کدام پلتفرم برای بازی موبایل شما مناسب تر است؟- بخش دوم

کدام پلتفرم برای بازی موبایل شما مناسب تر است؟- بخش دوم

در مطلب قبلی شما را با برخی از پلتفرم های ساخت بازی آشنا کردیم، در ادامه قصد داریم به معرفی سایر پلتفرم های بازی سازی بپردازیم.

1. PhoneGap

توسط PhoneGap شما می توانید با استفاده از مهارت های خود در زمینه اچ تی ام ال، سی اس اس و جاوااسکریپت بازی موبایل بسازید. نحوه کار این پتلفرم از طریق جاسازی یک وب ویو در اپلیکیشن و بارگذاری assetها در آن وب ویو صورت می پذیرد، بدین ترتیب با استفاده از CanvasApi قادر به ساخت بازی می شوید.

blog_19629_1

PhoneGap دسترسی به APIهای نیتیو را نیز میسر می گرداند، برای نمونه می توان به دوربین، میکروفون و شتاب سنج که برای توسعه دهندگان بازی اهمیت دارد اشاره کرد. PhoneGap با دریافت اپلیکیشنی که بر مبنی اچ تی ام ال ساخته شده آن را با کمک وب ویو به عنوان یک اپلیکیشن موبایل پکیج می کند.

2. Phaser

Phaser یک فریم ورک جاوااسکریپت اپ سورس می باشد که برای ساخت بازی های دوبعدی مورد استفاده قرار می گیرد. این فریم ورک از Canvas و WebGL در صورت دسترسی استفاده می کند.

blog_19629_2

Phaser از انیمیشن ها، پارتیکل ها و تویین ها برای جابجایی، تغییر اندازه و چرخاندن اسپریت ها استفاده نموده و از نقشه های کاشی مانند نیز پشتیبانی می کند، این پلتفرم بسته به نیازمندی های شما سه فیزیک انجین متفاوت را مورد استفاده قرار می دهد. Phaser دارای یک دوربین یکپارچه نیز هستند و با استفاده از آن ناوبری در دنیای بازی برای شما آسان می شود.

افزونه های متعددی برای Phaser در دسترس هستند، شامل یک طراح سیستم پارتیکل و پلاگین Box2D. چنانچه جاوااسکریپت زبان موردنظر شما است، Phaser با ترکیبی از PhoneGap گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

3. CreateJS

CreateJS بسته ای از چهار کتابخانه اپن سورس می باشد:

- EaseJS

- TweenJS

- SoundJS

- PreloadJS

EaseJS یک کتابخانه مبنی بر Canvas API است و در صورت در دسترس بودن WebGL آن را مورد استفاده قرار می دهد. TweenJS بر روی تویینینگ عناصر تمرکز شده، در حالی که تمرکز SoundJS بر روی پلی بک صوتی است و پیش بارگذاری assetها وظیفه PreloadJS می باشد.

blog_19629_3

EaseJS از شیت های اسپریت و فیلترهایی که قادر به جایگذاری در عناصر خود هستید پشتیبانی به عمل می آورد. یک کلاس Shape نیز برای ترسیم های وکتور مورد نیاز است. جابجایی، تغییر اندازه و چرخاندن با کمک ترکیب کتابخانه TweenJS در بازی صورت می پذیرد.

عملیات چرخاندن نیز با استفاده از کتابخانه TweenJS در بازی انجام می پذیرد. APIهای TweenJS برای توسعه بازی ساخته نشده اند، اما به زبان جاوااسکریپت هستند و می توانید آنها را کتابخانه های جاوااسکریپت موردنظر خود مانند BOX2D ترکیب کنید.

4. Unreal Engine

آنریل انجین یک انجین بازی سازی است که از سی پلاس پلاس به عنوان زبان برنامه نویسی خود استفاده می کند، استفاده از آن به صورت رایگان اما همراه با محدودیت هایی است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت آنریل انجین مراجعه نمایید. امکان ساخت بازی برای آی او اس و اندروید توسط این انجین بازی سازی وجود دارد.

blog_19629_4

آنریل انجین شامل یک Blueprint Editor است که شما را قادر به اسکریپت اپلیکیشن ها به صورت بصری می گرداند و نیازی به برنامه نویسی نیست. این ویرایشگر به شما امکان طراحی لول های مختلف بازی، افزودن شبیه سازی فیزیکی، رابط کاربری، انیمیشن ها، افکت های بصری و غیره را می دهد و تمامی این عملیات به شکل بصری صورت می پذیرند.

در مطلب آینده به معرفی سایر پلتفرم های بازی سازی خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

http://code.tutsplus.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید