امنیت کروم

گوگل چگونه امنیت شما را در حین استفاده از کروم تضمین می کند؟

امنیت یکی از مهم ترین مسائل در دنیای دیجیتال بوده و برای کاربران نیز از اولیت بالایی برخوردار است. چنانچه یکی از کاربران مرورگر کروم باشید، قطعا می دانید که این ابزار از بازدید وب سایت های مخربی که به طور تصادفی باز کرده اید، جلوگیری می کند و حتی می توانید اطلاعات بیشتری درباره صفحات وب باز شده کسب کنید. در این مطلب قصد داریم به عملیاتی که کروم جهت کسب اطمینان از ایمن بودن صفحه باز شده انجام می دهد بپردازیم، با ما همراه باشید.

تمامی وب سایت ها یک امتیاز اعتماد از سوی گوگل دریافت می کند که بر اساس گواهی و داده هایی است که توسط برنامه Safe Browsing گوگل جمع آوری شده است. Safe Browsing گوگل یک ایندکس از وب است که پیش از بارگذاری وب سایت، شما را از این بابت ناامنی وب سایت باخبر می کند و بارگذاری آن را متوقف نموده و پیام هشداری را نمایش می دهد. علاوه بر این، برخی اطلاعات درباره این وضعیت و گزینه ای برای ادامه کار و بارگذاری وب سایت ناامن و یا بازگشت به صفحه ای که قبل از این صفحه باز کرده بودید نمایش داده شده است.

در تصویر زیر نمونه ای از صفحه ای که در صورت بارگذاری وب سایت ناامن نمایش داده می شود را مشاهده می کنید. هر صفحه وبی که انجین Safe Browsing گوگل از بابت مالویر و جمع آوری داده های کاربری به آن مشکوک باشد به این صورت پرچم گذاری می شود. Safe Browsing در کروم، فایرفاکس و سافاری جاسازی شده و در حقیقت سرویسی از تیم امنیتی گوگل است که قابل استفاده توسط سایر کمپانی ها نیز می باشد و برای تضمین امنیت کاربران در اینترنت توسعه داده شده است.

امنیت کروم

کروم یک بررسی امنیتی دیگر نیز دارد که گواهی SSL وب سایت را مورد استفاده قرار می دهد، این گواهی در حقیقت یک فایل داده ای کوچک است که بر روی سرور وب سایت آپلود شده و یک کلید رمزنگری را به آن وب سایت خاص متصل می کند. زمانیکه گواهی مناسب بر روی سرور نصب شده باشد، پروتکل HTTPS فعال می شود و از این طریق برقراری ارتباط امن بین سرور و کاربر امکان پذیر می گردد، بدین ترتیب مبادله اطلاعات حساس مانند کارت های اعتباری و تراکنش های مالی، مشخصات شخصی و داده های مبادله شده بین شما و وب سایتی که بازدید کرده اید محفوظ می ماند. گواهی نام دامنه وب سایت، نام هاست، نام کمپانی و موقعیت را نیز در بر می گیرد.

گوگل فهرستی از که گواهی های SSL قابل اعتماد را ارائه می دهد و هر کسی قادر به ساخت یک گواهی SSL می باشد و کمپانی هایی که از یک اینترانت وسیع (صفحات وب برای استفاده داخلی) یا از گواهی های VPN مختص به خود استفاده می کنند، احتمالا دارای یک گواهی کاستوم از سوی بخش آی تی هستند که باید در برخی از اپلیکیشن ها اعتبارسنجی شود. این گواهی در لیست گوگل جای نمی گیرد، اما به این دلیل که صریحا اعتماد خود به آنها را اعلام کرده اید، گوگل نیز رفتار مشابهی با آنها خواهد داشت. با استفاده از گواهی SSL، کروم چهار مورد زیر را نمایش می دهد.

امنیت کرومSecure: این صفحه وب از گواهی SSL معتبر استفاده می کند و تمامی داده های مبادله شده تنها در دسترس شما و سروری که بازدید کرده اید قرار دارد.

امنیت کرومInfo: این وب سایت از گواهی معتبر استفاده نمی کند، اما بازدید آن خطری برای شما ندارد و با کلیک بر روی آیکون می توانید جزئیات را مشاهده کنید.

امنیت کرومNo Secure: سیاست های امنیتی این وب سایت مشکل دارد و ممکن است فرد دیگری هم قادر به مشاهده داده هایی که به اشتراک می گذارید باشد.

امنیت کرومDangerous: از باز کردن این وب سایت ممانعت کنید، چرا که اطلاعات شخصی شما در معرض خطر است. چنانچه Safe Browsing را غیرفعال نکرده باشید، پیش از اینکه وب سایتی با این امتیاز را بازدید کنید، صفحه هشدار را مشاهده خواهید کرد.

این آیکون ها در نوار آدرس کروم نمایش داده می شوند و می توانید با کلیک بر روی آنها تمامی جزئیاتی را که گوگل درباره وب سایت دارد دریافت کنید، لینک هایی هم برای دریافت جزئیات بیشتر در اختیار قرار داده شده اند.

امروزه گواهی هایی SSL الزامی تر و رایج تر از گذشته شده اند و بسیاری از کمپانی های بزرگ در حال استفاده از آن می باشند و باید از این بابت که از URL مناسب استفاده می کنید اطمینان حاصل نمایید.

 

کروم تنها مرورگری نیست که از بابت ایمن بودن وب سایت های بازدیدشده اطمینان حاصل می کند، مایکروسافت، موزیلا و اپل نیز خدماتی را ارائه می دهند تا بهترین تجربه را در حین استفاده از محصولات آنها داشته باشید، اما کروم جزئیاتی را نیز نمایش می دهد که می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

http://www.androidcentral.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید