عکاسی با اسمارت فون

عکاسی با اسمارت فون ها: چگونه در شب عکسهای بهتری بگیریم؟

سنسور دوربین اسمارت فون ها بسیار کوچک است و این شرایط در شب هنگام و زمانی که نور کافی برای عکاسی نداریم به عکس های بی کیفیت و تاری منجر میشود.

در این مطلب قصد داریم چندین نکته و ترفند برای عکاسی در شب را با شما به اشتراک بگذاریم، با ما همراه باشید.

 

چرا نور کم مشکل ساز میشود؟

افراد مبتدی از جوانب فنی عکاسی مطلع نیستند و نمیدانند که چرا عکاسی در شب و تاریکی دشوار است. همانطور که پیش تر اشاره شد، اندازه سنسور دوربین به مشکلاتی در کیفیت عکس می انجامد. ناحیه حساس به نور در اکثر سنسورهای اسمارت فون ها، نهایتا 15 تا 30 میلیمتر است، در حالی که سنسور دوربین های DSLR حدود 860 میلیمتر میباشد که 30 تا 60 برابر بیشتر است.

عکاسی در محیط تاریک

 

حساسیت نور بیشتر

به احتمال زیاد عبارت ISO به گوشتان رسیده، برای عکاسی در نور کم و با استفاده از سنسور کوچک، به سادگی میتوانید حساسیت نور سنسور را تغییر دهید. اپلیکیشن دوربین در صورتی که در حالت خودکار تنظیم شده باشد، این کار را به راحتی انجام میدهد.

اما گاهی اوقات حساسیت ISO بالاتر، موجب از بین رفتن جزئیات عکس و رنگ های بی روح میشود. این گونه عکس ها روشن و پرنور هستند، اما  میتوان بیان داشت که این عکس های پرنور و روشن، در اکثر شرایط چندان واضح نیستند.

تنظیمات دوربین گوشی

 

در صورتی که در اسمارت فون شما امکان تنظیم دستی ISO وجود ندارد، میتوانید از اپلیکیشن های متعددی که برای این کار ساخته شده اند، بهره بگیرید. برای نمونه میتوان به Camera FV-5 Lite برای اندروید و Pro Camera برای آی او اس اشاره کرد. بر خلاف گوشی های آیفون، بسیاری از اسمارت فون های اندرویدی و اپلیکیشن های دوربین آنها تنظیمات دستی متعددی را در اختیار قرار میدهند.

 

نور بیشتر

برای پایین نگه داشتن حساسیت سنسور به نور بیشتری نیاز دارید و برای این منظور میتوان چندین منبع نور به شی افزود. LED جاسازی شده در اسمارت فون یکی از گزینه های در دسترس است و بسیاری از گوشی های مدرن چندین LED برای تطبیق رنگ نور فلش با نور محیط دارند که در کیفیت عکس ها موثرند.

با این حال LED دوربین نقاط ضعف خود را نیز دارد. نور فلش منتشر شده از دوربین تمام سایه ها را از بین میبرد و جسم به صورت دو بعدی و حتی کاملا صاف و هموار به نظر میرسد، لذا تنها در مواقع ضروری باید از فلش استفاده کرد.

اغلب میتوان از سایر منابع برای تامین نور بیشتر استفاده کرد. اگر از یک جسم متحرک عکس میگیرید، موقعیت مکانی تغییر میکند. در عکاسی پرتره باید به نزدیک ترین چراغ خیابان یا جایی که نورانی تر است بروید. البته باید مطمئن شوید که نور مستقیما روی چهره فرد نمیتابد، زیرا در این صورت سایه های ناخوشایندی بر روی چهره خواهید داشت.

 

نوردهی طولانی تر

در صورتی که به نور بیشتر دسترسی ندارید، باید به اسمارت فون زمان بیشتری برای تامین نور بدهید. هرچه زمان نوردهی طولانی تر باشد و جسم برای مدت زمان طولانی تری در معرض دید سنسور باشد، عکس های بهتری نتیجه خواهد شد.

اما در این شرایط نیز باید دقت کنید تا اعتدال را نگه دارید، زیرا هر چیزی که در حال حرکت باشد، تار خواهد شد و در بدترین شرایط، عکس های تاری خواهید داشت و اتومبیل ها به شکل دنباله ای از نور به نظر میرسند.

عکاسی با دوربین گوشی

 

برای افزایش زمان نوردهی، باید از Pro mode استفاده کنید. این گزینه در برخی از گوشی ها shutter speed یا exposure time نام دارد و معمولا به صورت مخفف شده S نمایش داده میشود. بسیاری از اسمارت فون ها در حالت اتوماتیک، با حداکثر سرعت 1/10 ثانیه عکس میگیرند. هرچه این مدت زمان طولانی تر باشد، حساسیت نیز بالاتر میرود و باید دست خود را ثابت نگه دارید، در غیر این صورت عکس های تاری خواهید داشت.

برای عکس گرفتن از منظره ای که با نور ماه روشن شده، باید از زمان 30 ثانیه استفاده کنید که در اکثر اپلیکیشن ها حاکثر مدت زمان ممکن میباشد. اگر عکس ها خیلی پرنور و روشن میشوند، باید حساسیت ISO به حالت automatic یا یک مقدار کم تنظیم شده باشد. در صورتی که با این کار هم به نتیجه دلخواه نرسید، ممکن است ایراد از آن منظره یا جسم باشد که برای رفع مشکل باید مدت زمان نوردهی را کم کنید.

عکاسی در شب

 

برای نوردهی طولانی، به هیچ وجه نباید اسمارت فون خود را تکان بدهید و بهتر است گوشی را روی جسمی تکیه دهید یا از تجهیزات کمکی بهره بگیرید.

 

لوازم جانبی

در صورتی که از طرفداران عکاسی در شب هستید، باید لوازم موردنیاز برای این کار را هم داشته باشید. یک سه پایه مناسب ابزار خوبی برای بهبود کیفیت عکس ها میباشد.

لوازم جانبی گوشی

جمع بندی

با انتخاب لوازم جانبی مناسب، حتی در شرایطی که نور به شدت کم است نیز عکس های خوب و باکیفیتی خواهید گرفت. آزمودن شرایط مختلف رمز موفقیت در عکاسی میباشد و باید زمانی را صرف آشنایی با تنظیمات اپلیکیشن دوربین خود کنید.

 

https://www.androidpit.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید