مدیریت رم در اندروید و آی او اس

مدیریت رم در اندروید و آی او اس: چه تفاوتی بین سیستم مدیریت رم این دو سیستم عامل وجود دارد؟ - بخش اول

سیستم عامل های اندروید و آی او اس همواره در حال رقابت برای ارائه قابلیت ها و امکانات جدید و کاربردی هستند و از جنبه های گوناگون با یکیگر مقایسه می شوند، اما این تفاوت ها به این معنا نیست که یکی از آنها بر دیگری برتری داشته باشد. از سوی دیگر برخی ویژگی ها موجب می شوند تا کاربران یکی از سیستم عامل ها را بر دیگری ترجیح دهند.

بعضی از افراد بر این باورند که گوشی های اندروید برای انجام عملیات خود به رم بیشتری نیاز دارند و به همین دلیل رم بیشتری نیز ارائه می دهند، در حالی که واقعیت با تصورات فرق می کند.

مدیریت رم در اندروید و آی او اس

مدل های جدید از گوشی های جدید پیکسل، سامسونگ گلکسی اس 7 و Asus Zenfone 3 رم 4 گیگابایتی دارند، در حالی که گوشی آیفون 7 که در اکتبر 2016 رونمایی شد، تنها 2 گیگابایت رم (آیفون 9 پلاس ارائه دهنده 3 گیگابایت رم می باشد) دارد. در حقیقت این ذهنیت به وجود می آید که پلتفرم آی او اس بهینه تر از اندروید است، اما بیابید از دیدگاه فنی به موضوع بنگریم، رم چیست؟

پیش از آنکه به بررسی جزئیات بپردازیم، باید ببینیم که رم چیست و چه کاری انجام می دهد. رم نوعی تکنولوژی است که به فایل های ذخیره شده در کامپیوتر یا اسمارت فون دسترسی پیدا می کند و برخلاف حافظه هارد، محتوا را به صورت پایدار ذخیره نمی کند و هر زمان که نیاز باشد، اقدام به خواندن محتوای موردنظر می نماید. هرچه رم بیشتری در اختیار گوشی باشد، توانایی عملیاتی آن نیز بیشتر می شود، اما این وضعیت در تمامی شرایط به معنای سرعت بیشتر نیست.

اسمارت فون ها دستگاه هایی با اندازه محدود هستند و نحوه استفاده از رم در گوشی با نحوه استفاده از آن در کامپیوترها فرق دارد، در حالی که هدف نهایی هر دو یکسان است: تحویل دستورالعمل ها و داده ها به پردازشگر، به منظور انجام عملیات پردازش و کاهش زمان بارگذاری تا قادر به جابجایی از یک اپلیکیشن به دیگری باشیم.

نباید رم را با ظرفیت ذخیره سازی گوشی اشتباه گرفت، حافظه داخلی و خارجی همواره حجم بیشتری نسبت به رم دارند و دارای ظرفیت های 16 ،32، 64 و 128 گیگابایت هستند. از سوی دیگر رم برخی از گوشی ها تا 6 گیگابایت نیز می باشد که به عنوان نمونه می توان به Zenfone 3 Deluxe اشاره کرد.

اندروید در مقابل آی او اس: مدیریت رم در این دو سیستم عامل چه تفاوت هایی دارد؟

برای شرح مدیریت رم در اندروید و آی او اس، از دو گوشی نکسوز 5 ایکس و آیفون 7 کمک گرفته شده تا شباهت ها و تفاوت های مدریت رم در این دو سیستم عامل به تصویر کشیده شود.

در آزمایش انجام شده وقتی این دو گوشی ری استارت شدند، گوشی آیفون به رم بیشتری نسبت به نکسوز احتیاج پیدا کرد. از این رو می توان دریافت این تصور که اندروید رم بیشتری نسبت به آی او اس مصرف می کند اشتباه است. برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید باید ببینیم که رم آزاد یا خالی چیست؟

مدیریت رم در اندروید و آی او اس

رم آزاد چیست؟

کامپیوترهای قدیمی بخشی از رم خود را به سیستم عامل و مابقی را نیز به اجرای برنامه ها و داده ها اختصاص می دهند. اما امروزه این عملیات کمی پیچیده تر شده و مولتی تسکینگ و حافطه مجازی نیز در این شرایط نقش دارند. حافظه مجازی هر برنامه یا اپلیکیشن را قادر به اجرا بر روی فضای مجازی خود می کند و در سیستم عامل های اندروید و آی او اس بخشی از حافظه به سیستم و مابقی برای استفاده هریک از اپلیکیشن ها تقسیم بندی می شود. با این اوصاف هر رمی که استفاده نشده باشد آزاد محسوب می شود.

آزاد بودن رم گوشی به معنای کارآمدی آن نیست و سیستم عاملی خوب محسوب می شود که رم در دسترس داشته باشد، نه رم آزاد. هرچه نحوه استفاده و مدیریت رم برای انجام اموری مانند حافظه کش در صورت استفاده مجدد از یک اپلیکیشن برای باز کردن آخرین صفحه ای از آن که باز بوده، بهینه تر باشد، این سیستم عامل عملکرد بهتری را به نمایش خواهد گذاشت و می توان بیان داشت که میزان این کارآمدی در آی او اس بیشتر از اندورید است.

پس از ری استارت کردن گوشی ها، آیفون 730 مگابایت حافظه در دسترس داشت، در حالی که نکسوز 840 مگابایت از 2 گیگابایت اش در دسترس بود.

در مطلب بعدی به سایر جزئیات مدیریت رم در اندروید و آی او اس پرداخته خواهد شد، با ما همراه باشید.

 

https://www.androidpit.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید