10 اصل کلیدی در طراحی تجربه کاربری موبایل - بخش دوم

10 اصل کلیدی در طراحی تجربه کاربری موبایل - بخش دوم

در مطلب قبلی با چندین اصل از طراحی تجربه کاربری برای موبایل آشنایی پیدا کردیم، در ادامه به سایر اصول طراحی خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید. 1. نیاز به تایپ را کم کنید تایپ در گوشی فرآیندی خسته کننده و گاه دشوار می باشد، از این رو بهترین راه این است که حجم موارد تایپی در طراحی را به حداقل رسانده و تا جایی که ممکن است به کاربران امکان دهید تا به جای تایپ کردن با عملیات لمسی کار خود را به انجام برسانند. فرم ها را تا جای ممکن کوتاه و ساده درست کنید و تمامی فیلدهای غیرضروری را از فرم حذف نمایید، از امکانات هوشمند مانند تکمیل خودکار و جستجوی کد پستی استفاده کنید، بدین ترتیب کاربران کمترین اطلاعات را وارد خواهند کرد. آدرس ها و جزئیات شخصی تنها باید یک بار وارد شوند و جاهایی که لازم است کاربر رمز عبور خود را وارد کند، به او گزینه ای برای نمایش رمز تایپ شده نشان دهید تا از خطای تایپی پیشگیری شود. blog_20015_12. موقعیت قرارگیری دست ها باید بر روی مکان کنترل ها تاثیرگذار باشد چنانچه در حال خواندن این مقاله بر روی گوشی موبایل خود هستید، به نحوه در دست گرفتن گوشی و تعامل با متن توجه کنید، اگر این مقاله را با استفاده از گوشی خود نمی خوانید اما در حال مطالعه مطلب دیگری بر روی گوشی خود هستید، به مکان قرارگیری انگشت ها و انگشت شست خود دقت نمایید. به کدام قسمت می توانید به آسانی ضربه بزنید؟ زمانی که گوشی را با یک دست نگه داشته اید کدامیک از بخش های صفحه به راحتی قابل دسترسند؟ موقعیت قرارگیری دست ها باید بر روی طراحی مکان قرارگیری کنترل ها تاثیر داشته باشد، تصویر زیر بخش هایی از صفحه را که برای ضربه زدن راحت تر هستند نشان می دهد، البته برای یک گوشی موبایل با اندازه نرمال و با استفاده از یک دست. باید اکشن های معمول را در منطقه سبز که دسترسی به آنها آسان است قرار دهید و دکمه هایی مانند ویرایش یا پاک کردن را در منطقه قرمز بگذارید، چرا که نمی خواهید کاربران به طور اتفاقی بر روی این دکمه ها ضربه بزنند. تست ارگونومی طراحی موبایل توسط گروه بزرگی از افراد و گوشی های موبایل نیز بسیار مهم است و باید ببینید که افراد چگونه به صورت فیزیکی با طراحی ارتباط برقرار می کنند. blog_20015_23. از قابلیت های مختص به گوشی های موبایل بهره بگیرید بدون شک اسمارت فون شما نیز دارای یک سیستم جی پی اس است که به طور دقیق شما را از مکان قرارگیری تان در هر جای دنیا مطلع می سازد و سرعت سنج و ژیروسکوپ گوشی هم موقعیت و جهت شما را تشخیص می دهند و دوربین و میکروفون نیز سایر بخش هایی هستند که بدون شک در گوشی شما جای گرفته اند. با این اوصاف لازم است تا از این قابلیت های موبایل در هرجایی که ممکن است بهره بگیرید و تجربه کاربری را ارتقا بخشید. برای مثال می توانید از دوربین دیجیتال برای خواندن شماره کارت های اعتباری و کدهای منحصر به فرد به صورت خودکار استفاده نموده و جی پی اس را به منظور تشخیص موقعیت محلی به کار ببرید، می توانید از حرکت هایی مانند تکان دادن و غیره نیز به عنوان بخشی از طراحی خود استفاده کنید، اندیشیدن درباره نحوه استفاده از این تکنولوژی های در دسترس به منظور ارتقای طراحی موبایل بسیار مهم و ارزشمند است. 4. تست بر روی موبایل را فراموش نکنید به طور معمول طراحی موبایل بر روی صفحه نمایش دیگر ظاهر بزرگ تری دارد، از این تست طراحی بر روی انواع صفحات نمایش موبایل را می توان مهم ترین نکته در این مقاله قلمداد کرد. البته وقتی صحبت از تست به میان می آید، منظور تست تنها بر روی گوشی خودتان نیست، لازم است تا طراحی را با کمک کاربران واقعی و بر روی چندین نوع گوشی به انجام برسانید. اول از همه تست طرح بر روی گوشی خودتان ضروری است، اما تنها با کمک کاربران واقعی می توانید بفهمید که وظایف و بخش های مختلف چقدر خوب طراحی شده و چه عملکردی را به نمایش می گذارند. با کمک آخرین ابزارهای نمونه سازی مانند InVision ،Axure و Proto.io، ساخت یک نمونه اولیه تعاملی برای موبایل به سادگی و سرعت صورت می پذیرد. سرویس هایی مانند Usertesting.com ،UX recorder و InVision شما را قادر به ضبط جلسات تست کاربر بر روی موبایل می کنند و هیچ دلیلی برای عدم استفاده از آنها وجود ندارد. blog_20015_35. تجربه ای یکپارچه را خلق کنید فیسبوک، آمازون و اسپاتیفای چه چیز مشترکی دارند؟ به غیر از اینکه آنها پیشگامان مارکت محسوب می شوند، از اهمیت ارائه یک تجربه یکپارچه به کاربران خود نیز اطلاع دارند. برای نمونه اسپاتیفای را در نظر بگیرید، شما می توانید یک پلی لیست را بر روی کامپیوتر خود بسازید و این لیست همان موقع بر روی گوشی شما نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. خلق یک تجربه یکپارچه در موبایل، دسکتاپ و تبلت بسیار مهم است. هیچگاه نباید طراحی موبایل را به عنوان بخشی جدا در نظر بگیرید، موبایل چگونه با تجربه کاربر سازگار می شود؟ آیا احتمال شروع تجربه کاربر با موبایل وجود دارد؟ انتقالات محتمل بین کانال هایی مانند موبایل به دسکتاپ کجا قرار دارند؟ سعی در طراحی تجربه یکپارچه کنید، طراحی موبایلی که به صورت جداگانه و تنها بسیار خوب بوده اما در صورت ادغام با سایر بخش ها عملکرد مورد انتظار را نداشته باشد کارآمد نیست.   http://www.uxforthemasses.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید