6 راز از مغز بشر که در راستای بازاریابی مفید واقع می شوند

6 راز از مغز بشر که در راستای بازاریابی مفید واقع می شوند

آشنایی با چگونگی پردازش اطلاعات و تصاویر توسط ذهن انسان و بهره گیری از این دانش از شما یک بازاریاب تعاملی و تاثیرگذار می سازد. محققان در مطالعه جدیدی سعی دارند از چگونگی تاثیرگذاری ترجیحات ذاتی بر روی تصمیمات اتخاذ شده پرده بردارند. بنا به مطالعات صورت گرفته از سوی Neuromarketing Science & Business Association، نورومارکتینگیک مجموعه سیستماتیک و تفسیری از بینش عصبی و روانشناسی اعصاب است که درباره پروتکل های مختلفی که افراد مورد استفاده قرار می دهند به تحقیق می پردازد و به محققان امکان کشف واکنش های غیرکلامی و ناخودآگاه به محرک های گوناگون با هدف بازاریابی را می دهد. به بیان ساده تر می توان گفت که نورومارکتینگ مطالعه ای است که بر چگونگی واکنش مغز انسان به بازاریابی و نحوه تاثیرگذاری آن بر رفتار ما به صورت خودآگاه و یا آگاهانه، تکیه دارد. بنا بر گفته Andy Crestodina موسس و مدیر استراتژیک آژانس طراحی و توسعه وب Orbit Media Studios "همه ما دارای تعصبات شناختی منحصر به فرد خود هستیم ولی انطباق این گرایشات با بازاریابی صورت گرفته متفاوت است" درک چنین زمینه هایی بسیار حیاتی است و به چگونگی پردازش اطلاعات و تصاویر توسط ذهن ما باز می گردد. به گفته Grey Garner معاون ارشد در Emma و تامین کننده بازاریابی ایمیل در Nashville، رقابت برای جلب توجه بسیار شدید است، بنابراین اطلاع از آن چیزی که ذهن ما را بیشتر از همه به خود معطوف می دارد، راهی به سوی پیروزی و موفقیت در بازاریابی است. در این مطلب قصد داریم نگاهی به چندین راز و واقعیت حاکم در ذهن انسان بیندازیم که در این راستا به کمک شما می آیند. 20150728192007-mind-reading-marketingراز 1: آمیگدال به کنترل واکنش ها و احساسات ما می پردازد و سرعت عملکرد آن سریع تر از ضمیر خودآگاه و ذهن منطقی ما می باشد. به گفته Garner، سرعت واکنش ما سه ثانیه و گاه کمتر است و احساسات دارای دوام بیشتری نسبت به تفکرات منطقی می باشند. راهکار بازاریابی: هدف خود را بر روی ظاهر عناصر معطوف دارید، چرا که معمولا افراد زمان بسیار اندکی به این کار اختصاص می دهند و لازم است در یک نگاه سریع و گاه اجمالی، هدف خود را به آنها منتقل سازید. رعایت اولویت بندی در اقلام بسیار حیاتی است و در این بین لازم است به عناصر مهم توجه بیشتری داشته باشید. در بازاریابی ایمیل، باید موضوع و پیش گفتار که قبل از متن اصلی قرار می گیرد، توجه خوانندگان را جلب کند و با مشکلات، خواسته ها، نیازمندی ها و احساسات آنها هم خوانی داشته باشد. در وبلاگ نویسی و سایر روش های ارائه محتوای آنلاین، به عناوین توجه کنید و به اندازه مابقی بخش های متن برای نوشتن این قسمت نیز زمان کافی صرف کنید، در محتوای وب سایت صفحات باید کاربران را به خواندن آن وا دارند و جذابیتی داشته باشند. راز 2: ذهن ما به طور طبیعی تصاویر را می پسندد، از طرفی سرعت پردازش عکس ها بیشتر از متون است. به طور تقریبی 90 درصد از داده های پردازش شده توسط مغز، تصویری و دیداری هستند. متون همراه عکس بیش از متون ساده در خاطر ما می مانند. راهکار بازاریابی: استفاده از تصاویر منحصر به فرد و خاص در این زمینه پیشنهاد می شود. در این راستا می توانید از ابزار وبی مانند Canva و یا اپلیکیشن موبایل Over به منظور خلق تصاویر سفارشی استفاده کنید. راز 3: ذهن ما علاقه مند به تصاویری از واقعیات است. بر پایه تحقیقات، انتخاب طبیعی مورد پسند افرادی است که قادر به تشخیص سریع تهدیدات و برقراری ارتباطات هستند. از بدو تولد تاکنون، ما قادر به شناسایی چهره انسان ها بوده ایم و از سوی دیگر، بخشی از مغز که به پردازش چهره های انسان ها می پردازد، دقیقا در کنار قسمت پردازش کننده احساسات قرار گرفته است. راهکار بازاریابی: از افراد واقعی در بازاریابی استفاده کنید و در صفحه نخست وب سایت، ایمیل ها و صفحات وبی که به منظور فعالیت های خاصی تعبیه شده اند، از چهره ها بهره بگیرید. مطالعات ردیابی چشم نشان داده که چهره ها اول از همه مورد توجه افراد قرار می گیرند و ما به جایی می نگریم که آن چهره خاص در حال مشاهده است. بنابراین باید کانون توجه آن عکس را بر روی فرآیند مورد نظر خود قرار دهید، طوری که چنان بنماید که آن فرد تمایل به انجام آن کار را دارد. راز 4: رنگ ها الهام بخش احساسات ما هستند، اما انتخاب رنگ به تنهایی متضمن ظاهر خوب نیست. رنگ های گوناگون اشاره به سیگنال های مختلف در مغز دارند. تحقیقات نشان داده که 62 تا 90 درصد از احساسات ما درباره یک محصول توسط رنگ آن مشخص می شود. رنگ زرد مرکز اضطراب ها را در مغز فعال می کند، رنگ آبی خالق اعتماد است در حالی که قرمز ضرورت و فوریت را نشان می دهد. راهکار بازاریابی: علم و دانشی پشت پرده انتخاب رنگ ها نهفته، مخصوصا در ارتباط با اصول بازاریابی مانند دکمه های call-to-action. به گفته Crestodina نباید خودسرانه اقدام به گزینش رنگ ها نمود. اینکه چه نوع رنگ هایی مطابقت بیشتری با شرکت شما دارند به برند، موقعیت و مخاطبین شما وابسته است. بهترین رویکرد در اکثر شرایط تست کردن رنگ ها و تجزیه و تحلیل تاثیر آنها می باشد، تنها پس از این کار باید اقدام به گزینش آنها نمایید. راز 5: اسامی انتخاب شده باعت تغییر در رفتار می شوند، نحوه نام گذاری هر چیزی بر واکنش ما تاثیری مستقیم دارد. David R. Just و Brian Wansink از Cornell University Food and Brand Lab در طی مطالعات اخیر خود دریافته اند که نام گذاری اسپاگتی با همان حجم قبلی اما این بار به عنوان double-size به جای معمولی موجب شده که افراد مقدار کمتری از آن را بخورند. راهکار بازاریابی: با دقت اقدام به گزینش کلمات نمایید، چرا که آنها مستقیما بر روی گرایشاتی مانند نام محصولات، مدل های تشریحی و گزینه ها تاثیرگذارند و پیام مشتریان را خلق می کنند. راز 6: ما طالب حس تعلق می باشیم و یک میل ذاتی نسبت به مطابقت با سایرین داریم. به گفته Eric Hoffer، هنگامی که افراد آزادانه مختار به انجام کارها باشند، معمولا به تقلید می پردازند. راهکار بازاریابی: اضطراب را از بین ببرید، لازم است بر اعتبار خود بیفزایید و از نشان های اجتماعی در این راه استفاده کنید، به عنوان نمونه می توانید نشان ها و جوایزی از McAfee ،TRUSTe و Norton را به نمایش بگذارید. لوگوهای رسانه ای، توصیفات مشتری که در کل سایت نهفته شده و ویجت ها و اشتراک گذاری های اجتماعی همه و همه بیان گر داشتن یک برنامه محض برای رسانه های اجتماعی هستند. ترفند دیگر مربوط به استفاده از یک زیان کامل و خاص برای هر نوع علامت call to action است که Crestodina آن را call to conform می خواند. به جای اکتفا به تنها یک بخش ثبت نام ساده برای خبرنامه کمی ابتکار به خرج دهید و همراه با بیان خلاصه ای از فعالیت خود، گزینه ای تحت عنوان "هم اکنون ثبت نام کنید" را در آن بخش بگنجانید، همواره توجه داشته باشید که متون آزاردهنده نباشد، به سادگی درک شوند و برای مخاطبین جذابیتی را به همراه داشته باشند تا آنها تمایل پیدا کنند در چنین فرمی عملیات ثبت نام را انجام دهند و در آنها تمایلی برای استفاده ازسرویس شما خلق شود. http://www.entrepreneur.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید