0

آیفون بازار موبایل را از رکود نجات می‌دهد؟

آیفون بازار موبایل را از رکود نجات می‌دهد؟
بازدید 4

بازار جهانی موبایل در سال ۲۰۲۵ با رکود جدی روبه‌رو شده است، اما به‌نظر می‌رسد اپل با آیفون بتواند بار دیگر این صنعت را نجات دهد. طبق گزارش مؤسسه‌ی IDC، عرضه‌ی آیفون در سال آینده نزدیک به ۴ درصد رشد خواهد داشت، درحالی که سایر برندها با کاهش تقاضا و چالش‌های منطقه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

IDC پیش‌بینی خود از بازار موبایل در سال ۲۰۲۵ را افزایش داده است و حالا انتظار دارد فروش جهانی گوشی‌های هوشمند با رشد یک درصدی به ۱٫۲۴ میلیارد دستگاه برسد. جالب اینکه موتور اصلی این رشد، گوشی آیفون است و بدون اپل بازار عملاً یا ثابت می‌ماند یا حتی افت می‌کرد.

درحالی که فروش گوشی‌های اندرویدی به‌ویژه در چین کاهش یافته است، اپل همچنان موفق شد سهم بازار خود را گسترش دهد. پیشنهادهای تعویض گوشی، خرید اقساطی و وفاداری بالای کاربران به iOS عواملی هستند که باعث شده‌اند حتی در شرایطی که چرخه‌ی نگه‌داری گوشی‌ها به بیش از ۴ سال رسیده است، آیفون همچنان به‌روزرسانی‌های موفقی را تجربه کند.

طبق پیش‌بینی IDC، میانگین قیمت گوشی‌ها در سال ۲۰۲۵ حدود ۵ درصد افزایش می‌یابد و ارزش کلی بازار ۶ درصد رشد خواهد کرد. دلیل اصلی این موضوع تمرکز برندها بر عرضه‌ی مدل‌های پریمیوم و ارائه‌ی گزینه‌های خرید اقساطی بدون بهره است. اپل بیش از هر زمان دیگری بر این استراتژی تکیه کرده و علاوه‌بر پررنگ‌تر کردن خانواده‌ی پریمیوم خود، با برنامه‌های تعویض گوشی و همکاری با اپراتورها، خرید آیفون را آسان‌تر کرده است. یکی دیگر از محورهای مهم، نقش رو به رشد قابلیت‌های هوش مصنوعی روی دستگاه‌ها است که اپل نیز سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی آن دارد.

مقاله‌های مرتبط:
  • پردازنده پیشرفته آیفون ۱۸ به مرحله تولید انبوه نزدیک‌تر شد

  • اپل نیمی از ظرفیت تراشه‌های ۲ نانومتری TSMC را رزرو می‌کند؟

البته عملکرد اپل به‌ویژه در بازار آمریکا به همکاری نزدیک با اپراتورها گره خورده است. گزارشی جداگانه از CIRP نشان می‌دهد سه چهارم فروش آیفون در آمریکا از طریق اپراتورهای اصلی یعنی AT&T، ورایزن و تی‌موبایل انجام می‌شود. بر اساس این آمار، وفاداری کلی کاربران آیفون به ۸۹ درصد می‌رسد؛ این عدد در میان مشتریانی که اپراتور خود را تغییر نمی‌دهند تا ۹۲ درصد افزایش می‌یابد، اما درصورتی‌که کاربر اپراتورش را عوض کند، وفاداری به آیفون به ۷۹ درصد کاهش پیدا می‌کند. علاوه‌بر این، نقش تبلیغات و مشاوره‌ی کارکنان فروشگاه‌ها در انتخاب مشتری میان آیفون و گوشی‌های اندرویدی همچنان پررنگ است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر