افزودن گیمیفیکیشن به اپلیکیشن

گیمیفیکیشن چه تاثیری در متمایز کردن اپلیکیشن دارد؟

در حال حاضر بیش از 4.2 میلیون اپلیکیشن در اپ استور کمپانی اپل و گوگل پلی استور حضور دارند، اما بسیاری از این اپلیکیشن ها هیچ گاه روی موفقیت را نمی بینند و موفقیتی را انگری بردز، یوتیوب با اسنپ چت کسب کرده اند، نصیب آنها نمی شود.

اما اخبار خوب و خوشحال کننده ای هم در این میان وجود دارد و اگر مایل به ساخت اپلیکیشن از ابتدا هستید یا می خواهید اپلیکیشن کنونی خود را آپدیت کنید، تکنیک ها و قابلیت هایی به کمک شما می آیند که استفاده از آنها موجب تمایز اپلیکیشن شما نسبت به سایر نمونه های موجود می شود. در این مقاله قصد داریم چندین ترفند در این زمینه را با شما به اشتراک بگذاریم.

تحقیقات اولیه را انجام دهید

به یقین بدون تحقیقات بازار اقدام به راه اندازی یک کسب و کار جدید نمی کنید و همین شرایط نیز برای ساخت اپلیکیشن حاکم است و بدون انجام تحقیقات نباید ساخت آن را آغاز نمود.

سه نوع تحقیق در این زمینه وجود دارد که باید آنها را انجام دهید:

- تشکیل گروه های خاص جهت درک خواسته ها و تمایلات مخاطبین. سوالاتی در ارتباط با قابلیت هایی از اپلیکیشن ها و امکاناتی که فقدان آنها در زندگی افراد احساس می شود مطرح کنید و ببینید اپلیکیشن شما به چه نحوی قادر به پر کردن این شکاف می باشد. این گروه های هدفمند و متمرکز به شما کمک خواهند کرد که به نحو بهتری کاربران هدف خود و نیازمندی های آنها را بشناسید و بدین ترتیب کاربران موردنظر نیز از شما اطلاع پیدا می کنند.

- اپلیکیشن های موجود در اپ استور اپل و گوگل پلی استور را بررسی کنید. به اپلیکیشن های رده بالا که مشابه ایده ذهنی شما هستند توجه کنید. قابلیت های آنها را یادداشت کرده و نقاط ضعف آنها را نیز مد نظر قرار دهید و اپلیکیشنی طراحی کنید که قادر به انجام عملیاتی باشد که سایر نمونه ها از انجام آنها ناتوانند.

- دموگرافیک های هدف خود را ثبت کنید. اپلیکیشن های موردپسند نسل امروز با اپلیکیشن های مورداستفاده نسل قبل متفاوتند. ارزش های مخاطبین اصلی خود را مد نظر قرار داده و اپلیکیشن را متناسب با نیازمندی های آنها طراحی کنید. تاثیری که این اقدام در ایجاد تمایز با سایر اپلیکیشن ها دارد شما را شگفت زده خواهد کرد.

مخاطبین و هدف اختصاصی خود را بیابید

میلیون ها اپلیکیشن در مارکت وجود دارند و کمبودی از بابت تنوع اپلیکیشن ها احساس نمی شود، اما تنها در صورتی اپلیکیشن شما مورد پذیرش کاربران قرار خواهد گرفت که بسیار خاص و منحصر به فرد باشد. چنانچه در مرحله توسعه اپلیکیشن هستید، ببینید آیا می توانید ایده خود را خاص تر گردانید. برای مثال به جای ساخت اپلیکیشن برای دستور غذاها، می توانید اپلیکیشنی مخصصوص افرادی که حساسیت های غذایی خاص دارند بسازید. یا به جای ساخت اپلیکیشن عکاسی با فیلترهای پیش فرض، می توانید به کاربران امکان ساخت فیلترهای منحصر به فرد خود را بدهید. تمرکز بر روی مخاطبین خاص یا نقطه فروش منحصر به فرد، موفقیت اپلیکیشن شما را به همراه خواهد داشت.

با اپلیکیشن های موردعلاقه کاربران یکپارچه شوید

اپلیکیشن ها نمی توانند به صورت مستقل عمل کنند و لازم است با افزودن قابلیت ها و یکپارچه سازی آن با سایر اپلیکیشن هایی که کاربران مورد استفاده قرار می دهند، اپلیکیشن خود را متمایز و خاص گردانید. این اپلیکیشن ها را به عنوان رقیب محسوب نکنید، بلکه آنها را به عنوان سرویس اضافه ای برای اپلیکیشن خود مد نظر قرار دهید. قادر ساختن کاربر برای اشتراک گذاری محتوایی که توسط اپلیکیشن شما ساخته شده راهی برای دستیابی به مخاطبین بیشتر است.

برای مثال تسک منیجر Todolist را مد نظر قرار دهید، سازندگان اپلیکیشن می توانستند یک to-do لیست مجازی بسازند و همین جا کار را تمام کنند، اما آنها اپلیکیشن خود را با صدها اپلیکیشن دیگر یکپارچه سازی کردند که برای نمونه می توان به دراپ باکس، اسلک و گوگل مپ اشاره کرد. این قابلیت های یکپارچه سازی به وضوح در وب سایت اپلیکیشن شرح داده شد و همین اقدام نیز موجب تمایز این اپلیکیشن از سایر نمونه های موجود در بازار شد.

یکپارچه سازی با شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و گوگل نیز برگ برنده ای در اختیار شما قرار می دهد و فیسبوک نیز چنین قابلیتی را در اختیار توسعه دهندگان اندروید و آی او اس قرار داده است.

گیمیفیکیشن به آن اضافه کنید

این مفهوم در واقع از بازی های ویدیویی می آید، گیمیفیکشن در حقیقت تبدیل یک اقدام ساده به یک عملیات انگیزشی است. گیمیفیکشن اپلیکیشن ها چیز جدیدی نیست، اما روش بسیار مهمی برای محبوب کردن اپلیکیشن در بین کاربران می باشد.

اگر کاربر امکان رزرو هتل از طریق اپلیکیشنی را در اختیار دارد که با هر 5 بار رزرو به او جایزه می دهد، دلیلی برای استفاده از اپلیکیشن فاقد ویژگی گیمیفیکیشن وجود ندارد. یا اگر اپلیکیشن تناسب اندامی وجود دارد که تمرینات ورزشی شما را ثبت می کند و امکان مقایسه آن با دوستان و خانواده را در اختیار شما قرار می دهد و نوعی رقابت برای دستیابی به هدف در شما ایجاد می کند، استفاده از اپلیکیشنی که فاقد این ویژگی هاست، نامفوم می شود.

البته باید توجه داشت که افزودن قابلیت های گیمیفیکشن به تمامی اپلیکیشن ها نیز مناسب نخواهد بود، اما کمی ایجاد انگیزه در کاربر به یقین مفید است.

اپلیکیشن را جذاب و فعال گردانید

اپلیکیشن باید ویژگی ارسال نوتیفیکیشن به کاربر را در خود جای داده باشد، کاربران عادی آپدیت های جدید را دوست دارند و افرادی هم که مدت زمانی اپلیکیشن را مورد استفاده قرار نداده بودند، از طریق این نونیفیکیشن ها مجددا با آن ارتباط برقرار می کنند.

اپلیکیشن های سازمان های رسانه ای نمونه خوبی در این مورد است که به طور منظم نوتیفیکیشن های جدید مانند اخبار فوری برای کاربران خود ارسال می کنند و همین کار نیز موجب باز کردن و تعامل با اپلیکیشن می شود. اپلیکیشن های موزیک و رادیو مانند Stitcher نیز به محض آپلود شدن یک پادکست جدید، کاربران را از طریق نوتیفیکیشن باخبر می سازند. توییتر نیز هرروزه اخبار جدید از توییت های محبوب و موضوعات داغ را برای کاربران می فرستد.

در بدترین شرایط کاربر اقدام به غیرفعال کردن این ویژگی می نماید، لذا باید راهی پیدا کنید که به بهترین نحو آن را نمایش دهید. در هر مرحله از توسعه اپلیکیشن که هستید، به یاد داشته باشید که این فرآیند همواره در حال تکامل است. نظرات و ایمیل های کاربران خود را بخوانید و نظر آنها درباره اپلیکیشن و ویژگی های آن را جویا شوید و سپس بازخوردها را بررسی کرده و اقداماتی در زمینه بهبود اپلیکیشن صورت دهید. اپلیکیشنی که به کاربران و نظرات آنها واکنش نشان دهد، در درازمدت موفق خواهد بود.

 

https://appdevelopermagazine.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید