10 راه افزایش فروش در کافه بازار

10 راه افزایش فروش در کافه بازار

با پیشرفت های حاصل شده در عرصه موبایل، اسمارت فون ها جزء جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما شده اند و وابستگی افراد به این دستگاه های کوچک اما پرکاربرد و ارزشمند در حال افزایش است. اپلیکیشن ها و بازی های موبایل سهم چشم گیری در محبوبیت اسمارت فون ها ایفا می کنند بطوریکه شما با مراجعه به مارکت موردنظر خود قادر به جستجو و یافتن انواع و اقسام اپلیکیشن ها هستید. همزمان با محبوبیت اپلیکیشن های موبایل، صنعت ساخت اپلیکیشن نیز رونق یافته و روزانه شاهد روی کار آمدن تعداد بیشماری از اپلیکیشن ها و بازی های موبایل هستیم که این تعدد و تنوع، کار را برای سازندگان اپلیکیشن و بازاریابان به مراتب دشوارتر می سازد. موفقیت در این عرصه و قرارگیری در صدر به تامل و برنامه ریزی دقیق و حساب شده ای نیاز دارد.

مارکت ایرانی کافه بازار بستری مناسب برای ارائه اپلیکیشن ها و بازی های جدید میباشد اما این محیط نیز مانند سایر اپ استورها به شدت رقابتی شده و چالشی را پیش روی توسعه دهندگان قرار داده است. از طرفی وجود اپلیکیشن های مشابه خارجی نیز بر دشواری کار ساخت اپلیکیشن می افزاید، این رقابت تنگاتنگ دغدغه فکری توسعه دهندگان شده، لذا از آنها انتظار میرود که گام نخست را محکم بردارند تا بتوانند موفقیت های آینده را نصیب خود گردانند. کافه بازار محبوبت ترین اپ استور برای میزبانی اپلیکیشن های اندرویدی در ایران می باشد، این اپ استور پرطرفدارترین مارکتی است که اپلیکیشن های ایرانی اندروید را به نمایش میگذارد و به همین دلیل توجه توسعه دهندگان اندروید به سوی آن معطوف شده است، اما آیا تنها قرار دادن اپلیکیشن و بازی در این اپ استور موفقیت شما را تضمین میکند؟ چه ترفندهایی به شما در جهت کسب درآمد از اپلیکیشن خود یاری رسانده و محصول شما را در صدر می نشانند؟

در ادامه قصد داریم شما را با برخی از ترفندهایی که در جهت فروش بیشتر اپلیکیشن و کسب محبوبیت از جانب کاربران یاری میرسانند آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

1. ایده ای منحصر به فرد

کار ساخت اپلیکیشن با یک ایده ذهنی شروع میشود و این ایده، زاینده امکانات و قابلیت های آتی اپلیکیشن شماست. عملی ساختن ایده نیازمند تجزیه و تحلیل های گوناگون است، اما اگر ایده ضعیفی در سر داشته باشید و تنها به تقلید از سایر محصولات مشابه و یا رقابت با سایرین بیندیشید، قادر به خلق ایده ای برتر نخواهید بود. بازی آفتابه از جمله محصولاتی است که ایده ای خلاقانه را پیاده سازی کرده و به موفقیت دست یافته است.

2. شناخت مخاطبین

در این راه پر فراز و نشیب باید مخاطبین خود را مورد توجه قرار دهید. قشر نوجوان و جوان جامعه بیشتر از سایر رده های سنی اپلیکیشن های موبایل را مورد استفاده قرار می دهند اما نباید از سایر افراد نیز غافل شد، برخی از اپلیکیشن ها مختص یک رده سنی مشخص هستند، در حالی که برخی دیگر مورد استفاده تمامی افراد از گروه های سنی مختلف قرار میگیرند، بنابراین باید امکانات و قابلیت های اپلکیشن متناسب با مخاطبین طراحی شود.

3. توجه به کیفیت اپلیکیشن یا بازی

کیفیت در هر محصولی حرف اول را میزند و این فاکتور مهم نه تنها مشتریان را مجذوب محصول میکند بلکه باعث پایبندی آنها نیز میگردد. از آنجایی که بازار اپلیکیشن ها بسیار داغ است، افراد با تخصص ها و توانایی های گوناگون به عرصه ساخت اپلیکیشن ها روی آورده اند اما آنچه اپلیکیشن های موفق را از سایرین متمایز میگرداند، کیفیت آنها میباشد و لذا باید این مهم را در تمامی مراحل طراحی، ساخت و توسعه اپلیکیشن مد نظر قرار دهید.

همواره به یاد داشته باشید که هیچگاه کیفیت را فدای کمیت نکنید چون با صرف زمان و تلاش قطعا به موفقیت نزدیک تر خواهید شد. ساخت اپلیکیشن و روانه کردن آن به بازار اپلیکیشن ها تنها گام نخست در این مسیر طولانی است و کار اصلی پس از این مرحله آغاز میشود چرا که هدف از ساخت اپلیکیشن قرارگیری در رتبه های برتر و کسب درآمد از محصول میباشد و در حقیقت، درآمدزایی عامل محرک در این فرآیند است. اپلیکیشن های تقویم اذان گو باد صبا و گنجینه پیام از جمله اپلیکیشن هایی هستند که به این مهم توجه نموده اند.

4. تعیین مدل کسب درآمد

مدل کسب درآمد برای اپلیکیشن های موبایل از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که تضمینی برای موفقیت آن از جهت مالی میباشد. مدل های کسب درآمد متفاوت اند و هر کدام دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود میباشند، برخی از توسعه دهندگان اپلیکیشن های رایگان را ترجیح میدهند در حالی که برخی دیگر محصول خود را به صورت فروشی عرضه میکنند. در انتخاب مدل درآمد برای اپلیکیشن باید سنجیده حرکت کرد، تناسب بین اپلیکیشن و مدل الزامی است، معمولا کاربران به اپلیکیشن های رایگان گرایش بیشتری دارند اما حاضرند برای محصولی کاربردی و باکیفیت نیز پول پرداخت کنند. از طرفی پرداخت های درون برنامه ای تناسبی بین این نیازمندی ها بوجود می آورد به طوری که شما اپلیکیشن را به طور رایگان در اختیار کاربران قرار میدهید و در ازای ارائه برخی از خدمات و امکانات افزوده از آنها پول دریافت میکنید. اپلیکیشن های رایگان از تبلیغات درون برنامه ای به عنوان راهی برای درآمدزایی بهره میبرند، اما نحوه پیاده سازی این تبلیغات خود مبحثی پیچیده است و برای اپلیکیشن هایی با آمار دانلود بالا قابل اجرا میباشد چرا که اسپانسرها باید دلیلی توجیه کننده جهت سرمایه گذاری و تبلیغات در اپلیکیشن شما داشته باشند تا منفعتی دوجانبه برای شما و آنها را خلق کند.

گزینش مدل کسب درآمد برای اپلیکیشن دشوار است اما شرایط برای تازه کاران در این عرصه به مراتب پیچیده تر میباشد چرا که آنها از محبوبیت و تجربه کافی در این زمینه برخوردار نیستند. برای افراد تازه کار کسب محبوبیت و آمار دانلود بالا اهمیت زیادی دارد چون آنها در ابتدای راه خود هستند و باید جای خود را در بین رقبا مستحکم سازند. از طرفی کاربران از اپلیکیشن های رایگان استقبال میکنند لذا باید هم راستا با شرایط گام برداشت. با ارائه اپلیکیشن به صورت رایگان، شما به آمار دانلود بالا دست پیدا میکنید و زمانی که به جایگاه معقولی در این عرصه رسیدید، میتوانید تبلیغات و پرداخت های درون برنامه را نیز در اپلیکیشن خود بگنجانید که این کار خالق درآمد برای شما میباشد. اپلیکیشن های فروشی تنها در صورتی که محتوای باکیفیتی را ارائه دهند، به موفقیت دست می یابند اما برای درآمدزایی از اپلیکیشن سریع ترین روش میباشند. از طرفی با ارائه اپلیکیشن یا بازی به صورت پریمیوم میتوانید از مزایای بیشماری بهره مند گردید که بدین طریق افراد به رایگان اپلیکیشن را دانلود میکنند و آن را مورد استفاده قرار میدهند، سپس در صورت تمایل میتوانند بابت امکانات مازاد هزینه پرداخت کنند، بدین ترتیب هم درآمدی عاید شما میشود و هم در رتبه های برتر قرار میگیرید. در پیاده سازی مدل های درآمد، جعبه ابزار با استفاده از تبلیغات درون برنامه ای به هدف خود دست پیدا می کند، در حالی که دیوار با ارائه برخی خدمات به صورت رایگان و نیز دریافت هزینه هایی به ازای برخی دیگر از خدمات درون برنامه ای درآمد کسب می کند، اپلیکیشن دیکشنری ویکی واژه و بازی خروس جنگی به ترتیب به صورت فروشی و رایگان با پرداخت های درون برنامه ای به کاربران ارائه می شوند.

5. تبلیغات حساب شده

تبلیغ اپلیکیشن بسیار حیاتی است، لذا پیش از انتشار آن و همزمان با ساخت و توسعه باید کار تبلیغات را برنامه ریزی و اجرا نمایید. اکثر اپلیکیشن های معروف و محبوب یک وب سایت اختصاصی دارند که این وب سایت بستری برای معرفی اپلیکیشن و آشنایی با امکانات و قابلیت ها و تبلیغ آن میباشد. چنانچه فرآیند توسعه اپلیکیشن هنوز به اتمام نرسیده، میتوانید کاربران را در جریان فعالیت های خود قرار دهید که این کار علاوه بر برقراری تعامل با کاربران، راهی برای ایجاد اعتماد و وفاداری در آنهاست. شبکه های اجتماعی نیز راه دیگری برای اطلاع رسانی به کاربران درباره اپلیکیشن میباشند، امروزه افراد بیشتر وقت خود را در این شبکه ها صرف میکنند، بنابراین از این محبوبیت به نفع خود بهره ببرید.

استفاده از بنرهای تبلیغاتی برای اپلیکیشن در وب سایت های معروف نیز یکی دیگر از راه های افزایش فروش میباشد، اما در ساخت بنر تبلیغاتی باید محتاطانه عمل کرد و لازم است آن را به گونه ای هدفمند و جذاب ساخت تا کاربران مایل به کلیک بر روی آن شوند.

اخیرا شاهد رشد روزافزون اپلیکیشن های پیام رسان در بین عموم بوده ایم، بنابراین از این شرایط به نفع خود استفاده کنید و از بستر تبلیغاتی که برخی از آنها در اختیار قرار می دهند، بهره بگیرید.

تبلیغات درون برنامه ای در بین اپلیکیشن های رایگان محبوبیت زیادی یافته اند، لذا میتوانید تبلیغات اپلیکیشن خود را در سایر اپلیکیشن ها نیز قرار دهید و از این طریق بر آمار فروش خود بیفزایید.

6. ارائه امکانات در جهت جذب کاربران

عوامل متعددی در قرارگیری اپلیکیشن در رده های برتر دخیل هستند و این شرایط تنها در گرو دانلود بالای اپلیکیشن نمیباشد. کیفیت و امکانات اپلیکیشن نقش تعیین کننده در ایجاد تمایل به دانلود اپلیکیشن ها ایفا میکنند، باید به گونه ای افراد را به سمت محصول جذب کنید. چنانچه محصولی مشابه در بازار وجود دارد، کار به مراتب دشوارتر میگردد که در این شرایط باید رقبا را نیز مد نظر قرار داده و از آنها سبقت بگیرید و به بیان ساده تر باید دلیلی در اختیار کاربران قرار دهید تا محصول شما را انتخاب کنند. اپلیکیشن های لایک بگیر اینستاگرام و شیپور به خوبی قادر به جذب کاربران و کسب محبوبیت شده اند.

7. توجه به محتوا، کلمات کلیدی و توضیحات

از مسائل فنی جهت کسب رتبه های برتر نیز نباید چشم پوشی کرد، جزئیات کوچک خالق تفاوت های بزرگ میباشند. عنوان اپلیکیشن یکی از موثرترین عوامل دخیل در کشف آن است بطوریکه عنوان باید کاملا متناسب با محتوای اپلیکیشن بوده و منحصر به فرد باشد. استفاده از عناوینی که سایرین برای اپلیکیشن یا بازی خود برگزیده اند، به هیچ وجه پیشنهاد نمیشود چون این امر تاثیر منفی به دنبال خواهد داشت و جستجوی اپلیکیشن را دشوار خواهد نمود.

کافه بازار بخشی را تحت عنوان توضیحات در اختیار توسعه دهندگان قرار میدهد، لذا باید سعی کنید با مهارت تمام به نگارش این بخش بپردازید چرا که از تاثیرگزاری بالایی بر روی کاربران برخوردار است. حتی الامکان سعی در استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات اپلیکیشن نمایید چون این کلمات، جستجوی اپلیکیشن و قرارگیری آن در رتبه های بالاتر را امکان پذیر میسازند. توضیحات باید مختصر و مفید بوده و در عین حال کاربر را با اپلیکیشن و بازی آشنا کنند و در او تمایلی جهت دانلود یا خرید محصول ایجاد نمایند. در اپلیکیشن ها و بازی های فروشی این بخش از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که افراد توقعات بالاتری در قبال هزینه پرداختی دارند و باید به گونه ای آنها را متقاعد به خرید محصول نمایید.

تصاویر لوگو و اسکرین شات هایی که از اپلیکیشن خود تهیه کرده اید باید گویای امکانات محصول بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشند. به منظور تاثیرگزاری بیشتر میتوانید یک ویدئو از اپلیکیشن یا بازی خود تهیه کرده و در کمپین های تبلیغاتی خود از آن استفاده کنید، به طور طبیعی تصاویر و ویدئوها تاثیر بیشتری نسبت به متون ساده دارند.

8. بهره گیری از مطبوعات و وب سایت های نقد و بررسی

همراه با انتشار اپلیکیشن لازم است مطبوعات را نیز از این بابت باخبر سازید، این کار علاوه بر افزایش محبویت شما در بین عموم، تاثیر غیرقابل انکاری در افزایش فروش اپلیکیشن دارد. از طرفی بسیاری از وب سایت های نقد و بررسی اپلیکیشن مانند اپریویو این امکان را در اختیار شما گذاشته اند تا کاربران را با اپلیکیشن خود آشنا کنید و نقاط مثبت آن را به گوش مخاطبین خود برسانید، چنین وب سایت هایی تمایل زیادی برای دریافت نقد و بررسی از سوی توسعه دهندگان دارند و این شرایط برد-برد است به طوری که این کار هم به نفع وب سایت های نقد و بررسی و هم به نفع توسعه دهندگان میباشد.

9. امکان به اشتراک گذاری اپلیکیشن یا بازی با سایر افراد

روش دیگر برای افزایش فروش اپلیکیشن، قرار دادن امکان به اشتراک گذاری آن با سایرین است. به طور طبیعی افراد اپلیکیشن هایی را که دوستان و آشنایان معرفی کرده اند، مورد استفاده قرار میدهند. از این رو باید این کار را تسهیل ببخشید و قدرت کلام را نباید نادیده بگیرید.

10. ایجاد اعتماد در کاربران و برقراری تعامل با آنها

معمولا افراد تمایل به استفاده از اپلیکیشن هایی با امتیازات بیشتر پیدا میکنند، لذا باید به نحوی نظر کاربران را جلب کنید و نظرات مثبت آنها نسبت به اپلیکیشن را از آن خود گردانید. به طور کلی تعامل با کاربران به وفاداری آنها می انجامد و تضمینی برای موفقیت محصولات آینده شما نیز میگردد. در این راستا گاه لازم است به کاربران خود جوایزی را اهدا کنید تا با این کار آنها به اپلیکیشن شما پایبند شوند و آن را به سایرین نیز پیشنهاد دهند تا به فروش بیشتر اپلیکیشن  بیانجامد. باید کاربران را راغب به درج نظرات مثبت و امتیاز برای اپلیکیشن گردانید چون این کار اعتبار شما را افزایش داده و تضمینی برای محصولات آینده شما نیز هست. لازم است جلب رضایت مشتریان و پشتیبانی از آنها را در اولویت نخست قرار دهید زیرا با این روش طرفداران زیادی پیدا خواهید کرد که به نفع کسب و کار شما میباشد.

ترفندهای مذکور جهت افزایش محبوبیت و فروش اپلیکیشن ها و بازی های موبایل ضروری اند و با کمی برنامه ریزی قابل پیاده سازی میباشند، این نکته را در ذهن داشته باشید که ساخت اپلیکیشن علاوه بر مسائل فنی و کدنویسی نیازمند یک بازاریابی هدفمند نیز میباشد چرا که هدف نهایی کسب درآمد است، لذا از این بخش مهم غافل نشوید. چنانچه در رده توسعه دهندگان موفق اپلیکیشن های اندرویدی قرار دارید ما را از راز موفقیت خود در فروش مطلع سازید، این کار کمک شایانی به افراد تازه کار خواهد کرد.

اینها را هم بخوانید

نظرات کاربران

  1. avatar
    شایان
    همه اینها یه طرف پول حرف اول رو میزنه !

    به این نظر پاسخ دهید
  2. avatar
    حسین
    مطلب مفیدی بود

    به این نظر پاسخ دهید
  3. avatar
    ایمان
    خوب بود

    به این نظر پاسخ دهید
  4. avatar
    رضا
    جالب بود

    به این نظر پاسخ دهید