مقایسه پوکمون گو و کلش رویال از نظر درآمد

پوکمون گو در مقابل کلش رویال: کدام بازی در سال 2016 پول بیشتری به جیب زد؟

2016 سال بزرگ برای بازی های موبایل بود و در مطالب قبلی به آمار جالبی در ارتباط با آمار دانلود و درآمد بازی ها پرداختیم و بر اساس یافته ها، 90 درصد از درآمد گوگل پلی در سال 2016 به بازی های موبایل مربوط است.

بازی های موبایل کسب و کار بزرگی محسوب می شوند، اما کسب درآمد از آنها کار چندان راحتی نیست. به طور مسترم شاهد روی کار آمدن بازی های جدیدی هستیم و در برخی شرایط نیز قرعه به نام برخی از این بازی ها می افتد و آنها می توانند در صدر نمودارها قرار گیرند. سال گذشته دو عنوان بازی، محبوبیت چشمگیری در دنیای بازی های موبایل یافت، یکی از آنها بازی جذاب کلش رویال و دیگر بازی چالش برانگیز پوکمون گو می باشد، اما کدامیک از بازی ها توانست درآمد بیشتری را در سال 2016 عاید خود کند؟

بازی کلش رویال پیش از پوکمون گو وارد میدان شد و در 2 مارس 2016، یعنی چند هفته پس از سافت لانچ خود در پلتفرم های آی او اس و اندروید وارد میدان شد. کلش رویال توسط سوپرسل، استودیوی بازی سازی قدرتمند واقع در فنلاند ساخته شده که بازی پردرآمد کلش اف کلنز نیز در کارنامه کاری آن می درخشد.

مشابه بازی کلش اف کلنز، بازی کلش رویال نیز به مدل فریمیوم پایبند مانده، به طوری که کاربران قادرند به صورت رایگان کل بازی را انجام دهند، اما آن دسته از کاربرانی که کم طاقت اند، می توانند با خرید کارنسی های درون بازی از رقبای خود جلو زده و برخی از مراحل را با کمک این کارنسی ها دور بزنند و در مدت زمان کوتاهی کارت، جم و طلا بدست آورند.

مقایسه پوکمون گو و کلش رویال از نظر درآمد

در بازی پوکمون گو نیز استراتژی تقریبا مشابهی به کار گرفته شده و این بازی رایگان، کمی دیرتر از رقیب خود وارد عرصه شد. سافت لانچ این بازی در 6 جولای و تنها در چند کشور صورت پذیرفت و سپس به مرور زمان به سایر کشورها نیز راه یافت، اما برخی از مارکت های بزرگ مانند هند، تنها در اواسط دسامبر این بازی مهیج را دریافت کردند. این بازی توسط نیانتیک، سازنده بازی Ingress ساخته شده و فعالیت فیزیکی بازیکنان بخش عمده ای از گیم پلی این بازی واقعیت افزوده را به خود اختصاص داده است.

انتشار بازی پوکمون گو مشکلاتی را به همراه داشت که برای نمونه می توان به کرش های سرور، آپدیت های سرهم بندی شده و غیره اشاره کرد، از طرفی مکانیک های ساده راه رفتن و منتظر ماندن نیز با ریزتراکنش های درون بازی قابل دور زدن می باشند.

مقایسه پوکمون گو و کلش رویال از نظر درآمد

از لحاظ درآمدزایی، بازی پوکمون گو توانایی و قدرت خود را به اثبات رسانده است. این بازی دیرتر به میدان رقابت قدم نهاد و در روزهای ابتدایی عرضه خود با مشکلاتی روبه رو شد و در برخی آپدیت ها نیز طرفداران خود را ناامید کرد، اما حتی با این وجود بازی پوکمون گو موفق شد در سال 2016 درآمد بیشتری را نسبت به رقیب پر و پا قرص خود یعنی کلش رویال به جیب بزند.

با استناد به داده های دریافتی از سوی Sensor Tower، بازی پوکمون گو پنجمین بازی سودآور در 2016 است و مقام ششم نیز متعلق به بازی کلش رویال می باشد. چهار بازی که در مقام های قبل از این دو بازی محبوب قرار گرفته اند، بازی کلش اف کلنز، Game of War ،Mobile Strike و Monster Strike می باشند، اما وضعیت در دنیای آی او اس کمی متفاوت می باشد، به طوری که بازی کلش رویال در این پلتفرم سودآورتر از پوکمون گو بوده، در حالی که پوکمون گو دنیای اندرویدی ها را در دست گرفته است.

مقایسه پوکمون گو و کلش رویال از نظر درآمد

این تفاوت به تعداد کاربران فعال دو بازی وابسته است، کلش رویال یک بازی موبایل بسیار محبوب و پوکمون گو یک پدیده جهانی بود و این بازی بیشترین تعداد کاربران فعال ماهانه را در آی او اس و اندروید داشت. بر اساس یافته های App Annie، کلش رویال جایگاه ششم در آی او اس و جایگاه پنجم در اندروید را به خود اختصاص داده و پس از بازی های محبوبی همچون کندی کراش، Subway Surfers و کلش اف کلنز قرار گرفته است.

می توان به این جمع بندی رسید که بازی پوکمون گو علی رغم وجود مشکلاتی در ارتباط با ظرفیت سرور، توانست ترکیبی از نوستالژی، شور و هیجان و تازگی را به نمایش گذارد و از این طریق توجه کاربران را به خود جلب کند. سوپرسل مدل فریمیوم را در چندین بازی خود به خوبی پیاده سازی کرده، اما برای کسب بیشترین درآمد در موبایل لازم است چیزی بسازید که بیشتر از یک بازی معمولی بوده و در کنار جذابیت وصف نشدنی، برای کاربران تازگی داشته باشد.

 

http://www.androidauthority.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید