چرا سازندگان گوشی اقدام به ساخت اسکین های کاستوم می کنند؟

چرا سازندگان گوشی اقدام به ساخت اسکین های کاستوم می کنند؟

اغلب کاربران اهمیت چندانی برای نوع اسکین اندرویدی که توسط سازنده گوشی مورد استفاده قرار گرفته قائل نیستند، اما این موضوع که چرا سازندگان همان اسکین یا رابط کاربری پیش فرض اندروید را مورد استفاده قرار نمی دهند، ذهن بسیاری از کاربران را درگیر کرده است.

تفاوت عمده نسخه های مختلف اندروید به میزان تغییرات اعمال شده وابسته است. برخی از این تغییرات سطحی و ظاهری هستند، در حالی که سایر آنها بخش های چشمگیرتری از سیستم عامل را تغییر داده اند. در ادامه به برخی از دلایلی خواهیم پرداخت که اعمال این تغییرات را شرح می دهند.blog_22469_1

اسکین های اندورید به نام تم نیز شناخته شده اند، این اسکین ها در اپلیکیشن لانچر نامیده می شوند، زیرا سایر اپلکیشن ها از آنجا لانچ می شوند.

1. ایجاد تمایز

متفاوت بودن مهم ترین دلیل سازندگان گوشی برای داشتن یک رابط کاربری اختصاصی تلقی می شود، این موضوع در شرایطی که کمپانی ها تمایلی به رقابت بر اساس خصوصیات فنی ندارند، اهمیت بسیار زیادی پیدا می کنند. چنانچه عادلانه قضاوت کنیم کیفیت سخت افزار تاثیر عمیقی بر روی بخش های کلیدی مانند دوربین، صفحه نمایش و طراحی صنعتی می گذارد، با این وجود رابط کاربری و تجربه کاربری وابستگی چندانی به سخت افزار ندارند.blog_22469_2

قیمت بسیاری از گوشی های موبایل بسیار مناسب است و سخت افزار به تنهایی دغدغه اصلی سازندگان گوشی نمی باشد. سازندگان تلاش می کنند نقاط ضعف سیستم عامل استوک را شناسایی کرده و آن را برای موارد استفاده خاص بهینه سازی نمایند، برای همین منظور یک رابط کاربری اختصاصی ساخته می شود.

ساخت یک اسکین کاستوم فرآیندی هزینه بر برای سازندگان تلقی می شود و فشار زیادی در روی نیروی مهندسی تحمیل می کند، از این رو این تصمیم گیری را نباید سرسری گرفت.

2. حفظ کاربران

زمانی که سازنده مشتری را متقاعد به خرید گوشی نمود، هدف اصلی تکرار خرید در آینده است. انسان ها به شدت به عادت های خود متکی هستند، اما برخی از افراد هم ترجیح می دهند رابط جدیدی را مورد استفاده قرار ندهند، چرا که این امر مستلزم یادگیری آن است. این شرایط فرصت بسیار خوبی را پیش روی سازندگان قرار می دهد که مشتریانی را که سابقا خرید کرده اند حفظ کنند. چنانچه کاربران اسکین ساخته شده را درخواست می کنند، این شرایط به نفع سازنده گوشی می باشد.

راه های گوناگونی برای انجام این کار وجود دارند، اما سازندگان بزرگ مانند سامسونگ، ال جی و اچ تی سی از قدرت توزیع خود استفاده کرده و یک سخت افزار باکیفیت را ارائه می دهند و در این شرایط کاربر ممکن است اسکین ساخته شده را دوست داشته و یا فقط آن را تحمل کند. از طرفی سازندگان کوچک تر مانند وان پلاس و میزو می توانند با پرسش از کاربران راجع به نوع رابط کاربری، برای خود ارزش افزوده خلق کنند و اپلیکیشن های پیش فرض کمتری را بر روی گوشی جای دهند.

3. در بر گرفتن سرویس های افزونه

یک اسکین کاستوم اندروید اغلب همراه با اپلیکیشن های اختصاصی ارائه می شوند و این یک فرصت بسیار خوب برای سازندگان است تا سرویس های موردنظر خود را در گوشی جای دهند. برای مثال ممکن است کاربران روش پرداختی موبایل اختصاصی آنها را بپسندند و یا با استفاده از اپ استور آنها تعدادی اپلیکیشن و بازی خریداری کرده باشند که می خواهند در آینده به آنها دسترسی پیدا کنند و یا ممکن است سرویس کلود آنها را جهت ذخیره سازی داده ها مورد استفاده قرار داده باشند، اما تمامی این مزیت ها در صورت خرید گوشی از یک سازنده دیگر قابل دسترسی نیستند. اتصال یک اسکین یا گوشی با سرویس های اختصاصی برگ برنده دیگری در دستان سازندگان گوشی است. به یقین می توان اپل را در این میان موفق ترین کمپانی بر شمرد، گوگل نیز در جایگاه بعدی قرار دارد، البته گوگل سهم کوچکی در سخت افزار دارد، اما سیستم عامل را مدیریت می کند و همین موضوع نیز تعیین کننده است، هرکس سیستم عامل را کنترل می کند، قادر به کنترل هر چیزی دیگری است که همراه با آن ارائه شده است. بخش بعدی پس از سیستم عامل اسکین اندروید و اپلیکیشن های پیش فرض می باشد.blog_22469_3

سازندگان بزرگ سرویس های اختصاصی خود را نیز دارند، برای نمونه سامسونگ دارای بکاپ ها، پرداخت ها، موزیک و اپ استورهای اختصاصی خود می باشد که آن را از سایرین متمایز می گرداند.

4. از بین بردن محدودیت ها

دارا بودن یک سیستم عامل سفارشی سازی شده سازندگان گوشی را قادر به افزودن امکاناتی می کند که در اصل توسط سیستم عامل پشتیبانی نمی شوند. اثر انگشت، اسکنرهای چشم و قابلیت چند پنجره ای نمونه های ساده ای از امکاناتی هستند که اول از همه توسط سازندگان مورد استفاده قرار می گیرند، سپس سیستم عامل آنها را به صورت پیش فرض در خود جای می دهد. لایه های امنیتی یکپارچه و تکمیلی نیز یکی از جوانب اختصاصی این سفارشی سازی ها قلمداد می شوند.blog_22469_4

به طور معمول سازندگان بزرگ اول از همه این بخش ها را ساخته، یکپارچه سازی کرده و تبلیغ می نمایند، از طرفی سازندگانی که چنین توانایی را ندارند، بهتر است منتظر بمانند تا این قابلیت ها در سیستم عامل پیاده سازی شوند، جنبه کلیدی در اینجا نوآوری و زمان مناسب برای بازاریابی است.

5. اسکین ها نباید به یک موضوع دراماتیک تبدیل شوند

این موضوعات مورد بحث و بررسی زیادی قرار می گیرند، اما در واقعیت بسیاری از اسکین ها هم اکنون بسیار کاربردی هستند و به ندرت شاهد یک اسکین بد هستیم. در نخستین روزهای روی کار آمدن اندروید، برخی از اسکین های اندروید ناموفق تلقی می شدند. اما نسخه استوک اندروید امروزه ارائه دهنده استاندارد کیفی خوبی است و سازندگان را نیز تشویق به چنین عملکردی می کند.

علاوه بر این چنانچه سازندگان کدها و سرویس های خلاقانه ای دارند، استفاده از آنها منطقی است. برخی از تغییرات مانند تغییر آیکون اپلیکیشن ها چندان جالب نیست و ارزشی را ارائه نمی دهد، اما این کار برای اپلیکیشن هایی مانند ماشین حساب می تواند مناسب باشد و باید به مسائل مربوط به مجوز نیز توجه شود.

خلاص شدن از تغییرات ظاهری با نصب یک اسکین دیگر به راحتی صورت می پذیرد، خواه اسکین Google Now باشد که ظاهری مشابه گوشی نکسوس به گوشی شما دهد و یا سایر اسکین ها و تم های اندروید، امکان دانلود و نصب اپلیکیشن های گوگل برای انجام چنین کار و خلق محیط مشابهی نیز وجود دارد.

 

http://www.ubergizmo.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید