گذشته و آینده بازی های AR مبتنی بر مکان مانند Pokémon Go

گذشته و آینده بازی های AR مبتنی بر مکان مانند Pokémon Go

صنعت ساخت بازی های موبایل به طور مستمر در حال پیشرفت است و هر روزه شاهد روی کار آمدن بازی های جدیدی هستیم که به نحوی با بازی های قبلی متفاوت اند. به ندرت پیش می آید که بازی ها در همان روزهای نخست پس از انتشار خود محبوبیت فراوانی بین کاربران بیایند، چرا که پذیرش بازی از سوی بازیکنان محتاج زمان و آشنایی با بازی است، اما این شرایط برای بازی Pokémon Go صادق نبود، این بازی واقعیت افزوده موبایل توانست در طول مدت بسیار کوتاه یعنی تنها دو هفته پس از انتشار خود گروه عظیمی از مردم را به کاوش دنیای واقعی اطراف خود وسوسه کند.

مدت بسیار کوتاهی است که بازی Pokémon Go وارد این عرصه شده، اما در طول این مدت توانسته از نظر تعداد نصب ها تیندر را پشت سر گذاشته و کاربران فعال روزانه بیشتری را نسبت به توییتر از آن خود کند و کسب چنین موفقیتی برای Nintendo به شدت مورد لازم بود.

ساخت بازی هایی که در دنیای واقعی به وقوع می پیوندند رویکرد جدیدی نیست، به طوری که Geocaching از سال 2000 تاکنون بازیکنان را دعوت به یافتن گنج های پنهان در مختصات GPS واقعی نموده است.

بازی جلودار Mogi در سال 2003 با استفاده از سیستم GPS افراد را قادر به شکار گنج های مجازی در موقعیت های واقعی کرده و این بازی توانست در ژاپن محبوبیت یابد. بازی I Love Bees ARG نیز همین رویکرد را در سال 2004 ادامه داد و افراد را به مختصات GPS گوناگونی در دنیا می فرستد.

blog_19898_1

اما بازی پیشروی قبلی Niantic به نام Ingress توانست توجه انبوه مردم را به خود جلب کند، این بازی که در سال 2012 منتشر شد خود را به عنوان یک بازی واقعیت افزوده MMOG تبلیغ کرد و با تم علمی تخیلی خود بر روی دو گروه در حال مبارزه متمرکز شد. با بازدید و گرفتن پرتال های مختلف قادر به دریافت موقعیت های بهتر می گردید.

اطلاعات رسمی درباره تعداد کاربران فعال این بازی در دسترس نیست، اما Ingress بیش از 7 میلیون دانلود را از آن خود کرده است. این بازی پیش از روی کار آمدن Pokemon Go رتبه نخست را در بسیاری از نمودارها تصاحب کرد و این موفقیت سریع تر از بازی Clash Royale به وقوع پیوست.

Pokémon Go از همان داده های موقعیتی استفاده می کند که در بازی Ingress نیز به کار برده شده، این بازی ارائه دهنده امکانات مشابه زیادی نیز می باشد. اما تفاوت این دو بازی در چیست؟ چرا این بازی ساخته شده توسط Nintendo اولین بار جهان را تسخیر کرد؟ به منظور درک این موضوع که چه چیزی در بازی به این محبوبیت گسترده آن منجر شد، چندین توسعه دهنده با دانش گسترده درباره بازی های مبتنی بر مکان نظرات خود را بیان کرده اند.

چرا بازی Pokemon Go اولین بازی مبتنی بر مکانی بود که توانست چنین موفقیتی را از آن خود کند؟

Frank Lantz مدیر گیم سنتر دانشگاه نیویورک و سازنده بازی مبتنی بر مکان Plundr است که هات اسپات های وای فای را به جزیره هایی برای مبارزه تبدیل می کند، به اعتقاد او بازی Pokémon Go گزینه متناسبی برای گیم پلی دنیای واقعی است.

به بیان او سرمایه گذاری طولانی مدت گوگل در Niantic بازی Ingress  را به یک تجربه مبتنی بر مکان متقاعدکننده تبدیل کرده است. ساختار قوی بازی به همراه آگاهی افراد از برند Pokemon موقعیت این بازی را استحکام بخشید.

blog_19898_2

Raph Koster که از پیشگامان در زمینه MMO است و مقاله ای تحریک آمیز را در این باره این موضوع نوشته، معتقد است که بازی پیشرفت طبیعی فرنچایز بوده، بازی های قبلی به تحرک ربط داشتند، یک گام شمار در آنها وجود داشت و معامله محلی و بازی سر به سر، چیزهایی مانندPokémon Dream Radar  و غیره در بازی به چشم می خوردند. او همچنین به تقاضای گسترده برای بازی Pokémon بر روی اسمارت فون ها اشاره می کند که تضمین کننده اشتیاق وافری برای بازی، حتی پیش از انتشار بوده است.

شکلی از تحقق رویا در بازی نقش ارزشمندی را در این میان ایفا می کند، این بازی به معنای واقعی کلمه شما را قادر به پرسه زدن در زمین و آموزش هیولاهای جیبی درست مانند کاراکترهای کارتون و مانگا می گرداند.

Tyler Fero از PerBlue که بر روی Parallel Kingdom که یک بازی مبتنی بر مکان MMO است کار کرده، می گوید: Pokémon Go رویای کودکان و افرادی که برای اولین بار به دنیای Pokémon وارد شدند را تحقق می بخشد.

Justin Beck، مدیرعامل PerBlue می گوید: بازی شور و علاقه در این ژانر را زنده کرد و ما به شدت مایلیم بدانیم که این شرایط برای صنعت چه معنایی می تواند داشته باشد.

آیا بازی قادر به حفظ این میزبان از علاقه می باشد؟

معمولا تاریخ نشان داده که بازی هایی که به طور سریع چنین میزان توجهی را از آن خود می کنند، به همان سرعت هم محبوبیت خود را از دست می دهند، اما چه چیزی بازی Pokémon Go را در این بین متمایز می سازد؟

به گمان Lantz گروه انبوهی از بازیکنان پس از یک یا دو هفته بازی را کنار می گذارند، اما گروه کوچک اما چشم گیری از بازیکنان سخت کوش هم وجود دارند که بازی را به صورت طولانی مدت انجام خواهند داد.

به بیان Koster زمان بندی در این میان بسیار مهم و حیاتی می باشد، اکنون تابستان است و دانش آموزان وقت آزاد بیشتری دارند و پس از بازگشایی مدارس این رقم کاهش خواهد یافت.

blog_19898_3

Jeremy Irish مدیرعامل و موسس Geocaching.com بیان می کند که وقت آزاد زیاد برای موفقیت بازی حیاتی است و به منظور تعامل در بازی شما باید فعالانه به مناطق جدید حرکت کنید.

مسئاله دیگری که در اینجا مطرح است به آب و هوا ارتباط پیدا می کند، در تابستان مردم تمایل بیشتری به بیرون رفتن از خانه دارند و یک چیز روشن است، Pokémon Go برای حفظ محبوبیت خود به نوآوری نیاز دارد.

به بیان Koster این بازی نسبت به بازی های معمول Pokémon سطحی تر بوده و فاقد مکانیزم تجاری مهمی است که در محبوبیت یافتن این سری بازی ها در گذشته سهیم بوده اند. به بیان او تنها در صورتی بر جمع بازیکنان افزوده می شود که بازی یک آپدیت غنی برای گیم پلی را ارائه دهد.

Irish معتقد است که دو مسئاله اساسی در Pokémon Go وجود دارد که ممکن است بر روی سایر بازی های مبتنی بر مکان نیز تاثیرگذار باشد، یکی از آنها حواس پرتی کاربر و دیگری آزاردهندگی می باشد. تاکنون حوادث متعددی از سوی بازیکنان گزارش شده که در نتیجه پرت شدن حواس آنها در حین انجام بازی به وقوع پیوسته است، از سوی دیگر رفتار بازیکنان ممکن است برای سایر افراد کمی آزاردهنده باشد. سیستم بازی گروه بزرگی از افراد را به جمع شدن در اطراف باشگاه های Pokémon در هر ساعتی از روز تشویق می کند و چنانچه افراد راهی برای مدیریت این رفتار در طول گیم پلی نیابند، این امر ممکن است به محدود شدن این فعالیت ها در آینده منجر شود.

blog_19898_3

Rick Ernst پیش از انتقال به Riot بر روی بازی های واقعیت افزوده برای Ogmento کار کرده است، به اعتقاد او بازیکنان تاثیر بسیار کمی بر روی محیط می گذارند و تنها راه برای افزودن و یا تغییر محتوا و موقعیت ها در حال حاضر ارسال یک فرم برای Niantic می باشد. به بیان Lantz مشاهده بازی هایی که کاوش جذاب تری داشته و از موقعیت ها استفاده استراتژیک تری کنند برای من خوشایند است.

Ernst اشاره می کند که احتمالا بازیکنان قدرتمند تنها در طول چند هفته یا ماه به پایان این محتوا جذاب می رسند. به عقیده او هرچند این عنوان زودگذر نیست، اما برای حفظ اشتیاق کاربران باید تلاش صورت گیرد، او همچنین اضافه می کند که آپدیت آسان پلتفرم به Niantic مزیت تازه نگه داشتن محتوا را می دهد.

 

http://www.gamasutra.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید