مهم ترین ویژگی های ابزارهای همگام سازی فعالیت های طراحان و توسعه دهندگان

مهم ترین ویژگی های ابزارهای همگام سازی فعالیت های طراحان و توسعه دهندگان

ساخت اپلیکیشن نیازمند یک تیم قدرتمند و منسجم است، از طرفی همکاری لازمه موفقیت در کار تیمی می باشد، اما متاسفانه همکاری طراحان رابط کاربری و توسعه دهندگان کمی چالش برانگیز است و آنها طرز فکر و زبان کاملا متفاوتی دارند.

همین شرایط موجب می شود که فرآیند توسعه اپلیکیشن دچار مشکلاتی گردد و عدم وجود اطلاعات مهم طراحی که توسعه دهنده اپلیکیشن به آنها نیاز دارد منجر به کشمکش مستمر بین تیم های طراحی و توسعه می گردد. شرایط پیش آمده غیرعمدی است، اما عدم وجود ارتباطات مناسب بین این دو گروه موجب صرف هزینه و زمان بیشتر می شود.

blog_19424_1

چرا باید این جابجایی ها پایان داده شود

یک بسته معمول طراحی شامل مشخصات بصری ساخته شده با دست، ابزارهای پیش تولید شده و حتی فایل گرافیکی منبع می باشد، در حالی که این رویکرد تا حدودی مستعد خطای انسانی است. اول از همه احتمال حذف اطلاعات مهم در مشخصات دستی ثابت وجود دارد، ثانیا استفاده از  فایل های منبع طرح به این معناست که توسعه دهنده نیز باید یک ویرایشگر گرافیکی را نصب کرده و تا حدودی با نحوه کار با آن آشنایی داشته باشد.

این عوامل چرخه ای از ارتباطات عقب و جلو بین تیم های طراحی و توسعه را به وجود می آورد، چرا که آنها سعی در تجسم مشخصات و پرسش های کلیدی می نمایند، برای نمونه ضخامت حاشیه این دکمه چقدر است؟ و یا چگونه تصویر PNG شفاف را از این فایل PSD خارج کنم؟

این کار تجربه ناخوشایندی را ایجاد می کند که موجب هدر رفتن زمان شده و باعث می شود که اپلیکیشن دیرتر به مارکت راه پیدا کند.

الگوی جدیدی از همکاری

ترغیب طراحان و توسعه دهندگان به صحبت با یک زبان مشترک بسیار دشوار است، اما الگوها و ابزارهای همکاری که هم اکنون در دسترس می باشند کار به صورت همگام را برای این گروه ها امکان پذیر می گردانند و به کمک آنها طراحان و توسعه دهندگان می توانند به سریع ترین صورت ممکن با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تغییرات را اعمال کنند و هرچه سریع تر فرآیند را تکمیل نمایند. در ادامه به ویژگی هایی پرداخته شده که تیم ها باید در گزینش این ابزارها مد نظر قرار دهند تا در سریع ترین زمان ممکن نتیجه موردنظر را دریافت نمایند.

همکاری منسجم: بسیاری از ابزارهای همکاری، مستقل از طراحی کاربر و یا ابزار توسعه انتخاب شده به اجرا در می آیند و بدین ترتیب همکاری تیم ها را به یک چالش بزرگ تبدیل می کنند، اما یکپارچه سازی این مشکل را برطرف می سازد. امروزه ابزارهای همکاری را می توان مستقیم به محیط های طراحی و توسعه مانند اسکچ، فوتوشاپ، اندروید استودیو و Xcode وصل کرد و بدین طریق از جریان های کاری یکپارچه تر و متمرکزتر بهره مند شده و از مشخصات بصری، ابزارها، دستورات و نوتیفیکیشن های آپدیت های جدید اطلاع پیدا کرد.

بررسی دقیق مدل طراحی: به جای دسته و پنجه نرم کردن با ساخت مشخصات طراحی و مستندات خط قرمز به صورت دستی، قابلیت ساخت خودکار مشخصات بصری تعاملی که توسعه دهندگان قادر به دریافت اندازه ها، فاصله ها و اطلاعات جزئی درباره خصوصیات هر عنصر طراحی در واحدهای خاص پلتفرم هستند، برای توسعه دهندگان ارزشمند است.

تولید خودکار Asset: تولید و مقیاس بندی ابزارها برای اندروید، آی او اس و پروژه های وب چالش دیگری است. طراحان به راهی برای تولید خودکار و متناسب سازی صحیح این assetها در فرمت های وکتور و بیت مپ که ممکن است با اسکچ یا فوتوشاپ ساخته شده باشد، نیاز دارند.

یک زبان رایج برای Assetها: عبارات استفاده شده توسط طراحان و توسعه دهندگان متفاوت است و همین امر منجر به اشتباهات، خطاها و حتی بیلدهای معیوب می شود. با خودکارسازی فرایند نامگذاری Assetها می توان به مشکلات روزانه پایان داد. با قابلیت هایی مانند مدیریت نامگذاری Asset برای جلوگیری از نام های تکراری، استخراج Assetهای پنهان و امکان ساخت قوانین تغییر نام Asset و اعمال پس از هر آپدیت مدل، فرآیند کلی تسهیل بخشیده می شود.

مدیریت برند: لازم است قادر به ساخت کتاب برند که به تیم های طراحی امکان تعیین قوانین برند به یکباره و سپس اشتراک گذاری و اعمال مجدد آنها برای پروژه بعدی را می دهند باشد.

اشتراک گذاری آسان داده های پروژه: به جای صرف زمان برای یافتن اطلاعات پروژه در ایمیل ها، منابع ذخیره سازی کلود و سایر محیط ها، طراحان و توسعه دهندگان می توانند از یک هاب مرکزی بهره مند شوند و از طریق آن به اشتراک گذاری پروژه و جزئیات همکاری که مختص نیازمندی های آنهاست بپردازند.

این قابلیت به آنها امکان اعمال آپدیت ها، افزودن کامنت ها، مقایسه تغییرات به صورت بصری و جابجایی بین نسخه ها را می دهد و جریان های کاری آسیب دیده و ارتباطات ضعیف دیگر مشکلی را برای تیم های ایجاد نخواهد کرد.

تمرکز بر روی چیزی که به بهترین شکل انجام می دهیم

لازم نیست طراحان و توسعه دهندگان برای برقراری ارتباط با یکدیگر، هر دو زبان طراحی و کدنویسی را فرا بگیرند، بلکه باید نقش خود به عنوان تیم طراحی و توسعه را به بهترین شکل و به صورت مستقل به انجام رسانده و تمرکز خود را بر روی ساخت اپلیکیشن های بسیار خوب و باکیفیت معطوف کنند.

 

https://appdevelopermagazine.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید