0

اعلام تغییرات جدید ChatGPT؛ مدل GPT-4o دوباره در دسترس کاربران پولی قرار گرفت

اعلام تغییرات جدید ChatGPT؛ مدل GPT-4o دوباره در دسترس کاربران پولی قرار گرفت
بازدید 3

OpenAI در پاسخ به بازخوردهای گسترده کاربران، اعلام کرد که مدل زبانی بزرگ محبوب خود، GPT-4o، را دوباره برای انتخاب در دسترس تمام کاربران اشتراک پولی ChatGPT قرار داده است. این تصمیم که توسط «سم آلتمن»، مدیرعامل شرکت، اعلام شد، یک عقب‌نشینی تاکتیکی پس از عرضه پرحاشیه مدل جدیدتر GPT-5 محسوب می‌شود. آلتمن به کاربران اطمینان داده است که در صورت حذف مجدد این مدل در آینده «از مدت‌ها قبل اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

با به‌روزرسانی جدید کاربرانی که اشتراک‌های پلاس، پرو، تیم و سازمانی دارند حالا می‌توانند به GPT-4o دسترسی داشته باشند. علاوه‌براین، یک گزینه جدید با عنوان «نمایش مدل‌های بیشتر» به صورت پیش‌فرض برای این کاربران در دسترس قرار گرفته است که دسترسی به مدل‌های GPT-4.1 ،o3 و o4-mini را بازمی‌گرداند.

مدل GPT-4o

این مدل‌ها از طریق منوی انتخابگر در بالای صفحه ChatGPT در وب‌سایت و اپلیکیشن‌های موبایل قابل دسترس هستند.

بازگشت GPT-4o به ChatGPT

این تغییر پس از یک هفته پرتلاطم پس از عرضه GPT-5 رخ داد که عرضه اولیه آن با واکنش‌های متفاوت و مشکلات زیرساختی همراه بود. از جمله مهم‌ترین مسائل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عملکرد نادرست «تغییردهنده خودکار مدل» که درخواست‌های کاربران را به مدل اشتباهی ارسال می‌کرد.
  • عملکرد ناپایدار در مقایسه با GPT-4o.
  • نارضایتی شدید کاربران از حذف ناگهانی مدل‌های قدیمی‌تر.

اکنون سم آلتمن در ایکس از افزودن کنترل‌های جدیدی برای GPT-5 خبر داد. کاربران می‌توانند بین سه حالت خودکار (Auto)، سریع (Fast) و تفکر (Thinking) یکی را انتخاب کنند.

حالت «تفکر» که دارای پنجره زمینه ۱۹۶ هزار توکنی است، با محدودیت ۳ هزار پیام در هفته برای کاربران اشتراکی ارائه می‌شود. پس از رسیدن به این سقف، کاربران می‌توانند از نسخه سبک‌تر GPT-5 Thinking mini استفاده کنند. بااین‌حال، مدل قدرتمند GPT-4.5 به دلیل هزینه بالای پردازش گرافیکی، همچنان در انحصار کاربران «پرو» باقی می‌ماند.

آلتمن در ادامه به تغییرات آینده اشاره کرد. قرار است شخصیت GPT-5 به‌روزرسانی شود تا حسی «صمیمی‌تر» از نسخه فعلی داشته باشد، اما نه به اندازه‌ای که لحن GPT-4o برای برخی کاربران آزاردهنده بود. هدف بلندمدت شرکت، فراهم‌کردن امکان «شخصی‌سازی مدل توسط هر کاربر» است تا بتواند به وابستگی عاطفی برخی کاربران به مدل‌های خاص پاسخ دهد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر