مقایسه گوشی نکسوز و پیکسل

کدام گوشی گوگل بهتر است: مقایسه ای بین گوشی نکسوز 6 پی و پیکسل XL

آخرین نسخه از سری گوشی های نکسوز که توسط کمپانی گوگل عرضه شد نکسوز 6 پی می باشد، گوگل عرضه گوشی های خود با این نام را متوقف کرد و آخرین اسمارت فون های خود را با نام پیکسل روانه بازار نمود. شاید نام این گوشی ها هم مانند طراحی آن متفاوت باشد، اما گوگل بسیاری از ویژگی های گوشی های نکسوز را در این گوشی جدید نیز حفظ کرده است، در این مطلب قصد داریم به تفاوت های این دو گوشی بپردازیم، با ما همراه باشید.

سال گذشته گوشی نکسوز 6 پی و نسخه کوچکتر آن یعنی 5X رونمایی شدند، اما در سال 2016 کمپانی گوگل رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرد و این بار گوشی های خود  را با نام متفاوتی عرضه کرد، نسخه پیکسل کوچک تر امکانات محدودتری ندارد، اما تفاوت هایی با نسخه بزرگ تر خود دارد، اما هدف این مقاله مقایسه گوشی های نکسوز و پیکسل با یکدیگر است.

قیمت

گوشی پیکسل XL تفاوت های چشمگیری با گوشی های نکسوز دارد که ارائه دهنده قابلیت های بسیار خوب با قیمت کم هستند. این گوشی که با قیمت 719 پوند به فروش می رسد، یکی از گران قیمت ترین گوشی های است که می توانید خریداری کنید، در حقیقت قیمت این گوشی مشابه آیفون 7 پلاس 32 گیگابایتی است.

شما می توانید نکسوز 32 گیگابایتی را با قیمت 370 پوند و نسخه 64 گیگابایتی آن را با پرداخت 430 پوند خریداری کنید، قیمت این گوشی حدودا نصف قیمت گوشی های پیکسل می باشد.

طراحی

از جنبه طراحی، گوشی پیکسل پیچیدگی کمتری دارد، اما قسمت جلویی آن باز هم کمی بحث برانگیز است. در گوشی نکسوز 6 پی دوربین گوشی مزاحمت ایجاد می کرد، در حالی که در گوشی پیکسل پنل شیشه ای که بخش بالایی از پشت گوشی قرار دارد و اسکنر اثر انگشت، دوربین، میکروفون و فلش ال ای دی را در خود جای داده است کمی نامتعارف می باشد.

در زیر ابعاد و وزن این دو گوشی را مشاهده می کنید:

پیکسل: 8.6*75.7*154.7 میلی متر – 168 گرم

نکسوز 6 پی: 7.3*77.8*159.3 میلی متر – 178 گرم

با توجه به ابعاد این دو گوشی، پیکسل کوچک تر و باریک تر بوده و وزن آن هم کمتر از گوشی نکسوز می باشد. شاید این تفاوت ها بر روی کاغذ چندان مشهود نباشند، اما به نظر می رسد که گوشی پیکسل گزینه بهتری است و کار با آن ساده تر می باشد.

در گوشی پیکسل تعادل بسیار خوب و مناسبی بین اندازه صفحه نمایش و ابعاد کلی برقرار شده و ضخامت آن بیشتر از نکسوز نمی باشد. لبه های پخ هنوز هم کمی تیز به نظر می رسند، اما گوشی به زیبایی ساخته شده و مشابه یک گوشی پریمیوم به نظر می رسد. گوشی نکسوز دربرگیرنده اسپیکرهای استریو بسیار خوبی بود، اما پنل جلویی گوشی پیکسل بسیار ساده و خالی است و تنها خروجی صدای گوشی، دوربین و سنسور نور در این قسمت جای گرفته اند.

به نظر می رسد که دو اسپیکر هم در لبه پایینی وجود داشته باشند، اما گوشی پیکسل تنها یک اسپیکر دارد. از USB-C برای سینک کردن و شارژ گوشی استفاده می شود و پورت هدفون در لبه بالایی جای گرفته، چیزی مشابه گوشی نکسوز 6 پی. دکمه پاور و تنظیم صدا در قسمت راست گوشی جای دارند و تنها یک شکاف برای قرار دادن سیم کارت در گوشی تعبیه شده که در قسمت چپ قرار دارد. گزینه دو سیم کارته و شکاف میکرو اس دی در این گوشی دیده نمی شود که مشابه نکسوز می باشد.

بسیاری از افراد امیدوار بودند که با تبدیل به برند پیکسل، فضای ذخیره سازی قابل گسترش برای گوشی در دسترس قرار گیرد، اما متاسفانه این آرزو برآورده نشد. مشابه آیفون، گوشی جدید گوگل دو نسخه را در اختیار شما قرار می دهد، یکی 32 گیگابایتی و دیگری 128 گیگابایتی. تنها گزینه افزونه این است که کاربران یک فضای ذخیره سازی آنلاین نامحدود را به صورت رایگان دریافت می کنند و امکان ذخیره نسخه باکیفیت عکس ها و ویدیوها در اختیار کاربر قرار می گیرد و به یقین این مزیت غیرقابل چشم پوشی است.مقایسه گوشی نکسوز و پیکسل

مشخصات فنی

مشخصات کلیدی این دو گوشی به شرح زیر می باشد:

پیکسل XL:

صفحه نمایش: 5.5 اینچ – 1440*2560 – 534ppi- AMOLED

پردازشگر: Qualcomm Snapdragon 821

رم: 4 گیگابایت

حجم ذخیره سازی: 32/128 گیگابایت

باتری: 3450mAh

نکسوز 6 پی:

صفحه نمایش: 5.7 اینچ – 1440*2560 – 518ppi- AMOLED

پردازشگر: Qualcomm Snapdragon 810

رم: 3 گیگابایت

حجم ذخیره سازی: 32/64/128 گیگابایت

باتری: 3450mAh

مشهودترین تفاوت بین این دو گوشی به پردازشگر گوشی پیکسل مربوط است که سرعت بیشتری داشته و جدیدتر است. گوگل در این گوشی رم را 50 درصد افزایش داده و رم از دو به سه گیگابایت ارتقا یافته است.

اندازه صفحه نمایش 0.2 اینچ کاهش داشته، اما به تکنولوژی و رزولوشن قبلی پایبند مانده و پنل هر دو گوشی با استفاده از Gorilla Glass 4 حافظت می شوند.

هنوز درباره میزان دوام باتری در گوشی جدید گوگل اطلاعی در دست نیست و نمی توان بابت عمر بیشتر آن نسبت به نکسوز به طور قطع اظهار نظر کرد، اما برخی از شواهد حکایت از آن دارند که عمر باتری در این گوشی پیشرفت چشمگیری را به ثبت رسانده است. هر دو گوشی از شارژ سریع نیز پیشتیبانی می کنند و بر اساس برخی از مدعیات گوشی پیکسل تنها با 15 دقیقه شارژ 7 ساعت کار می دهد.

دوربین

جزئیات مرتبط با دوربین در این دو گوشی تفاوت هایی دارد، هر دو گوشی از دوربین 12.3 مگاپیکسلی همراه با لنز 2.0 و 1.55um پیکسل برخورداند و در قسمت جلویی هر دو گوشی یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با f/2.4 aperture قرار گرفته است.

اما به عنوان قابلیتی که گوشی پیکسل را در این میان متمایز می گرداند، می توان به فوکوس خودکار phase-detection در کنار لیزر اشاره کرد، علاوه بر این گوشی پیکسل دربرگیرنده قابلیت تثبیت برای ویدیوها نیز می باشد، البته تثبیت از نوع نرم افزاری، نه نوری. همین جزئیات کوچک نیز موجب تفاوت هایی در عکس ها می شوند.

نرم افزار

نسخه مارشمالوی اندروید بر روی گوشی پیکسل نصب شده و آپدیت آن به نسخه 7 نیز امکان پذیر است، در حالی که گوشی پیکسل از همان اول با نسخه 7 به دست مشتری می رسد.

با انتشار نسخه 7.1 اندروید، رابط کاربری میزبان تغییرات اندکی شده، اما این تغییرات در نکسوز 6 پی نیز اعمال شده اند، از این رو تجربه کار با هر دو گوشی از این نظر شبیه هم می باشد.

گوشی پیکسل Google Assistant جدید را در خود جای داده که با فشار طولانی دکمه خانه فعال می شود. این بخش هنوز برای دانلود به عنوان یک اپلیکیشن جدا برای گوشی نکسوز 6 پی در دسترس نیست، اما به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت و همین بخش را می توان به عنوان تفاوت نرم افزاری موجود در این گوشی ها محسوب کرد.

نظر نهایی

در حقیقت می توان گوشی پیکسل را یک ارتقای حاشیه ای نسبت به نکسوز 6 پی قلمداد کرد. به یقین این گوشی دربرگیرنده طراحی جدید و چنیدن قابلیت جدید برای دوربین می باشد، رم آن افزایش یافته و از پردازشگر قدرتمندتری برخوردار است، اما در قبال این امکانات باید هزینه بیشتری را نیز بپردازید. این گوشی ضد آب نیست و از اسپیکرهای استریو که در گوشی نکسوز جای داشتند برخوردار نمی باشد، علاوه بر این دربرگیرنده شکاف میکرو اس دی نیز نمی باشد و چنانچه صاحب گوشی نکسوز 6 پی هستید، دلیل معقولی برای خرید پیکسل وجود ندارد، چرا که گوشی پیکسل با قیمت کمتری عرضه می شود و گزینه بهتری به نظر می رسد.

 

http://www.pcadvisor.co.uk برگرفته از

اینها را هم بخوانید