بازاریابی اپلیکیشن

اپلیکیشن های پرطرفدار چه رمز و رازهایی برای بازاریابی اپلیکیشن خود دارند؟

تمامی اپلیکیشن های موفق و پرطرفدار دارای چندین ویژگی مشترک هستند که موفقیت آنها را رقم زده، این اپلیکیشن تعاملی هستند و به خوبی طراحی شده اند، اما محبوبیت این اپلیکیشن ها تنها در گروی این عوامل نیست، برای نمونه بازی های انگری بردز و پوکمون گو موفقیت خود را مدیون بازاریابی ماهرانه خود بوده اند.

آمریکایی ها حدود 80 درصد از زمان خود را به کار با گوشی های موبایل خود اختصاص می دهند و سه اپلیکیشن را بیشتر از همه مورد استفاده قرار می دهند و این آمار برای سایر کشورها نیز تقریبا مشابه است. اپلیکیشن باید جذاب و درگیرکننده باشد و کاربر آن را در جایگاه های بالای اپ استور پیدا کند. این شرایط سرمایه گذاری برای بازاریابی را الزامی می کند و سازندگان اپلیکیشن های بزرگ و نام آشنا نیز همین کار را کرده اند. ناشران کوچک نیز می توانند رویکردهای کمپانی های بزرگ را مطابق با اهداف منحصر به فرد خود شبیه سازی و شخصی سازی نمایند.

Evernote یکی از اپلیکیشن های جذابی است که به سبب تجربه کاربری خوب و بی نقص خود توانست در دل کاربران جا باز کند. سازندگان اپلیکیشن تلاش خود را به کار گرفتند تا جایگاه اول اپلیکیشن در اپ استورها را تضمین کنند. آنها از یک بتای بسته برای ایجاد سر و صدا و معرفی اپلیکیشن بهره گرفتند. برای انتشار اپلیکیشن Evernote در چین، به جای ترجمه نام اپلیکیشن از انگلیسی به چینی، آنها از نام Yinxiang Biji به معنای Memory Note استفاده کردند تا عملیات اصلی اپلیکیشن را از طریق نام آن انتقال دهند. با گذشت یک سال، Evernote توانست در مارکت چین به بیش از 4 میلیون کاربر دست پیدا کند.

سازندگان اسنپ چت به تجسم ترجیحات نسل جدید می پردازند و نتیجه کار یک خروجی خلاقانه برای نسل اسمارت فون می باشد. از طریق اسنپ چت، اشتراک گذاری پیام های کوتاه مدت و زمان دار از طریق یک رابط کاربری بسیار زیبا، در نهایت سادگی و جذابیت امکان پذیر شده است. سازندگان اپلیکیشن به طور مستمر اقدام به انتشار قابلیت ها و فیلترهای جدید می کنند تا نسل جوان را مجذوب و وابسته اپلیکیشن نگه دارند و آنها اقدام به اشتراک گذاری و کشف محتوای جدید نمایند، هم اکنون افراد مسن تر نیز مجذوب این اپلیکیشن شده اند.بازاریابی اپلیکیشندر سال 2012 اپل با نمایش انگری بردز به عنوان بازی هفته در اپ استور انگلیس موافقت کرد و Rovio نیز یک تریلر در یوتیوب منتشر ساخت که شباهت زیادی به یک فیلم داشت و سهم بسازیی در موفقیت بازی ایفا کرد.

بازی پوکمون گو که در تابستان سر و صدای زیادی به پا کرد نمونه دیگری است که از تکنولوژی در حال ظهور واقعیت افزوده بهره گرفته و تجربه متفاوتی را از طریق اسمارت فون ها که این روزها همه جا حضور دارد و سیستم جی پی اس پیاده سازی کرده است. در این بازی از گیمیفیکیشن برای جایزه دادن به کاربر به صورت ماهرانه ای استفاده شده تا آنها را درگیر بازی نگه دارد و این بازی مزایای اجتماعی و فیزیکی را به اطلاع عموم رساند. پلیرهای در مکان های عمومی بازی را انجام می دادند، در حالی که سایر کاربران موبایل آنها را می دیدند، سوالاتی می پرسیدند و حتی ترغیب به دانلود بازی می شدند.

نوستالژی های مربوط به کاراترهای بازی نیز در این راه به کمک نیانتیک، توسعه دهنده بازی آمد، البته تمامی توسعه دهندگان چنین مزیتی را در اختیار ندارند، اما به راحتی می توانند به تقلید از استراتژی بازاریابی پیش از انتشار نیانتیک بپردازند. نیانتیک از طریق ویدیوی تبلیغاتی خود جو را برای انتشار بازی آماده کرد و سپس اقدام به رونمایی از آن کرد و با این اقدام برخی از کاربران قادر به مشاهده دموی بازی پیش از انتشار شدند. این بازی در برخی از مارکت های استراتژیک نیز سافت لانچ شد تا تکمیل شود و سپس به صورت ارگانیک گسترش پیدا کرد.

تاکتیک های نتیجه بخش مورد استفاده توسط اپلیکیشن های سرشناس به راحتی قابل تقلیدند و در زیر چند نمونه از بهترین روش های کلیدی برای بازاریابی اپلیکیشن ها را مشاهده می کنید:

- درک مخاطبین هدف و ساخت اپلیکیشنی که در ذهن آنها وجود دارد، به طوری که باید تجربه کاربری و استراتژی بازاریابی را مطابق با انتظارات و نیازمندی های کاربران طراحی و پیاده سازی کرد.

- پیش از انتشار اپلیکیشن در یک منطقه جغرافیای، تحقیقات لازم را انجام دهید، باید مطمئن شوید که دموگرافیک ها و فرهنگ مارکت موردنظر را به خوبی درک کرده اید، سپس برنامه بازاریابی خود را بومی سازی کنید تا بهترین نتایج ممکن را دریافت کنید.

- از تبلیغات دهان به دهان و استراتژی های بازاریابی شبکه اجتماعی بهره بگیرید.

- با استفاده از ابزارهای شخص ثالث تحلیلی به کنترل و نظارت بر نحوه استفاده افراد از اپلیکیشن بپردازید.

- یک استراتژی پیش از انتشار برای اپلیکیشن خود توسعه دهید. نهایت استفاده را از مطبوعات ببرید تا پیش از شروع استراتژی بازاریابی پولی، دانلودهای ارگانیک زیادی تولید کنید.

- از فرصت های cross-promotional (بازاریابی متقابل) با سایر توسعه دهندگان بهره بگیرید و با مدیران روابط عمومی در اپ استورها آشنا شوید تا اپلیکیشن شما را در بخش های پیشنهادی قرار دهند.

- به کاربران خود گوش داده و بازخوردهای آنها را مورد توجه قرار دهید.

- در صورت سرمایه گذاری بر روی بازاریابی پولی، لازم است بر روی شاخص های کلیدی عملکرد نظارت کرده و بی وقفه آنها را بهینه سازی کنید تا بهترین نتایج ممکن را دریافت نمایید.

- از رسیک کردن هراس نداشته باشید، خلاقیت و نوآوری همواره نتیجه بخش خواهد بود.

توسعه دهندگان نام آشنا یک اپلیکیشن تعاملی می سازند و همواره مخاطبین هدف خود را در ذهن دارند. آنها سر و صدا ایجاد می کند و از تبلیغات دهان به دهان و شبکه های اجتماعی به نفع خود استفاده می کنند و با بهره گیری از استراتژی های خلاقانه بازاریابی و متدهای سعی و خطا تلاش می کنند تا جایی در لیست اپلیکیشن های پراستفاده کاربران بیابند.

 

https://appdevelopermagazine.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید