قابلیت استفاده اپلیکیشن موبایل

چگونه “قابلیت استفاده” از اپلیکیشن موبایل را به طور ماهرانه تجزیه و تحلیل کنیم؟ – بخش دوم

در مقاله قبلی چندین ترفند برای ارزیابی "قابلیت استفاده" از اپلیکیشن مورد بررسی قرار گرفت، در ادامه به نحوه استفاده از بازخوردهای درون اپلیکیشن جهت سنجش این ویژگی از اپلیکیشن پرداخته خواهد شد، با ما همراه باشید.

دریافت بازخورد کاربران از طریق اپلیکیشن

تجزیه و تحلیل کیفی روش بسیار خوبی جهت جمع آوری نگرشاتی در ارتباط با کاربران می باشد که رفتار طبیعی آنها با اپلیکیشن را به نمایش می گذارد، اما اگر کاربران بخواهند به صراحت از تجارب خود در اپلیکیشن و یا هر موضوع مرتبط با کاربرد سخن بگویند، چه پیش خواهد آمد؟ به عنوان مدیر یک محصول موبایل، احتمالا قابلیت های متعددی برای برقراری ارتباط با کاربران در اختیار شما قرار دارد، اما آیا کاربران نیز قادرند به طور مستقیم به تعامل با شما بپردازند؟ شاید این موضوع کمی غافلگیرکننده باشد، اما کاربران امروزی مایل به ارسال بازخورد برای برندهایی هستند که به ارتباط با آنها می پردازند.

آیا تصور می کنید که امتیازات و ایمیل های اپ استور بازخورد مفیدی را جمع آوری می کند؟ پاسخ این سوال منفی است، احتمال دارد این ابزارها همه چیز را به خوبی برای شما و تیم تان سازماندهی کنند، اما برای کاربران چندان مناسب نیستند. به یاد داشته باشید که هدف از دانلود اپلیکیشن از سوی کاربر، درک امکانات و قابلیت هایی است که از طریق اپلیکیشن در اختیار آنها قرار می گیرد و کاری که آنها می توانند برای اپلیکیشن انجام دهند، به هیچ عنوان مطرح نیست. از این رو دریافت بازخورد از کاربران، باید با کمترین تلاش از سوی آنها همراه باشد و آنها به راحتی بتوانند نظرات خود را ارسال نمایند.

با این اوصاف ابزارهای دریافت بازخورد، مانند Apptentive وارد میدان می شوند. با در اختیار قرار دادن یک کانال ارتباطی باز، یکپارچه و ریل تایم برای کاربران اپلیکیشن، آنها به سادگی و سرعت می توانند تفکرات و سوالات خود در ارتباط با جنبه خاصی از اپلیکیشن را مطرح کنند. علاوه بر این، می توانید فورا به نظرات کاربران که شاید مثبت، منفی، خنثی و یا سازنده باشد واکنش نشان دهید، بدون اینکه نیازی به مراجعه به بازخوردهای اپ استور احساس شود.

جمع آوری بازخورد از این طریق ریل تایم بوده و گرایشات دقیقی را در اختیار شما قرار می دهد و کاربران حتی می توانند شما را از اولین تجارب خود در استفاده از اپلیکیشن باخبر سازند.

برای مثال در Message Center مربوط به Apptentive، کاربران قادر به ارسال اسکرین شات به تیم شما و شرح مشکلات پیش آمده از قبیل دکمه ناوبری گیج کننده، خطای بارگذاری، تبلیغات نامناسب و غیره هستند. بدین ترتیب نه تنها می توانید به طور دقیق و سریع بر روی مشکلات کاربردی پیش آمده در اپلیکیشن متمرکز شوید، بلکه ابزارها به شما کمک می کنند تا انتظارات کاربران را نیز ارزیابی کرده و احساسات آنها را به سمت محصول خود معطوف نمایید. توانایی شما در واکنش ریل تایم به کاربران، تمرکز شما بر روی کاربران و اهمیت قائل شدن برای آنها را به نمایش می گذارد و بدین ترتیب تعاملات و وفاداری کاربران نیز قدرت بخشیده می شود.

قابلیت استفاده اپلیکیشن موبایل

جمع بندی

مدیران محصول در سنجش و بررسی شاخص های کلیدی کارایی نباید تنها به تجزیه و تحلیل سنتی اکتفا کنند. جهت دریافت کامل ترین نگرش از قابلیت استفاده اپلیکیشن، باید داده های فعال و غیرفعال و قابل اجرا از کاربران را جمع آوری کنید. بهترین روش جهت دریافت چنین داده هایی از طریق استفاده از یک ترکیب هوشمندانه از تجزیه و تحلیل کیفی و ابزارهای بازخورد درون اپلیکیشن می باشد.

تجزیه و تحلیل کیفی شما را قادر به مشاهده نحوه تعامل کاربر با اپلیکیشن می کند، در حالی که بازخوردهای درون اپلیکیشن به کاربران کمک می کند تا نظرات خود را به گوش شما برسانند. با بهره گیری از این ابزارهای خاص، قادر به ارزیابی و تقویت قابلیت استفاده اپلیکیشن به طور دقیق و قابل اطمینان خواهید بود.

 

https://www.apptentive.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید

نظرات کاربران

  1. avatar
    مهدی
    بسیار عالی من میتونم در این زمینه وبسایت دیتابین رو معرفی کنم که میشه گزارشات اختصاصی برای بازی یا اپلیکیشن موبایلی رو توش دید. در واقع این سایت جایگزین گوگل آنالیتیک هست. http://databeen.ir/

    به این نظر پاسخ دهید