وضعیت اپلیکیشن ها در سال 2017

اپلیکیشن های موبایل در سال 2017 میزبان چه تغییراتی خواهند بود؟ - بخش اول

اولین برنامه کامپیوتری در سال 1842 توسط زنی به نام Ada Lovelace نوشته شده و 175 سال بعد، اپلیکیشن های موبایل روی کار آمدند و پیشرفت های بسیار چشمگیری در این زمینه به ثبت رسید. اپلیکیشن ها بسیاری از احتیاجات روزمره ما را برطرف کرده و جوانب بسیاری از زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده اند و برای امور گوناگون، از چرخ زدن در شبکه های اجتماعی و تعامل با سایرین گرفته تا کنترل وضعیت سلامت و برنامه ریزی کارهای روزمره می توان از اپلیکیشن های بیشماری که برای این اهداف ساخته شده اند بهره گرفت.

اما در آینده این اپلیکیشن ها چه وضعیتی را تجربه خواهند کرد؟ تکنولوژی به طور مستمر در حال پیشرفت بوده و به طور یقین این ابزارهای کاربردی در آینده بهبودهای چشمگیری را مشاهده خواهند کرد و در این مقاله نیز قصد داریم به مهم ترین پیش بینی ها در زمینه آینده دنیای اپلیکیشن ها بپردازیم، با ما همراه باشید.

1. حضور شبکه های اجتماعی پررنگ تر خواهد شد

این روزها حضور شبکه های اجتماعی در همه جا احساس می شود و در بسیاری از کارهای روزمره، شبکه های اجتماعی نیز نقش دارند.

مثلا عکسی می گیرید و آن را در فیسبوک ارسال می کنید، با این کار سرویس موقعیت یاب در گوشی موقعیت کنونی شما را تشخیص می دهد و می پرسد آیا مایل به درج این اطلاعات در عکس هستید یا خیر. چنین امکانی در عین کاربردی بودن، گاه کمی آزاردهنده نیز هست و این موضوع به ترجیحات شما بستگی دارد. به طور کلی می توان بیان داشت که اپلیکیشن های شبکه اجتماعی در حال گسترش قلمرو خود را فعالیت ها و زندگی روزانه ما هستند.

2. همکاری و تعامل بهتر

در سال 2016 شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری در امکانات همکاری و مشارکتی در اپلیکیشن ها بوده ایم و این رویکرد در سال 2017 نیز ادامه خواهد داشت. اپلیکیشن های گوگل که با نام G Suite شناخته شده اند، در صدر این دسته بندی قرار دارند و از پیشگامان این عرصه محسوب می شوند. دراپ باکس امکانات اشتراک گذاری را توسط قابلیت Badge معرفی کرد و Google Keep امکان اشتراک گذاشتن وظایف با سایرین را تسهیل بخشید و پلتفرم هایی مانند Trello و Rally جریان های کاری پروژه و تخصیص وظایف را تسهیل بخشیده اند. در بسیاری از اپلیکیشن ها نیز امکان اشتراک گذاری محتوای درون اپلیکیشن توسط شبکه های اجتماعی تعبیه شده است.

قابلیت های اشتراک، میزان سودمندی اپلیکیشن ها را بهبود می بخشد، چرا که برقراری تعامل با سایرین نوعی تبلیغات عملیاتی قلمداد می شود، از این رو حضور این قابلیت ها در زمینه های گسترده تری انتظار می رود.

3. متمرکز شدن فرآیندهای مدیریتی

برخی اپلیکیشن ها مانند پرتال های وب از عملکرد رضایت بخشی برخوردار نیستند و ویژگی های ناقصی در این اپلیکیشن ها جای گرفته که آنها را سردرگم کننده و پیچیده کرده است. اما این روزها این مشکلات تا حدودی برطرف شده و با روی کار آمدن مدل های اشتراکی و شخصی سازی بهتر، یادگیری رابط های کاربری و ناوبری در آنها ساده تر از گذشته شده است.

برای نمونه پرتال وب ServiceNow را در نظر بگیرید که تیکت سیستم، قابلیت مدیریت دارایی، پلتفرم تغییر درخواست و کاتالوگ سرویس در آن تعبیه شده و به راحتی می توانید تمرکز خود را بر روی قسمت های موردعلاقه خود معطوف کنید و گزینه های نامربوط را حذف نمایید. با این تفاسیر همراه با رشد مزایا و قابلیت ها، در سال 2017 شاهد تمرکز بیشتری در فعالیت های مدیریتی و کنترلی خواهیم بود.

4. مدل های اشتراکی بیشتر

مدل های اشتراکی در تمامی شرایط محبوبیت موردنظر را ندارند، اما این مدل ها همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد. برای نمونه CyberMoney با هزینه سالانه 75 دلار، شما را قادر به دسترسی به پلن ذخیره سازی دراپ باکس با حجم 7 ترابایت می کند.

دیگر آن روزهایی با که با پرداخت یک هزینه ثابت می توانستید مالکیت سرویس را از آن خود کنید به سر آمده است. در مایکروسافت آفیس می توانید یک هزینه سالانه برای Microsoft Office 365 پرداخت کنید و به برنامه ها و سرویس های موردنظر دسترسی داشته باشید، از طرفی امکان خریداری آفیس به عنوان یک محصول مجزا نیز امکان پذیر است.

مدل های اشتراکی برای مشتریانی که به آخرین و بهترین امکانات نیاز دارند، گزینه بسیار خوبی قلمداد می شود و برای کسب و کارهایی که این سرویس ها را به فروش می رسانند مناسب است، چرا که تعامل و وفاداری را افزایش می دهد. این مدل یک شرایط برد-برد برای هر دو طرف محسوب می شود که سودآور می باشد.

5. قابیت های عملکرد آفلاین

با این وجود که شبکه های موبایل در حال گسترش قابلیت های و سطح پوشش خود هستند، ممکن است در برخی از شرایط به اینترنت دسترسی نداشته باشید. اگر خارج از شهر یا در منطقه ای قرار داشته باشید که اینترنت ضعیف است، امکان چک کردن فیسبوک وجود ندارد.

از طرفی امکاناتی مانند آنچه در Google Maps دیده می شود، شما را قادر به ذخیره سازی نقشه و دسترسی به جزئیات در حالت آفلاین می کند، پشتیبانی آفلاین به یک لازمه برای بسیاری از اپلیکیشن ها تبدیل شده است. از این رو انتظار می رود در سال 2017 شاهد گسترش این قابلیت در اپلیکیشن های موبایل باشیم.

در مقاله بعدی به سایر پیش بینی ها در زمینه اپلیکیشن های موبایل پرداخته خواهد شد، با ما همراه باشید.

 

http://www.techrepublic.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید