نصیحت هایی ارزشمند از بیل گیتس

نصیحت هایی ارزشمند از بیل گیتس

حدود 40 سال پیش بیل گیتس معروف مایکروسافت را پایه گذاری کرد و نخستین گام جهت تبدیل به ثروتمندترین مرد جهان را با اقتدار برداشت. پول و درآمدزایی در آن زمان برای او اهمیت چندانی نداشتند، هدف او بزرگ تر از سرمایه اندوزی بود، او تمایل داشت دنیا را متحول گرداند و کامپیوترها را بر روی هر میزی بنشاند.

گیتس از تمرکز و انگیزه بالایی برخوردار بود و اندیشه ای بزرگ را در سر می پرورانید. او در طول این سال ها نصایح ارزشمندی را به افراد ارائه کرده، سخنان مردی با ثروتی بالغ بر 79.2 میلیارد دلار قطعا ارزشمند خواهد بود.

blog_15506_1

خود را آموزش دهید

چند لحظه صبر کنید... آیا بیل گیتس تحصیل در دانشگاه هاروارد را رها نکرده بود؟ بله، همین طور است. اما در جلسه Ask Me Anything در 2014 Reddit، فردی از او پرسید: "بهترین نصیحت شخصی شما در زمینه مالی برای افرادی که درآمدی کمتر از 100,000 دلار در سال دارند، چیست؟"

و اما پاسخ او...

"برای تحصیلات خود سرمایه گذاری کنید."

این نصیحت با در نظر گرفتن اینکه افراد با سن 25 سال و بالاتر با مدرک کارشناسی به طور متوسط درآمدی حدود 40 درصد بیشتر از افراد دیپلمه دارند خوب و معقول می نماید.

در یک رویداد دیگر خطاب به دانشجویان هاروارد او گفت که در زمان تحصیل از جمله افرادی بود که همه چیز را به تعویق می انداخت و سر به هوا بود و موفق به انجام کار خاصی نشد، در کلاس ها شرکت نمی کرد و در لحظه آخر با عجله برای امتحان آماده می شد. دوستان او تصور می کردند که این کار خنده دار است، از طرفی گیتس نیز دوست داشت که مورد توجه واقع شود، اما پس از مدتی عزم خود را جزم کرد و به سمت کسب و کار رفت و با جدیت پیشرفت کرد.

با منتقدان خود به خوبی کنار بیایید

در کتابی که در سال 1999 منتشر شد و “Business @the Speed of Thought” نام داشت، گیتس از اهمیت بازخوردهای منفی می گوید. به گفته او باید شکایات و نارضایتی ها را مورد مطالعه قرار دهید تا قادر به تقویت عملکرد کنونی خود گردید.

"ناراضی ترین مشتریان شما بزرگ ترین منبع برای یادگیری اند."

"اخبار بد را با آغوش باز بپذیرید تا بفهمید چه جایی به بهبود بیشتری نیازمند است."

نه گفتن را بیاموزید

مهم نیست تا چه اندازه بلندپرواز هستید، چرا که تنها 24 ساعت در اختیار تمامی افراد قرار داده شده، آنچه افراد موفق و ناموفق را متمایز می گرداند به طریقه استفاده از این ساعات باز می گردد. گیتس در مصاحبه ای در دانشگاه هاروارد نقل قول دوست خود وارن بافت را تکرار کرد که می گوید "شما باید توانایی نه گفتن را داشته باشید."

گیتس اظهار داشت که این عبارت جزء بهترین نصایحی است که تا به حال شنیده، به اعتقاد او نه گفتن به شما امکان تمرکز بر روی چیزهایی را می دهد که به واقع تمایز ایجاد خواهند نمود.

خوشبین باشید

گیتس و همسرش ملیندا یک سخنرانی در مراسم فارق التحصیلی سال 2013 در دانشگاه استنفورد داشتند، در این سخنرانی گیتس از باور خود نسبت به خوشبین بودن بسیار سخن گفت. با اشاره به کارهای بشردوستانه در آفریقا او به دانشجویان گفت که لازم است به منظور دستیابی به اهداف خود خوشبین باشند.

به گفته بیل گیتس "خوشبینی گاه به عنوان امید کاذب نادیده گرفته می شود، اما گاه ناامیدی نیز خود کاذب است."

موفقیت خود را مورد انتقاد قرار دهید.

گیتس در کتابی به نام "The Road Ahead" که در سال 1995 منتشر کرده، می گوید شکست اغلب بیشتر از موفقیت به شما درباره موفقیت می آموزد.

"موفقیت معلم بدی است، زیرا این ذهنیت را در افراد باهوش بوجود می آورد که امکان شکست آنها وجود ندارد."

"آنچه امروز به عنوان یک برنامه کسب و کار خوب و یا آخرین تکنولوژی می نماید، به زودی از رده خارج خواهد شد و من شاهد این واقعیت بوده ام."

پیشرفت خود را بسنجید

در نامه سالیانه 2013 خود برای بنیاد بیل و ملیندا، گیتس سخن از کتاب "قدرتمندترین ایده در جهان" به میان آورد که راجع به اختراع ماشین بخار بود، اما گیتس یک درس مهم از آن گرفت.

"شما قادر به پیشرفت های خارق العاده ای هستید، اما تنها در صورتی که یک هدف واضح و روشن را برای خود تعیین کرده و راهی برای افزایش پیشرفت و حرکت به سوی هدف بیابید.

به نظر این نصیحت بسیار ساده می نماید، اما به ندرت پیروی می شود و اغلب انجام صحیح آن نیز آسان نیست.

بیل گیتس نقش چشمگیری در پیشرفت های امروزی داشته است و یکایک نصیحت های او می توانند راهی برای دستیابی به موفقیت باشند.

http://www.omaha.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید