طراحی آیکون برای اپلیکیشن

چگونه آیکون های بهتری برای اپلیکیشن های خود طراحی کنیم؟ - بخش اول

فرآیند ساخت و توسعه اپلیکیشن دربرگیرنده مراحل گوناگونی است که یکی از آنها طراحی آیکون مناسب برای محصول می باشد، عوامل گوناگونی در طراحی این بخش از اپلیکیشن تاثیرگذارند که در صورت پیاده سازی درست، به موفقیت محصول نهایی نیز یاری می رساند.

اولین چیزی که کاربر به محض آشنایی با اپلیکیشن مشاهده می کند، آیکون اپلیکیشن می باشد و این عنصر بصری باید به گونه ای طراحی شود که توجه کاربر را جلب کرده و او را مجذوب کند. به یقین ساخت چنین چیزی کار دشواری می باشد، اما با بهره گیری از ترفندهای مناسب می توان تا حدودی در آن موفقیت کسب نمود. آیکون زیبا، قابل شناسایی و به یادماندنی تاثیر چشمگیری بر موفقیت و محبوبیت اپلیکیشن دارد، اما چه ویژگی هایی موجب متمایز شدن یک آیکون می شود؟ آیکون خوب و تاثیرگذار به چه معناست؟ در این مقاله قصد داریم به چندین ترفند و راهکار جهت پاسخ گویی به این سوالات پرداخته و جوانبی را که در طراحی آیکون های خوب و باکیفیت تاثیرگذارند، مورد بررسی قرار دهیم.

آیکون اپلیکیشن چیست؟

آیکون اپلیکیشن یک نماد بصری برای محصول شما تلقی می شود و آیکون بخش کوچکی از برندینگ است که نه تنها نیازمند ظاهر زیبا، جذاب و منحصر به فرد است، بلکه باید با ماهیت اپلیکیشن شما نیز مرتبط باشد.

این روزها برخی افراد واژه لوگو را با بی توجهی و بی دقتی مورد استفاده قرار می دهند، لذا توجه داشته باشید که آیکون ها لوگو نیستند. با این وجود که آنها نیز دارای مشخصه های شبیه به برند هستند، اما دارای محدویت های متفاوت و منحصر به فرد خود می باشند.

طراحان باید وجوه تمایز این دو را به خوبی درک کنند. لوگوها وکتورهای مقیاس پذیری هستند که برای سربرگ ها و بیلبوردها طراحی شده اند، در حالی که آیکون ها معمولا خروجی های رستری می باشند که برای قالب های مستطیلی شخصی سازی شده اند و لازم است در اندازه ها و زمینه های خاص، ظاهر خوب و مشابهی داشته باشند. به منظور ساخت و طراحی هریک از این عناصر بصری نیازمند رویکردها و ابزارهای متفاوتی هستید و باید از معیارهای مختلفی برای سنجش آنها استفاده کنید، چرا که کاربرد آنها فرق می کند.

طراحی آیکون برای اپلیکیشن

از نقطه نظر عملی، در ساخت آیکون برای اپلیکیشن، در حقیقت فایل های PNG در اندازه های گوناگون می سازید که از 29*29 پیکسل گرفته تا 1024*1024 متفاوتند و این مجموعه طرح ها برای زمینه های مختلف سیستم عامل که کاربران با آن سر و کار دارند مورد استفاده قرار می گیرند، برای نمونه می توان به اپ استور آی او اس و گوگل پلی، پنل تنظیمات، نتایج جستجو و صفحه خانه اشاره کرد.

برای ساخت آیکون اپلیکیشن می توان از نرم افزارهای مختلفی استفاده کرد، ابزارهای رایج برای این کار فوتوشاپ، ایلاستریتور و اسکچ هستند. ابزارهایی مانند Apply Pixels قالب های PSD آماده ای را در اختیار شما قرار می دهند و با استفاده از آنها سریعا به نتیجه دلخواه خود می رسید.

پنج مورد از جوانب کلیدی

حال بهتر است نگاهی به بهترین روش ها جهت طراحی آیکون اپلیکیشن بیندازیم. در ادامه هر کدام از جوانب کلیدی در طراحی اپلیکیشن مورد بررسی قرار داده شده و به ترفندهایی برای بهبود هریک از این آنها ارائه خواهد شد و مثال های ارائه شده در درک بهتر موضوع به شما یاری می رسانند.

1. مقیاس پذیری

یکی از مهم ترین ویژگی های هر آیکون مقیاس پذیری آن می باشد. آیکون ها در بخش های مختلف پلتفرم که هریک اندازه متفاوتی دارند، نمایش داده می شوند، از این رو لازم است آیکون ساخته شده در تمامی ابعاد خوانایی و یکتایی خود را حفظ کند. آیکون باید در اپ استور، گوشی های مختلف و حتی در پنل تنظیمات ظاهر خوب و مشابهی داشته باشد.

طراحی آیکون برای اپلیکیشن

معمولا آیکون های پیچیده که جزئیات زیادی را در خود جای داده اند از نظر مقیاس پذیری با شکست مواجه می شوند. لازم است بخش اعظمی از مرحله مفهومی طراحی آیکون برای اپلیکیشن باید به تفکر راجع به اندازه و مقیاس آیکون اختصاص داده شود.

نحوه بهبود مقیاس پذیری

- ممکن است کار در ابعاد 1024*1024 کمی گمراه کننده باشد، لذا طراحی نهایی را بر روی گوشی ها و زمینه ها و اندازه های مختلف تست کنید.

- سادگی بسیار مهم بوده و در اغلب شرایط نتیجه بخش خواهد بود، لذا بهتر است در طراحی خود بر روی بخش خاصی متمرکز شوید، مثلا یک شکل یا عنصر خاص و منحصر به فرد که حتی با تغییر اندازه نیز خطوط و کیفیت خود را حفظ می کند.

- مطمئن شوید که آیکون شما بر روی پس زمینه های مختلف به خوبی نمایش داده می شود.

طراحی آیکون برای اپلیکیشن

2. قابل شناسایی

لازم است آیکون اپلیکیشن به راحتی در اپ استور و صفحه خانه قابل تشخیص باشد، این ویژگی عنصر کلیدی برای طراحی آیکون خوب می باشد. اشکال، رنگ ها و ایده های آیکون باید در ذهن کاربر بماند و به محض دیدن آیکون قابل شناسایی باشد.

طراحی آیکون برای اپلیکیشن

آیکون شما به رقابت با هزاران آیکون دیگری که همگی در ابعاد 1024 طراحی شده اند خواهد پرداخت تا بر روی بیننده تاثیر گذاشته و با آنها ارتباط برقرار کند. در حالی که مقیاس پذیری بخش اعظمی از قابلیت تشخیص است، تازگی نیز اهمیت زیادی دارد و باید بین تمامی این ویژگی ها تعادل برقرار شود.

نحوه بهبود قابلیت شناسایی

- ضعف و پیچیدگی بیش از حد آیکون، دشمن قابلیت شناسایی هستند، از این رو سعی کنید جزئیات را تا زمانی که مفهوم آیکون از بین نرفته از طراحی خود حذف کنید.

- نسخه های مختلف از طراحی را امتحان کرده، آنها را به ترتیب کنار هم بچینید و با مشاهده همه آنها، ببینید کدام جنبه از طراحی شما را به خود جذب می کند.

- آیکون های مورد علاقه خود را تجزیه و تحلیل کنید تا بفهمید دلیل علاقه شما نسبت به این آیکون ها چیست، علاوه بر این بررسی کنید که از چه متدهایی جهت متمایز ساختن آنها استفاده شده است.

3. یکپارچگی

لازم است یک ارتباط قوی بین آیکون و اپلیکیشن برقرار باشد، آیکونی که به خوبی طراحی شده گویای عملیاتی است که اپلیکیشن انجام می دهد، لذا از این بابت که آیکون و اپلیکیشن به پشتیبانی از یکدیگر می پردازند اطمینان حاصل کنید.

طراحی آیکون برای اپلیکیشن

با ایجاد یک تصویر گیرا و جذاب و یکپارچه از اپلیکیشن در ذهن کاربران، رضایت از محصول، حفظ و پذیرش عمومی آن ارتقا بخشیده می شود. در صورتی که موفق شوید آیکون خود را با مفهوم، کاربرد و طراحی اپلیکیشن سازگار کنید، موفقیت بزرگی را نصیب خود کرده اید.

نحوه بهبود ثبات و یکپارچگی

- یکی از روش ها جهت اطمینان از یکپارچگی بین اپلیکیشن و طراحی آن، استفاده از پالت های رنگی مشابه، بکار بردن زبان طراحی مشابه و یکپارچه است، برای نمونه اگر آیکون اپلیکیشن سبز است، باید در طراحی رابط کاربری نیز از رنگ سبز استفاده کرد.

- این کار در تمامی شرایط امکان پذیر نیست، اما در صورت امکان باید عملیاتی را که توسط اپلیکیشن انجام می شود، با کمک نشانه ها و سمبل ها در آیکون پیاده سازی کرد.

طراحی آیکون برای اپلیکیشن

در مطلب بعدی به سایر جوانب دخیل در طراحی آیکون پرداخته خواهد شد، با ما همراه باشید.

 

https://www.smashingmagazine.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید