نقش آیکون در تجربه کاربری

چگونه می توان از آیکون ها جهت بهبود تجربه کاربری استفاده کرد؟ - بخش اول

آیکون ها بخش مهمی از رابط کاربری تلقی می شوند که اهداف، فعالیت ها و ایده ها را به گونه ای بصری به نمایش می گذارند. در صورت پیاده سازی درست، آیکون ها قادر به برقراری ارتباط با ایده اصلی و هدف محصول یا فعالیت می باشند و مزایای خوبی را برای رابط کاربری به همراه دارند که می توان به صرفه جویی در فضای اشغال شده در صفحه و بهبود ظاهر آن اشاره کرد. آیکون ها توسط بسیاری از اپلیکیشن ها و وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرند که در حقیقت یک الگوی طراحی است که کاربران با آن آشنایی دارند.

با وجود مزایای مذکور، در صورتی که عملکردهایی در آنها پنهان باشد که تشخیص آن برای کاربر دشوار است، آیکون ها ممکن است به مشکلات کاربردی نیز منجر شوند. اولین کار آیکون هدایت کاربر به جایی است که باید برود و در این مقاله قصد داریم نحوه انجام این کار را شرح دهیم.

نقش آیکون در تجربه کاربری

نقش آیکون در تجربه کاربری

انواع آیکون ها

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، آیکون ها در حقیقت پیاده سازی بصری یک هدف، اقدام یا ایده می باشند و چنانچه آن هدف، اقدام یا ایده برای کاربران واضح نباشد، این شرایط مانع از تکمیل فرآیند توسط کاربران می شود. به طوری کلی می توان آیکون ها را به سه بخش دسته بندی کرد، آیکون های جهانی، متضاد و منحصر به فرد، در ادامه به شرح هریک از این آیکون ها و تاثیر آنها بر تجربه کاربری پرداخته می شود، با ما همراه باشید.

آیکون های جهانی

برخی از آیکون ها بین کاربران محبوبیت جهانی دارند و تمامی کاربران این آیکون ها را می شناسند. نماد خانه، چاپ، جستجو و سبد خرید را می توان از جمله این آیکون ها تلقی کرد.نقش آیکون در تجربه کاربری

تنها یک مشکل وجود دارد: آیکون های جهانی کمیاب بوده و به غیر از آیکون هایی که نام برده شد، مابقی آیکون ها مبهم می باشند و بسته به رابط، می توانند معنا و مفهوم متفاوتی داشته باشند.

آیکون هایی با معنای متضاد

در صورت پیاده سازی آیکونی که معمولا مورد استفاده قرار گرفته اما دارای معانی متضادی است، مشکل به وجود می آید. برای نمونه می توان به آیکون های قلب و ستاره اشاره کرد که کاربرد این آیکون ها در اپلیکیشن های گوناگون فرق دارد.نقش آیکون در تجربه کاربری

با این اوصاف تفسیر دقیق این آیکون ها کمی دشوار است و حتی در محتوای یک اپلیکیشن نیز ممکن است این نشانه ها کمی سردرگم کننده باشند، چرا که ممکن است کاربر نتیجه دیگری را انتظار داشته باشد و چیز متفاوتی را دریافت کند. این شرایط مانع از درک این آیکون ها توسط کاربر می شوند و کاربران در آینده سخت تر به این آیکون ها و عملکرد آنها اعتماد می کنند.

سایر آیکون هایی که معانی متعددی دارند:

نقش آیکون در تجربه کاربری

آیکون های منحصر به فرد

آیکون ها برای نمایش چیزهای انتزاعی روش خوبی نمی باشند، چرا که از قدرت کافی برای ارائه بصری برخوردار نیستند. اما به چه نحوی یک هدف یا اقدام منحصر به فرد را توصیف می کنید؟ آیکون اپل برای اپلیکیشن Game Center گروهی از دایره های رنگی است، اما این آیکون چه معنایی دارد؟ آیا به بازی مرتبط است؟

نقش آیکون در تجربه کاربری

نمونه دیگر به رابط کاربری Gmail مربوط است، گوگل تصمیم گرفت رابط را ساده تر کرده و همه چیز را در یک آیکون انتزاعی قرار دهد، با این اقدام افراد سردرگم شدند و شروع به طرح سوالاتی نمودند.

نقش آیکون در تجربه کاربری

اگر از هدف آیکون آگاهی داشته باشید، عملکرد آن را به راحتی درک خواهید کرد، اما برای کاربرانی که برای اولین بار آن را مورد استفاده قرار می دهند، تجسم عملکرد آیکون کمی دشوار است. مشکل دیگر این است که کاربران تازه کار از استفاده از آیکون هایی را درک نکرده اند، اجتناب می کنند و در حقیقت ذات بشر به چیزهای ناشناخته اعتماد نمی کند.

در مطلب آینده شما را با بهترین روش های طراحی آیکون برای بخش های مختلف رابط کاربری آشنا می کنیم، با ما همراه باشید.

 

https://www.smashingmagazine.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید