کار تیمی یا مستقل: کدامیک راه بهتری برای ساخت اپلیکیشن میباشد؟

کار تیمی یا مستقل: کدامیک راه بهتری برای ساخت اپلیکیشن میباشد؟

توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایل همواره با چالش های گوناگونی مواجه هستند چرا که ساخت اپلیکیشن فرآیندی زمان بر و هزینه بر میباشد و تنها در صورت برنامه ریزی درست و حساب شده قادر به موفقیت در این عرصه خواهند بود. از آنجایی که ساخت یک اپلیکیشن مهارت ها و توانایی های متعددی را میطلبد اغلب توسعه دهندگان این سوال را از خود میپرسند که آیا بطور مستقل کار کنند یا در یک تیم چند نفره مشغول به کار شوند؟

نمیتوان برای این پرسش یک پاسخ قطعی پیدا کرد، چرا که شرایط متعددی در این میان تاثیرگذارند و باید با سنجش تمامی جوانب، راجب آن تصمیم گیری نمود و از این رو مقایسه ای بین این دو روش در شفاف سازی موضوع مفید خواهد بود.

افراد دارای توانایی ها و استعداد هایی در زمینه های گوناگون اند، اما فردی که در تمامی حوزه ها به یک اندازه تخصص و تبحر داشته باشد به ندرت یافت میشود، این امر کار ساخت اپلیکیشن را به عنوان یک وظیفه فردی دشوار میسازد.

کدنویسی و طراحی معماری اپلیکیشن مهم ترین و کلیدی ترین بخش از توسعه اپلیکیشن به شمار میرود، اما نباید از نقش و اهمیت رابط و تجربه کاربری چشم پوشی کرد. مشابه سایر صنایع، هدف از ساخت و توسعه اپلیکیشن های موبایل کسب درآمد میباشد، لذا طرح ریزی یک برنامه کسب و کار هدفمند در این راه الزامی است. ساخت اپلیکیشن به تلاش و صرف زمان و هزینه نیاز دارد، باید از بابت امنیت محصول خود مطمئن شوید و آن را به طور کامل تست کنید، از سوی دیگر چنانچه در بازاریابی اپلیکیشن شکست بخورید این تلاش ها بی ثمر میماند و بودجه اختصاص داده شده به هدر میرود.

کار تیمی فرصتی برای به اشتراک گذاری ایده ها و توانایی های افراد است، از این طریق وظایف بین افراد حاضر در گروه تقسیم میشود و کار با کیفیت تر و حرفه ای تری به دست کاربر نهایی میرسد، افراد بر روی کارهای خود بیشتر متمرکز میشوند و آسایش ذهنی بیشتری دارند، از سوی دیگر فراهم آوردن بستری برای همکاری افراد ممکن است در ابتدا با هزینه هایی همراه باشد اما تاثیر آن در طولانی مدت، فراتر از کار فردی خواهد بود.

برای موفقیت در کار گروهی لازم است کلیه اهداف برای اعضای تیم به روشنی و وضوح تعریف شوند چرا که کوچک ترین ابهامی شما را از نتیجه دور میکند، بنابراین باید ذهن کلیه اعضای تیم بر روی یک هدف خاص و مشترک متمرکز گردد. کار تیمی باید در راستای افزایش سودمندی، درآمد و رضایت مندی بنا نهاده شود زیرا تنها از این طریق موفقیت آتی تا حدودی تضمین خواهد شد و زمانی که اهداف تعریف شده باشند قادر به سازماندهی یک برنامه استراتژیک خواهید بود.

افراد توانایی های متنوعی دارند، یکی در زمینه برنامه نویسی دیگری در زمینه طراحی و یا بازاریابی، اما آنچه موفقیت را شکل میدهد سازماندهی این افراد در یک تیم است. همواره به یاد داشته باشید که مهارت و توانایی در یک تخصص خاص به تنهایی کافی نیست زیرا تنها زمانی کار به نتیجه میرسد که تمامی اعضا از روحیه کار تیمی قدرتمندی برخوردار بوده، بر اصول آن پایبند و بر کار خود متعهد باشند. چنانچه هر فرد به منافع شخصی خود فکر کند تیم جامعیت خود را از دست میدهد و محصول به شکلی که برنامه ریزی شده بود به مشتری تحویل داده نمیشود، در نتیجه باید توازنی بین اهداف فردی و گروهی برقرار کرد. کار تک تک افراد تیم در نتیجه نهایی تاثیرگذار است و گاه ضعف در عملکرد یکی از اعضا کل کار را در ریسک بزرگی قرار میدهد.

افراد متخصص از تجربه بیشتری در زمینه تخصص خود برخوردارند و این امر آنها را از سایرین متمایز میگرداند، اما آیا آنها در کار تیمی نیز از تمامی پتانسیل خود بهره میگیرند؟

پاسخ این پرسش در طرز فکر افراد نهفته است، افراد به تنهایی قادر به انجام امور هستند اما گاه تمایل دارند تا به همکاری با سایرین بپردازند و میزان و نحوه این همکاری نقش تعیین کننده ای در موفقیت کل تیم ایفا میکند. آنچه اهمیت دارد نگرش افراد است نه صرفا استعداد و مهارت آنها.

ساخت اپلیکیشن نیازمند مهارت هایی در زمینه برنامه نویسی، طراحی و بازاریابی بوده و ضعف در یکی از این مهارت ها فرصت شما جهت موفقیت در این حوزه را دشوار میسازد، لذا باید این نقاط ضعف را به گونه ای پوشش داد.

حال که با مزایا و معایب کار تیمی آشنا شدید، بد نیست کمی هم درباره حالت انفرادی صحبت کنیم. توسعه دهندگان مستقل خود به تنهایی مسئولیت تمامی وظایف را بر عهده گرفته اند، لذا ریسکی از بابت عدم تعهد و شانه خالی کردن از مسئولیت ها و وظایف آنها را تهدید نمیکند و آنها با تمامی نیرو و قوای خود در جهت دستیابی به اهداف تلاش میکنند.

در عملکرد مستقل افراد به روشنی هدف خود را میدانند و به تامین منابعی برای پیاده سازی این ایده ذهنی خود میپردازند، این منابع گاه انسانی اند از این رو نوعی همکاری بین فرد و متخصصین زاده میشود که نقطه شروعی برای همکاری های آینده است.

به طور کلی میتوان گفت در کار مستقل ریسک ناشی از عدم هماهنگی و سازماندهی وظایف کم است در حالی که کار تیمی به کیفیت بهتر، محصول مرغوب تر و چرخه توسعه کوتاه تری منجر میشود و فرصتی برای شکوفایی توانایی فردی است. نوع اپلیکیشن، مخاطبین و پیچیدگی محصول همه و همه در تصمیم گیری جهت نحوه انجام کار به صورت مستقل یا تیمی تاثیرگذارند. این نکته را در ذهن داشته باشید که آنچه اهمیت دارد کیفیت است نه کمیت. تنها با گرد هم آوردن چند فرد کنار هم موفقیت از آن شما نمیشود، سازماندهی اهداف و وظایف در هر شرایطی عامل تاثیرگذار در موفقیت بوده و در صورتی که فرد به تنهایی قادر به انجام وظایف باشد هیچ مانعی برای توسعه به شکل مستقل وجود ندارد.

آیا شما نیز به گروه توسعه دهندگان اپلیکیشن تعلق دارید؟ مستقل کار میکنید یا تیمی؟ ما را از مزایا و معایب هریک مطلع سازید و تجارب خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

اینها را هم بخوانید