفته دو نمونه اپلیکیشن بدون برند به کاربران نمایش داده شد که هر دو دارای امتیاز و عملکرد مشابه بودند، اما در مجوزهای موردنیاز با یکدیگر فرق داشتند، بر اساس نتایج این تحقیق، احتمال نصب اپلیکیشن هایی که مجوزهای کمتری را درخواست کرده بودند، به طور میانگین سه برابر بیشتر از گروه دوم بود. از سوی دیگر، کاربران با احتمال 1.7 بیشتر، اپلیکیشن هایی را انتخاب می کنند که درخواست مجوز کمتری داشته باشند. از این رو لازم است تنها مجوزهایی را فعال کرد که برای اپلیکیشن حیاتی اند و اپلیکیشن واقعا به آنها نیاز دارد.

کشف اپلیکیشن در گوگل پلی

به بازخورد کاربران خود گوش داده و به آنها پاسخ دهید

این کاربران هستند که اپلیکیشن را مورد استفاده قرار داده و به قضاوت درباره آن می پردازند، از این رو راضی نگه داشتن کاربران بسیار مهم و حیاتی است و باید به بازخوردهای کاربران توجه داشت. وقتی که کاربر، باگ یا سایر مشکلات اپلیکیشن را با شما در میان گذاشته است، باید به تعامل با او پرداخت و حتی اگر مشکل حاد است، اقدام به آپدیت اپلیکیشن نیز نمود. داشتن یک اپلیکیشن به روز، که بازتابی از بازخورد کاربر بوده، به نصب، تعامل و امتیاز بیشتر می انجامد. تست بتا یکی از روش های مناسب جهت دریافت بازخورد از کاربران واقعی، اما پیش از عرضه اپلیکیشن به مارکت است. بخش امتیازات و نظرات در Developer Console نیز تجزیه و تحلیلی از نظرات کاربران و تاثیر آن بر روی امتیاز اپلیکیشن در مقایسه با اپلیکیشن های مشابه را به تصویر می کشد.

کشف اپلیکیشن در گوگل پلی

گوگل پلی در تلاش است تا به کاربران یاری رساند تا ایمن ترین، باکیفیت ترین، کاربردی ترین و مرتبط ترین اپلیکیشن ها را کشف کنند. از این رو اقدام به ساخت اپلیکیشن هایی کنید که برای علاقه مندی کاربران اولویت قائل شده و موفقیت شما در گوگل پلی را تضمین کند.

 

https://android-developers.googleblog.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید