یادگیری برنامه نویسی

10 نکته که پیش از شروع کدنویسی باید بدانید - بخش اول

این روزها بازار کدنویسی و برنامه نویسی داغ است و بسیاری از افراد علاقه مند به یادگیری کدنویسی هستند، برخی از وب سایت ها مدعی اند که فراگیری این کار بسیار ساده است، اما در حقیقت کدنویسی یکی از دشوارترین مهارت ها محسوب می شود که مستلزم توانایی های متعددی است.

تبحر در زمینه کدنویسی به کسب تجربه و تمرین زیاد وابسته بوده و بستگی چندانی به پیروی از قوانین و راهنماها ندارد. جهت پیشرفت از سطح مقدماتی به پیشرفته و حرفه ای باید از آنچه در انتظار شماست آگاهی کامل داشته باشید. یادگیری تجارب و مهارت ها در اشخاص مختلف فرق می کند و در انتخاب مسیر خود آزادی عمل کامل دارید.

در این مقاله 10 نکته را به شما خواهیم آموخت که باید پیش از شروع برنامه نویسی با آنها آشنایی داشته باشد، این نکات پیش زمینه ای را در اختیار شما قرار می دهند و با کمک آنها نحوه تسلط و کسب مهارت در برنامه نویسی را یاد می گیرید.

1. اصول را به درستی درک کنید

اصول و مقدمات نقش مهمی در یادگیری کدنویسی ایفا می کنند، این بخش اولین مرحله در کسب مهارت در زمینه کدنویسی است.

به این منظور لازم است مبانی دانش کامپیوتر را فرا بگیرید، دوره های آنلاینی در این زمینه وجود دارند که افراد مبتدی را هدف قرار داده و اطلاعات بیشماری را در اختیار این قبیل افراد قرار می دهند. تنها کار لازم جستجو و یافتن گزینه ای است که بیشترین مطابقت را با نیازمندی های شما دارد. درک درست این اصول شما را از مزیت های درک و یادگیری کدنویسی بهره مند خواهد ساخت.یادگیری برنامه نویسی

2. صبور باشید

پیش نیاز اول برای موفقیت در برنامه نویسی صبر و شکیبایی است، بدین ترتیب برای پذیرش شکست ها آمادگی لازم را کسب خواهید کرد و به نحو بهتری مشکلات را برطرف کرده و دانش خود را در زمینه کامپیوتر تقویت می نمایید.

مفاهیم کامپیوتر پیچیده اند و برای درک بهتر نیازمند انعطاف پذیری، صبر و تلاش سخت می باشند. اکثر اوقات افراد مبتدی در مراحل مقماتی انتظارات درستی ندارند، بدون شک در ابتدا از قدرت انجام هر چیزی برخوردار نیستید و باید با این واقعیت کنار بیایید، اما خوش بینی بیش از حد هم ممکن است تا حدودی مضر باشد.

انتظارات نادرست موجب می شود که بسیاری از مبتدیان از ادامه کار خود منصرف شده و به کار دیگری روی می آورند، لذا جهت مقابله با این وضعیت باید صبور بوده و همواره به هدف نهایی خود بیندیشید.یادگیری برنامه نویسی

3. اهداف خود را تعیین کرده و به سوی آنها گام بردارید

مشخص کردن هدف به شما قدرت و انگیزه می دهد تا راه خود را ادامه داده و کدنویسی را فرا بگیرید. برای مثال چنانچه مایل به یادگیری پی اچ چی هستید، هدف خود را گرفتن یک پروژه ساده تا آخر هفته تعیین نمایید. زمانی که به هدف موردنظر دست یافتید، هدف دیگری تعیین کنید و این چرخه را تکرار کنید.

یادگیری و پیشرفت در برنامه نویسی تمامی ندارد، به همین سبب تعیین اهداف جدید به شما کمک خواهد کرد تا هدف اولیه خود را گم نکنید.

در زیر اهداف کوچکی که در ابتدای راه می توانند به کار شما بیایند، آورده شده اند:

- ساخت یک ماشین حساب با استفاده از سی اس اس و جاوااسکریپت

- ساخت یک وب سایت ریسپانسیو با استفاده از اچ تی ام ال، سی اس اس و جاوااسکریپت

- ساخت یک وب سایت داینامیک با استفاده از زبان های برنامه نویسی بک اند مانند پی اچ پی، روبی، پایتون و غیره

- ساخت یک بازی برک آوت دو بعدی، تنها با استفاده از جاوااسکریپت

شما مختارید پروژه مورد علاقه خود را انتخاب کنید، اما در انتخاب هدف باید با دقت و محتاطانه عمل کرد و هدفی را برگزید که قابل دستیابی باشد، به آرامی به پیش بروید و سپس پروژه های خود را بزرگ تر و پیچیده تر کنید.یادگیری برنامه نویسی

4. پروژه های بیشتری انجام دهید

با انجام پروژه های بیشتر نه تنها محدودیت های خود را بهتر درک می کنید، بلکه مهارت های تحلیل و حل مسئاله خود را نیز تقویت می نمایید. کدنویسی تنها محدود به یادگیری سینتکس نیست، بلکه به یادگیری حل مسئاله با استفاده از ابزارهایی که در دسترس شما قرار دارد نیز مرتبط می باشد.

برنامه نویسی نیازمند یک دیدگاه خلاق و طرحی جهت ساخت یک چیز بامعنا می باشد. برای مبتدیان دستیابی به ایده های پروژه ها دشوار است، لذا می توان از پلتفرم های همچون Livecoding که مهندسین به طور زنده پروژه می سازند، بهره برد.

ثبت نام در GitHub نیز ایده خوبی است و می توانید با ذخیره کد خود دسترسی آسانی به آن داشته باشید. به منظور یافتن ایده هایی برای پروژه، می توانید به ریپوزیتوری های عمومی برای زبان برنامه نویسی که یاد می گیرید، مراجه کنید.یادگیری برنامه نویسی

5. از انجمن های کدنویسی بهره بگیرید

یادگیری کدنویسی یک تلاش انفرادی نیست، چنانچه به ساخت اپلیکیشن محبوب بعدی بدون کمک گرفتن از دیگران می اندیشید، راه را اشتباه رفته اید.

برنامه نویسی یک فعالیت گروهی است و چنانچه می خواهید موفق شوید باید از پلتفرم های مخصوص که به برنامه نویسانی مانند شما خدمت رسانی می کنند، کمک بگیرید. برای نمونه می توان به GitHub ،StackOverFlow ،Livecoding و سایر وب سایت های عمومی کدنویسی اشاره کرد.

هریک از انجمن های مذکور دارای مزایای منحصر به فرد خود هستند و در راستای تقویت مهارت ها به کمک شما می آیند. برای مثال می توانید ریپوزیتوری پروژه های عمومی GitHub را مرور کنید. نمونه خوب دیگر Livecoding است که در آنجا می توانید افرادی را که به صورت زنده کد می زنند، مشاهده کرده و ایده ای از چالش هایی که یک برنامه نویس در حال کار با پروژه با آنها مواجه می شود، پیدا کنید.یادگیری برنامه نویسی

6. در یادگیری خود تعادل برقرار کنید

همیشه جای پیشرفت هست و وضعیت متداوم ضعف و درماندگی بخشی از دنیای توسعه دهنده می باشد. همواره تکنولوژی های جدید روی کار می کند و از این رو توسعه دهندگان باید به طور مستمر مهارت های خود را ارتقا دهند تا با آخرین نیازمندی ها هم خوانی داشته باشد و به عنوان توسعه دهنده، همواره باید برای یادگیری چیزهای جدید آمادگی داشته باشید. حتی توسعه دهندگان باتجربه نیز از مهارت ها و توانایی های خود اطمینان کامل ندارند، چرا که به طور پیوسته ابزارها، تکنولوژی ها و استانداردهای جدیدی روی کار می آیند. به یقین دانستن همه چیز غیرممکن است، اما گسترش دانش و اطلاعات و یادگیری چیزهای جدید برای هر برنامه نویسی لازم و ضروری است.یادگیری برنامه نویسی

در مقاله آینده با مراحل بعدی جهت یادگیری کدنویسی آشنا خواهید شد، با ما همراه باشید.

 

http://www.hongkiat.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید