مقایسه ای بین اندروید N و آی او اس 9

مقایسه ای بین اندروید N و آی او اس 9

درحالی که بسیاری از ما هنوز هم منتظر دریافت نسخه مارشمالو از اندروید هستیم، مهندسین کمپانی گوگل در حال کار بر روی نسخه بعدی اندروید که N نام دارد می باشند. به زودی شاهد رونمایی از این نسخه اندروید نیز خواهیم بود، اما از چه جوانبی می توان این نسخه از اندروید را با آخرین نسخه از آی او اس یعنی 9.3 مقایسه کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این دو نسخه از سیستم عامل های محبوب در دنیا را با یکدیگر مقایسه نماییم.

blog_17497_1

تاریخ انتشار

هم اکنون نسخه پیش نمایشی از اندروید N در اختیار توسعه دهندگان قرار دارد و از تاریخ 17 مارس به طور رسمی در دسترس قرار گرفته است. بدون شک این نسخه تفاوت های مشهودی با نسخه نهایی دارد و دربرگیرنده چندین امکان جدید می باشد، نسخه نهایی در پاییز سال جاری در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

آی او اس 9 از سال 2015 در دسترس کاربران قرار داشته و در ماه مارس 2016 نسخه 9.3 از این سیستم عامل منتشر شده است. اندروید و آی او اس ارائه دهنده برنامه های بتایی هستند که کاربران را قادر به تست نسخه های جدید از نرم افزار پیش از انتشار رسمی می گرداند. البته سازندگان هشدار می دهند که کاربران این نسخه ها را بر روی گوشی اصلی و مورد استفاده خود نصب نکنند، چرا که این نسخه ها ناپایدار بوده و ممکن است باگ هایی داشته باشند.

blog_17497_2

رابط کاربری

اندروید N به احتمال بسیار زیاد میزبان تغییراتی در رابط کاربری خود خواهد بود، اما هم اکنون و در این نسخه پیش نمایشی نیز شاهد تعدادی تغییر کلیدی با نسخه مارشمالو هستیم. ناحیه نوتیفیکیشن ها مجددا طراحی شده و شما را قادر به پاسخ گویی به پیام از طریق نوتیفیکیشن می گرداند، حالت چند-پنجره ای نیز در دسترس است. علاوه بر این گوگل بیان داشته که در حال کار بر روی Project Svelte است تا اندروید را بر روی گوشی های قدیمی روان تر و نرم تر گرداند، اما اطلاعات دقیق و جزئی در این باره در دست نیست.

آخرین طراحی مجدد آی او اس سال ها پیش به وقوع پیوست و در نسخه 7 از این سیستم عامل شاهد تغییرات چشم گیری در رابط کاربری بودیم. تغییرات حاصل شده به اندازه نسخه 7 از آی او اس پر زرق و برق نیستند، اما تاچ سه بعدی عملکردهای افزونه ای را به برخی از اپلیکیشن ها افزوده است، اما هنوز هم برخی از رابط ها از ظاهر خوبی برخوردار نیستند، به عنوان نمونه می توان به اپلیکیشن Music اشاره کرد. در نسخه 9.3 از آی او اس یک عنصر کلیدی به رابط افزوده شده که Night Shift نام دارد، این گزینه به طور خودکار با تغییر رنگ تعادلی را به وجود می آورد و تاثیرات منفی صفحه پرنور بر خواب را به حداقل می رساند.

blog_17497_3

Google Now در مقایسه با Siri

کارآیی و قابلیت های Google Now در مقایسه با Siri چشمگیر تر می باشند، قابلیت تشخیص صدا یکی از موارد است که بر قدرت Google Now افزوده و آنرا در جایگاه بالاتری نسبت به Siri قرار داده است، چرا که تشخیص صدا در این دستیار مجازی از دقت بیشتری برخوردار می باشد. این نقطه ضعف برای دستیار مجازی اپل کاربرد آن را دستخوش تغییر نموده است.

blog_17497_4

امنیت و حریم شخصی

اپل و گوگل در این زمینه نگرش های متفاوتی دارند، اپل کاربران خود را تنها مجاز به استفاده از اپلیکیشن های اپ استور خود نموده و قوانین سختگیرانه ای برای حفظ حریم خصوصی کاربران اتخاذ کرده است، این در حالی است که گوگل رویکرد بازتری را در پیش گرفته و همین امر آن را در معرض خطراتی از نظر امنیت قرار داده است، چرا که دانلود اپلیکیشن از استورهای غیرقابل اعتماد موجب ورود فایل های مخربی به گوشی کاربران می گردد. امید می رود که در نسخه N از اندروید گوگل قابلیت رمز هوشند برای رمزهای عبور را ارائه کند، هرچند این قابلیت در نسخه مارشمالو عرضه شد، اما هنوز با بسیاری از اپلیکیشن ها کار نمی کند، لذا انتظار می رود که این امکان در اندروید N در دسترس توسعه دهندگان اپلیکیشن قرار گیرد.

blog_17497_5

باتری

آیفون 6 اس از لحاظ کارایی باتری در رده بالایی قرار دارد، این در حالی است که با معرفی حالت Doze در اندروید مارشمالو، شاهد تغییرات چشمگیری در طول عمر و کارایی باتری ها در گوشی های مختلف اندروید بوده ایم. در اندروید N نیز گوگل در تلاش برای بهبود عملکرد این قابلیت کاربردی می باشد و حالت ذخیره ساز انرژی توسعه یافته ای را ارائه داده که با خاموش شدن صفحه نمایش فعال می گردد و اما امید است تا لطمه ای به نوتیفیکیشن ها و کاربرد وارد نشود.

blog_17497_6

پرداخت های موبایل

در این زمینه اپل جلوتر از گوگل است و بسیاری از بانک های دنیا سیستم Apple Pay را پذیرفته اند. سیستم پرداخت گوگل Android Pay نام دارد، اما هنوز در مارکت های مشهور راه اندازی نشده، اما زمانی که این امر به وقوع بپیوندد، انتظار می رود که فروشندگانی که از Apple Pay پشتیبانی می کنند، به پشتیبانی از Android Pay نیز بپردازند.

blog_17497_7

قضاوت اولیه

اندروید N هنوز منتشر نشده و نمی توان راجع به امکانات و عملکرد آن قضاوت کرد. اندروید N و آی او اس 9 هر دو نسخه های پیشرفته تری از نسخه های کنونی این دو سیستم عامل محبوب می باشند، البته این تغییرات به معنای تکامل بیشتر این سیستم عامل هاست. اندروید در زمینه عمر باتری و تشخیص صدا جلودار است، در حالی که اپل تجربه ای شگفت انگیز اما محدودشده را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. انتخاب هریک از این سیستم عامل ها کاملا به ترجیحات شخصی کاربران و انتظارات آنها بستگی دارد.

 

https://www.androidpit.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید