بهبود امنیت گوشی های اندروید

15 ترفند کاربردی برای امنیت بیشتر گوشی اندروید - بخش اول

امنیت گوشی های اندروید در مقایسه با گذشته به طور چشم گیری بهبود یافته، اما هنوز هم آی او اس از نظر امنیت جلودار است. دلیل امنیت بیشتر گوشی های آیفون این است که کمپانی اپل، خود مسئولیت تامین امنیت گوشی ها را در عهده می گیرد، در حالی که در کمپانی گوگل و پلتفرم اندروید وضعیت به گونه دیگری است و تامین امنیت گوشی ها بر دوش سازندگان گوشی، حاملان و شخص کاربر گذاشته شده است. از این رو چنانچه امنیت گوشی اندروید برای شما اهمیت دارد، در این مقاله با ما همراه باشید تا به چند ترفند امنیتی در این زمینه بپردازیم.

اپلیکیشن ها را تنها از پلی استور و مارکت های معتبر دانلود کنید

بهبود امنیت گوشی های اندروید

به یقین مارکت های نامعتبر یکی از عمده ترین دلایلی است که موجب ورود فایل های مخرب بهگوشی شما می شود، حتی ممکن است اطلاعات شخصی شما نیز در نتیجه دانلود اپلیکیشن از این استورها به خطر افتد یا مالویرهایی درگوشی شما بارگذاری شده و اکانت گوگل شما سرقت شود. با مراجعه به بخش Settings>Security قسمت Unknown sources را فعال کنید، بدین ترتیب تنها اپلیکیشن هایی بر روی گوشی شما نصب می شوند که منبع آنها گوگل پلی استور باشد.

بررسی اپلیکیشن پیش از نصب بر روی گوشی

بهبود امنیت گوشی های اندروید

نصب اپلیکیشن از گوگل پلی به تنهایی تضمین کننده امنیت کامل نیست و ممکن است اپلیکیشن های مخرب نیز در پلی استور وجود داشته باشند، از این رو بهتر است پیش از نصب اپلیکیشن مجوزهای موردنیاز آن را به دقت مطالعه کنید و ببینید که با امکانات ارائه شده از سوی اپلیکیشن هم خوانی دارند یا خیر. مثلا اگر می خواهید یک اپلیکیشن چراغ قوه نصب کنید که به مجوز برقراری تماس یا ارسال اس ام اس نیاز دارد، این قابلیت ها زنگ خطری هستند و باید از نصب اپلیکیشن صرف نظر کنید.

قفل صفحه را فعال کنید

بهبود امنیت گوشی های اندروید

به یقین دوست ندارید که افراد غریبه گوشی شما را بردارند و در آن سرک بکشند، لذا هر نوع قفل صفحه می تواند در این راستا موثر باشد، اما پترن ها و پسوردها قدرتمندتر از پین، تشخیص چهره و اثر انگشت می باشند، با این اوصاف پیشنهاد می شود که حتما قفل صفحه گوشی خود را فعال کنید.

اسکرین پینینگ را فعال نمایید

بهبود امنیت گوشی های اندروید

از نسخه 5 و بالاتر اندروید، قابلیت پین کردن یک اپلیکیشن خاص به صفحه قفل فراهم شده و بدین ترتیب آن اپلیکیشن خاص بدون باز شدن قفل گوشی قابل اجرا می باشد. برای این کار باید به بخش Settings>Security>Screen Pinning مراجعه کرده و آن را فعال نمایید و Ask for PIN before unpinning را تاگل کنید. سپس یک اپلیکیشن را باز کرده، دکمه Recent در پایین صفحه را بزنید، کارت آن اپلیکیشن را از لیست انتخاب کرده و دکمه پین در گوشه راست را بزنید. به منظور آنپین کردن اپلیکیشن دکمه Recent یا Back را بزنید. برای دسترسی به بقیه قسمت های گوشی باید قفل صفحه را باز کنید.

یک اپلیکیشن آنتی ویروس نصب کنید

بهبود امنیت گوشی های اندروید

احتمال آلوده شدن گوشی های اندروید به مالویرها وجود دارد و برای اینکه اپلیکیشن های مخرب را شناسایی کنید، باید یک اپلیکیشن آنتی ویروس بر روی گوشی خود نصب نمایید که تمامی اپلیکیشن هایی جدید را بررسی می کند و هر از چند گاهی به اسکن مابقی اپلیکیشن ها نیز می پردازد. اپلیکیشن های متعددی برای این کار وجود دارند.

زمانی که از شما خواسته می شود، نرم افزار اندروید را بروزرسانی کنید

بهبود امنیت گوشی های اندروید

گوگل هرماهه به انتشار آپدیت های امنیتی جدید برای گوشی های خود اقدام می کند، اما متاسفانه تمامی گوشی ها و تبلت ها این آپدیت ها را دریافت نمی کنند و این موضوع به آماده سازی آپدیت جدید از سوی سازندگان گوشی نیز بستگی دارد. برای آپدیت کردن گوشی لازم است به بخش Settings>About phone>System updates مراجعه کرده و Check for updates را بزنید. برخی از گوشی ها Android security patch level را نیز در بخش About phone نمایش می دهند.

گوشی خود را به شبکه های وای فای بدون رمز و عمومی متصل نکنید

blog_26543_7

استفاده از وای فای هایی که برای ورود رمزی از شما نمی خواهند، به معنای این است که هر شخص دیگری در این شبکه قادر به دسترسی به گوشی شماست. حتی اگر رمز از شما خواسته شود، اما همراه با افراد غریبه از یک شبکه استفاده کنید، باز هم خطر گوشی شما را تهدید می کند. از این رو بهتر است در این شرایط از دیتای گوشی خود به منظور دسترسی به اینترنت استفاده نمایید.

در مطلب بعدی به سایر ترفندهای امنیتی اندروید خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

http://www.tomsguide.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید