4 مورد که در نوشتن مطالب برای مخاطبین موبایل باید به خاطر سپارید
به گفته بیل گیتس معروف، "محتوا پادشاه است"، امروزه بسیاری از افراد در حوزه تولید محتوا برای پلتفرم های گوناگون فعالیت می کنند، اما تولید محتوا کار چندان آسانی نیست و عوامل متعددی در موفقیت آن تاثیرگذارند. با گسترش کاربرد اسمارت فون ها بسیاری از کاربران برای خواندن مطالب گوشی های خود را مورد استفاده قرار می دهند، اما اندازه کوچک این صفحات چالش جدیدی را پیش روی نویسندگان قرار می دهد. شاید تصور کنید که مشکلات مرتبط با گوشی ربطی به تولیدکننده محتوا ندارد، در حالی که این وظیفه تولیدکننده محتواست که از بابت کیفیت محتوای خود و رعایت استانداردهای موجود در گوشی های موبایل اطمینان حاصل کند. کاربران از صفحات کوچک موبایل خود به منظور تعامل با محتوایی که نوشته اید بهره می برند، از این رو باید با بهترین شیوه های نگارشی برای محتوای موبایل آشنایی داشته باشید تا از این طریق با کاربران جدید و در حال رشد خود تعامل برقرار کنید.
تجربه موبایل
مطالعات نشان می دهند که تجربه خواندن در موبایل و صفحات بزرگ متفاوت است، در صفحات معمولی حرکات چشم از گوشه بالا و سمت چپ شروع می شود و سپس به راست و پایین حرکت می کند. از این رو روش تعاملی کاربران در گوشی با صفحات نمایشی بزرگ تر فرق دارد و محتوای موبایل باید این واقعیت را منعکس نماید.
عناوین کوتاه
عناوین طولانی بخش زیادی از صفحه کوچک گوشی های موبایل را اشغال می کنند، از این رو باید عناوین کوتاه و قدرتمندی را برگزینید که بدون اشغال کردن کل صفحه نمایش، توجه کاربر را به خود معطوف دارند، به یاد داشته باشید که عناوین کوتاه سریع تر دریافت و درک می شوند.
قدرتمند شروع کنید
از آنجایی که محتوای شما بر روی صفحه نمایش بسیار کوچک جای گرفته است، از این رو باید آن را از مهم ترین و قدرتمندترین نقطه شروع کنید و مهم ترین نکات را در بخش اول قرار دهید تا کاربران ترغیب شوند مابقی مطلب را مطالعه کنند. از آنجا که مخاطبین معمولا در بیرون از خانه و در حال حرکت قرار دارند می خواهند بدانند آیا خواندن مطلب شما ارزشمند است یا خیر.
پاراگراف های مختصر
در این باره که متن شما در صفحات کوچک چگونه به نمایش در می آید بیندیشید، خواندن و درک پاراگرافی با بیش از پنج یا شش جمله دشوار است، از این رو باید از پاراگراف های کوتاه تر استفاده کنید. این مورد در نوشتن محتوا برای گوشی های موبایل اهمیت داشته و باید مورد توجه قرار گیرد.
تمرکز کنید
در نوشتن محتوای موبایل باید تمرکز بسیار زیادی بر روی موضوع موردنظر خود داشته باشید. مخاطبین شما در حال حرکتند و تمایل دارند تا قسمت های مهم متن را به سرعت دریافت نمایند. از این رو پرت کردن حواس و درگیر کردن ذهن آنها به هیچ عنوان برای مخاطبین خوشایند نیست. هر آنچه برای رساندن منظور خود مورد نیاز است را بگویید و متن را به اتمام رسانید، لفاظی های غیرضروری و انحراف از مفهوم اصلی را حذف کنید.
کوتاهی یا بلندی متن در این میان مطرح نمی باشد، بلکه باید متن را تا آن اندازه طولانی کنید که نیاز است و بخش های غیرضروری را حذف نمایید. ظهور اسمارت فون ها یک بعد را جدید برای دنیای دیجیتال به ارمغان آورده، از این رو باید با تغییر روش نوشتاری خود به بیشترین تاثیرگذاری بر روی کاربران اسمارت فون ها دست پیدا کنید.