سخت افزار چه نقشی در گوشی های اندروید ایفا می کند؟

سخت افزار چه نقشی در گوشی های اندروید ایفا می کند؟

برخی از گوشی های اندروید رده بالا مانند گلکسی اس 7 و یا ال جی جی 5 تکنولوژی فوق العاده ای را گرد هم آورده اند، پردازشگرهای 8 هسته ای و چندین گیگابایت رم در کنار سیستم های وای فای قدرتمند و سیستم گرافیکی 16 هسته ای از جمله مشخصاتی است که چندین سال پیش در کامپیوترها نیز دیده نمی شد. برخی از افراد با اشتیاق فراوان به دنبال جدیدترین تکنولوژی ها می گردند که ارائه دهنده سخت افزار جدیدتر و بهتری باشد، در حالی که انتظارات سایرین محدودتر بوده و باز کردن فیسبوک تنها خواسته این دسته از افراد می باشد، گروه سوم نیز مابین این دو گروه قرار گرفته و تا حدودی نسبت به تکنولوژی های جدید علاقه نشان می دهند. افراد خواستار گوشی هایی هستند که تمامی احتیاجات آنها را برآورده سازد، برای این کار نه تنها سیستم عامل گوشی مطرح است، بلکه سخت افزار بکار برده شده برای ساخت گوشی نیز نقش بزرگی ایفا می کند.

به تصور افراد تازه کار تمامی گوشی های اندروید از یک سیستم عامل استفاده می کنند و تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد و در این میان از مشکل عدم یکپارچگی گوشی ها که نقش بسزایی دارد نیز چشم پوشی می کنیم. افرادی که آشنایی مقدماتی با لینوکس دارند، می دانند که نرم افزار ساخته شده توسط ال جی با اچ تی سی با موتورولا و یا حتی گوگل متفاوت است، در حالی که همگی آنها اندروید را به اجرا در می آورند. باید به خاطر داشت که اندروید تنها کد منبع است، هیچ کس نرم افزار اندروید را به سازندگان نمی فروشد، این سازندگان گوشی ها هستند که مسئول ساخت نرم افزار از کدی که در اختیار آنها قرار گرفته می باشند.

blog_19554_1

اندروید اپن سورس است، بدین معنا که افراد می توانند آزادانه به تغییر هر بخش از کد بپردازند. اعمال تغییرات راهی برای فروش گوشی هاست، چرا که مردم قابلیت های جدید را دوست دارند. اگر تمامی گوشی ها امکانات و ظاهر مشابهی داشتند کمپانی هایی که با سازندگان کامپوننت مرتبط بودند می توانستند با ارائه بهترین قیمت از سایرین پیشی گرفته و پیروز میدان شوند. به همین علت کمپانی های بزرگ مانند سامسونگ که قادر به تهیه نرم افزارهای قیمتی هستند اندروید را دوست دارند، از طرفی کمپانی های کوچک نیز که ممکن است نام آنها را نشنیده باشید طرفدار اندروید هستند، چرا که آنها به رایگان قادر به استفاده از اندروید بوده و در هزینه ها صرفه جویی می کنند. برای نمونه Micromax Canvas A1 از نرم افزار مشابه Galaxy Note 5 استفاده نمی کند و این شرایط به نفع همه است.

اگر Micormax نرم افزاری را که گلکسی نوت استفاده می کرد بکار می برد، تجربه ناخوشایندی را به سبب سخت افزاری که استفاده کرده ارائه می داد. بسیاری از گوشی های رده بالای اندروید برخی از امور را به صورت هم زمان به انجام می رسانند و این عملکرد به سبب نرم افزارهای مورد استفاده امکان پذیر شده است و برای اینکه این قابلیت ها به درستی پیاده سازی شوند، به یک سخت افزار قدرتمند نیاز است. گوشی گلکسی اس 7 مثال بسیاری خوبی در این زمینه می باشد، آخرین و بهترین پردازشگرها از سامسونگ و کوالکلم و حجم بالای رم به این معناست که گلکسی اس 7 هر آنچه را که سامسونگ و خریداران گوشی انتظار دارند به انجام خواهد رساند.

blog_19554_2

گوشی های اس 7 و نکسوز 6 پی هر دو از اندروید استفاده می کنند، اما عملکردهای آخرین نسل پردازشگرها با حافظه، حجم ذخیره سازی و GPU کمتر به اجرا در آورید نتیجه مطلوبی را دریافت نخواهید کرد و گوشی نکسوز 6 پی قادر به انجام تمامی اموری که تمایل داریم نمی باشد. بسیاری از گوشی های رده بالای اندروید بسیاری از عملیات را به انجام می رسانند و بسیاری از این فرآیندها به صورت هم زمان به انجام می رسد و برای این کار نرم افزار قدرتمندی مورد استفاده قرار می گیرد و اجرای نرم افزار شدیدا وابسته به سخت افزار آن می باشد.

اما آیا این شرایط بدین معناست که یک گوشی نسبت به دیگری برتری دارد؟ هر دو گوشی امکانات مورد انتظار از آنها را در خود جای داده اند و انتخاب گوشی به تمایلات کاربر بستگی دارد، اما نقش سخت افزار در این میان مطرح است.

شما سخت افزار اصلی و نرم افزار بهینه ای را در اختیار دارید، اما اگر بیش از حد توان گوشی، اپلیکیشن از گوگل پلی بر روی آنها نصب کنید، سخت افزار از پس آن بر نمی آید. به همین دلیل گوشی های ساخته شده از سوی کمپانی های دیگر که ممکن است هزینه بالاتری داشته باشند، عملکرد بهتری را به نمایش می گذارند، نرم افزار سنگین به گوشی هایی با ویژگی های قدرتمند نیاز دارد.

یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد مسئاله امنیت می باشد، به طور ایده آل اندروید از رمزگذاری مبتنی بر سخت افزار استفاده می کند، اما بسیاری از گوشی های اقتصادی از مواردی مانند محیط های اجرای قابل اعتماد و رمگذاری/رمزگشایی سخت افزار به صورت on-the-fly پشتیبانی نمی کنند.

این شرایط به معنای امنیت محدودتر این قبیل از گوشی ها می باشد و در صورتیکه فایل و فولدرها رمزگذاری شوند، گوشی دچار مشکل می گردد. اندروید N به احتمال زیاد مورد دوم را با استفاده از رمزگذاری سطح فایل برطرف می کند، اما برخورداری از سخت افزاری که به ذخیره سازی کلیدهای رمزگذاری مانند آنچه ARM با تکنولوژی TrustZone به انجام رسانده، روش بهتری نسبت به راه حل نرم افزاری می باشد. البته باید توجه داشت که استفاده از گوشی هایی که دارای چنین سخت افزاری هستند به معنای هک شدن اطلاعات و سرقت داده های شما نیست.

با این اوصاف می توان گفت که سخت افزار مهم بوده و میزان اهمیت آن به عملکرد مورد انتظار شما وابسته است. چنانچه تنها مایل به انجام برخی امور ابتدایی مانند آنلاین شدن، ارسال پیام برای دوستان و یا حتی انجام یک یا دو بازی هستید، به یک گوشی گران قیمت نیازی ندارید، اما اگر کارآیی به شدت برای شما اهمیت دارد باید به دنبال یک گوشی با سخت افراد قدرتمند بگردید، به بیان دیگر باید تعادلی میان انتظارات و بودجه شما وجود داشته باشد و خودتان تصمیم گیری کنید.

 

http://www.androidcentral.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید