نقش آیفون در دنیای اسمارت فون ها

تولد ده سالگی آیفون: قدردانی از محصولی که فصل جدیدی در دنیای گوشی های هوشمند باز کرد

دنیای تکنولوژی یک لحظه از پیشرفت باز نمی ایستد و هر روزه شاهد روی کار آمدن محصولات جدیدی هستیم که هریک ارائه دهنده امکانات و قابلیت های منحصر به فرد خود می باشند. گوشی آیفون یکی از تاثیرگذارترین محصولات در دنیای تکنولوژی می باشد که دنیا را زیر و رو نمود و فصل جدیدی در دنیای گوشی های هوشمند باز کرد. طرفداران پر و پا قرص کمپانی اپل، گوشی آیفون را یک محصول انقلابی قلمداد می کنند که دنیا را متحول کرده است.

هم اکنون 10 سال از رونمایی نخستین گوشی آیفون گذشته و بهترین زمان برای نگاه انداختن به تاثیراتی است که این گل سرسبد کمپانی اپل بر زندگی افراد گذاشته است، در این مقاله با ما همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

نقش آیفون در دنیای اسمارت فون ها

گوشی های لمسی، اما بدون استایلوس!

کمپانی های پالم، مایکروسافت و حتی نوکیا پیش از اینکه آیفون پا به عرصه گذارد، اقدام به ساخت رابط های کاربری لمسی برای محصولات خود نمودند، اما هیچیک از آنها به اندازه گوشی آیفون، روان و سریع کار نمی کرد، از سوی دیگر تقریبا تمامی محصولات رقیب برای انجام عملیات خود نیازمند یک قلم نوری بودند، اما آیفون نخستین گوشی با صفحه لمسی بود که هر کس به راحتی و بدون استفاده از ابزارهای اضافه، قادر به استفاده از آن بود، این محصول پرطرفدار کمپانی اپل نیاز به قلم نوری را به طور کامل از میان برداشت.

حرکت دوانگشتی برای زوم

نقش آیفون در دنیای اسمارت فون ها

قابلیت زوم در عکس ها و متون یکی از لازمه های هر اسمارت فونی می باشد، پیش از اینکه آیفون وارد میدان شود، برای زوم در تصاویر و متون باید دو بار پشت سر هم بر روی آن ضربه می زدید و یا آیتمی از منو را انتخاب می کردید و یا از ذره بین گوشی برای این کار استفاده می کردید. اما با روی کار آمدن گوشی آیفون، این عملیات بسیار ساده و قابل درک شد و کاربران توانستند تنها با کمک حرکت دوانگشتی در محتوای موردنظر خود زوم کنند. این حرکت یکی از جسچرهای محبوب و پرطرفدار در صفحات لمسی است که به لطف آیفون محبوبیت یافت.

تسهیل فرآیند دسترسی به اپلیکیشن ها

اپل اولین کمپانی نبود که اپلیکیشن های قابل دانلود را معرفی کرد، به طوری که پیش از آن نوکیا، پالم و مایکروسافت نیز اپلیکیشن هایی برای پلتفرم های موبایل خود ارائه دادند و کاربران حتی قادر به مراجعه به وب سایت ها و دریافت فایل های Jar برای نصب اپلیکیشن بر روی گوشی های مبتنی بر جاوا خود بودند. اما با تولد اپ استور، کل این فرآیند ساده تر و سازماندهی شده تر از قبل شد. اپ استور منبعی قابل اعتماد جهت دسترسی به اپلیکیشن ها در اختیار شما قرار می دهد و می توانید اپلیکیشن موردنظر خود را از مجموعه ای گسترده از اپلیکیشن ها انتخاب نمایید.

بروزرسانی های سیستم عامل برای تمامی کاربران

پیش از روی کار آمدن آیفون، دریافت یک آپدیت نرم افزاری برای گوشی کار چندان راحتی نبود و به ندرت پیش می آمد که سیستم عامل گوشی به نسخه کاملا جدید با امکانات جدید آپدیت شود. برای مثال کاربران نسخه دوم Symbian Series 60 قادر به آپدیت گوشی های خود به نسخه سوم Symbian Series 60 نبودند. اما این وضعیت با روی کار آمدن آیفون میزبان تغییراتی شد، به طوری که دریافت آپدیت های منظم که دربرگیرنده قابلیت ها و عملکردهای جدید است، سهولت پیدا کرد. دسترسی به این آپدیت ها به سادگی امکان پذیر بوده و تمامی گوشی ها قادر به دریافت آنها می باشند، در حالی که اندروید هنوز با مشکل آپدیت های نرم افزاری مربوط به سیستم عامل دست و پنجه نرم می کند.

تغییر اندازه سیم کارت ها

نقش آیفون در دنیای اسمارت فون ها

با ورود اولین آیفون به صحنه، کاربران تنها زمانی اقدام به تعویض سیم کارت ها کردند که آنها دیگر کار نمی کردند یا سیم کارتی را می خواستند که فضای ذخیره سازی بیشتری داشته باشد. اما به لطف گوشی آیفون این وضعیت تغییر پیدا کرد، با معرفی اندازه های جدید سیم کارت و سعی در کاهش ابعاد آنها، اول از همه میکرو سیم کارت ها و سپس نانو سیم کارت ها معرفی شدند و کاربران نیز اقدام به تعویض سیم کارت های خود نمودند و انتظار می رود که وضعیت همچنان بهبود یابد.

تسهیل فرآیند عکاسی با گوشی

حتی پیش از رونمایی نخستین گوشی آیفون، گوشی هایی با دوربین های بسیار قدرتمند مانند Nokia N95 و Sony Cyber-Shot series وجود داشتند، اما عکاسی با این گوشی ها کار نسبتا پیچیده ای بود. اما آیفون با رابط کاربری بسیار ساده و پرسرعت خود این وضعیت را تغییر داد و حتی گوشی ها با دوربین های قدرتمند نیز از لحاظ سازگاری و سهولت استفاده به پای آیفون نمی رسند.

باتری جداشدنی!

در سال 2007 داشتن باتری جداشدنی برای بسیاری از اسمارت فون ها اجباری بود و راه حلی برای ری استارت کردن گوشی های قدیمی محسوب می شد، اما اپل اقدام به عرضه نوعی گوشی کرد که باتری آن از بدنه جدا نمی شد. بحث در ارتباط با باتری های جداشدنی و جدانشدنی تا به امروز هم ادامه دارد. به لطف آیفون دیگر جدا نشدن باتری گوشی از بدنه موجب تعجب کسی نمی شود.

دیدگاه متفاوتی نسبت به طول عمر باترینقش آیفون در دنیای اسمارت فون هاطول عمر باتری اسمارت فون ها در مقایسه با گوشی های قدیمی کمتر می باشد، حتی با یک بار شارژ می توانستیم دو روز و نیم از گوشی E61i خود استفاده کنیم. آیفون وضعیت جدیدی برای کاربران ایجاد کرد، به طوری که آنها با شارژ روزانه می توانستد خیال خود را از شارژ داشتن باتری راحت کنند. با کمک اسمارت فون ها قادر به انجام عملیات بیشتر و پیچیده تری هستیم و شاید اندازه بزرگ صفحات نمایش مقصر تمام شدن شارژ گوشی ها باشد، اما آیفون زمینه را برای نسل شارژرهای قابل حمل مهیا کرد.

تجربه و احساس کلی اولویت بیشتری نسبت به مشخصات فنی دارد

کاربران به مشخصات فنی گوشی ها بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت داده و در انتخاب گوشی آنها را مد نظر قرار می دهند، اما آیفون همچنان مقاومت می کند و حتی امروز نیز اطلاعات رسمی در ارتباط با سرعت پردازشگر، رم و mAh باتری گوشی های آیفون در دست نیست. این گوشی به سبب ارائه تجربه ای خارق العاده به کاربران شهره خاص و عام است و کارآیی منحصر به فرد و فوق العاده گوشی موجب چشم پوشی از مشخصات فنی می شود.

فروش کلیه به خاطر خرید آیفون!

نقش آیفون در دنیای اسمارت فون ها

یکی از ویژگی های گوشی آیفون قیمت نسبتا بالای آن می باشد و این وضعیت از زمان عرضه این گوشی ها تا به امروز ادامه داشته است. بر خلاف سایر برندها که گوشی هایی با قیمت ها و مدل های مختلف را به مشتریان خود ارائه می دهند، آیفون استراتژی قیمت گذاری متفاوتی را برگزیده است.

دستیار مجازی Siri

اپل با ساخت دستیار مجازی Siri کاری کرد که کاربران با گوشی های آیفون خود صحبت کنند، نتایج در ابتدا کمی هم خنده دار بود و همه اول به آن خندیدند، اما بعد به تقلید از آن پرداختند.

در کل آیفون در طول این ده سال امکانات کاربردی و جالبی را به کاربران ارائه داده و موفقیت خود در صنعت اسمارت فون ها را رقم زده است. تلاش های کمپانی همچنان ادامه دارد و قطعا در آینده نیز طرفداران خود را شگفت زده خواهد کرد.

 

http://techpp.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید