زنان فعال در صنعت بازی سازی

آشنایی با 5 زن که نام خود را در تاریخ بازی سازی به ثبت رساندند


نقش زنان در تمامی زمینه ها پررنگ و تاثیرگذار است و تاریخ پر از زنان برجسته ای است که در عرصه های دانش، تکنولوژی و فرهنگ سهم خود را ایفا کرده و به پیشرفت آنها کمک شایانی کرده اند.

صنعت بازی یکی از زمینه هایی است که زنان در آن فعالیت داشته اند، اما بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Research by PwC تنها 22 درصد از دانش آموزان می توانند زنان مشهور فعال در عرصه تکنولوژی را نام ببرند، اما احتمال دانستن نام مردان سه برابر بوده است.

با ترویج الگوهای زن، زنان جوان بیشتری برای ورود به صنعت تشویق می شوند و در این مطلب قصد داریم به معرفی چند زن که به پیکار علیه تعصبات و کلیشه ها پرداختند تا در بازی سازی نامی برای خود بسازند بپردازیم، با ما همراه باشید.

Carol Shaw: نخستین زن برنامه نویس بازی

زنان فعال در صنعت بازی سازی

کارول شاو از دوران دبیرستان متوجه علاقه خود نسبت به بازی ها شد، مدرسه کامپیوترهایی را در اختیار دانش آموزان قرار می داد و کارول به سرعت تحت تسخیر بازی های متن محور(text-based) قرار گرفت. او به مبارزه علیه بسیاری از موانع جنسیتی برخواست و به دنبال علاقه خود به ریاضات رفت و با مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم کامپیوتر فارق التحصیل شد.

او اولین زنی بود که پس از پیوستن به آتاری در زمینه بازی های ویدیویی به فعالیت پرداخت و در ساخت بازی 3D Tic-Tac-Toe در سال 1978 مشارکت داشت. مشابه بازی pen and paper، نسخه آتاری نیز شامل یک گرید 4-4-4 بود که کاربران می بایست چهار قسمت را در هر جهتی به هم وصل کنند تا برنده شوند.

پس از آن کارول با آتاری خداحافظی کرد و به Activision پیوست تا کار برنامه نویسی مشهورترین بازی شوتر اسکرول یعنی River Raid را به عهده بگیرد. این بازی موفق شد و کارول آن را به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در بازنشستگی پیش از موعد خود در سال 1990 برشمرد و پس آن مختار بود تا کار داوطلبانه انجام دهد.

زنان فعال در صنعت بازی سازی

Dona Bailey: نخستین زنی که بر روی یک بازی آرکید کار کرد

دوست دونا بیلی او را به یک گیم نت برد و با بازی Space Invaders آشنا کرد و دونا که در آن زمان تنها زن در کشور بود که تجربه ای در زمینه برنامه نویسی داشت، فورا به شباهت های بین این بازی و کار خود در جنرال موتورز پی برد. دونا که کاملا غرق بازی شده بود، تصمیم گرفت که شغل خود را رها کند و در حرفه بازی سازی به دنبال رویاهای خود برود.

مدتی پس از جدا شدن کارول شاو از آتاری، دونا در این کمپانی مشغول به کار شد و در کنار Ed Logg به فعالیت پرداخت و اولین زنی شد که در ساخت یک بازی آرکید مشارکت داشته و آنها توانستند بازی نامدار و پرطرفدار Centipede را بسازند.

علی رغم موفقیت های چشمگیر، دونا ناگهان در این صنعت ناپدید شد و 26 سال بعد در کنفرانس Women in Games در سال 2007 به عنوان سخنران حضور پیدا کرد، به گفته دونا انتقادات سنگین همکاران مرد دلیل اصلی کناره گیری او از شغلش بوده است. امروزه دونا زنان را تشویق به ورود به این عرصه می کند و طراحی بازی را به آنها می آموزد.

Roberta Williams: هم بنیان گذار Sierra

روبرتا ویلیامز چندین عنوان پیشگام در عرصه بازی سازی را به یدک می کشد. هم بنیان گذار On-line systems، که پس از آن به Sierra Entertainment تغییر پیدا کرد. روبرتا نه تنها یکی از اولین صاحبان زن استودیو بود، بلکه به توسعه اولین بازی کامپیوتری خانگی گرافیکی به نام Mystery House نیز پرداخته است.

Mystery House که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و به یکی از بازی های محبوب و برتر استودیو تبدیل شد، Sierra را قادر کرد که جایگاه خود به عنوان یکی از بزرگ ترین توسعه دهندگان مستقل را در آن زمان مستحکم تر کند. پس از آن بازی (Time Zone (1982 ساخته شد که یکی از بلندپروازانه ترین پروژه های توسعه داده شده تا آن زمان بود و اولین بازی بود که برای ساخت 1400 اتاق خود به کمک هنرمندان خارجی نیاز داشت.

روبرتا در سال 1996 بازنشسته شد و ساخت بیش از 30 بازی برتر در کارنامه کاری او می درخشد که به عنوان سرشناس ترین نمونه می توان به سری بازی های Kings Quest اشاره کرد.

Danielle Bunten Berry: پیشگام بازی های مولتی پلیر

Danielle Bunten Berry به سبب پشتکار و فدارکاری های خود در زمینه بازی های مولتی پلیر مشهور شده و در تمامی بازی های او تمرکز بر روی جنبه مولتی پلیر مشهود است. یکی از نخستین بازی های او به نام Wheeler Dealers کنترلرهای ویژه ای را در خود جای داده بود که 4 پلیر را قادر می ساخت که به طور همزمان بازی کنند.

به بیان دنیل، خانواده او هنگام بازی با یکدیگر اختلافات خود را کنار می گذاشتند و همین شرایط نیز اشتیاقی برای ساخت تجربه مولتی پلیر را در او ایجاد کرد.

چندین شکست در کارنامه کاری او دیده می شود، اما به گفته بسیاری از افراد ایده های دنیل همیشه جلوتر از زمان خود بوده اند. او مصمم به ادامه راه خود بود و با ساخت بازی استراتژی خود به نام $Cartels & Cutthoat موفقیت چشمگیری به ثبت رساند و این بازی توجه Trip Hawkins بنیان گذار Electronic Arts را به خود جلب کرد و او مایل شد که این بازی تحت عنوان EA منتشر شود.

او که قادر به بدست آوردن حقوق بازی نبود، مدعی شد که می تواند بازی بسیار بهتری را خلق کند و پس از آن شرکت نرم افزاری جدید خود به نام Ozark Softscape را تاسیس کرد و به توسعه یک بازی مولتی پلیر کلاسیک به نام .M.U.L.E مشغول شد.

Doris Self: مسن ترین گیمر رقابتی جهان

زنان فعال در صنعت بازی سازی

دوریس پس از اینکه دخترش را در یک گیم نت به یک وعده پیتزا مهمان کرد، با بازی های ویدیویی آشنا شد. پس از آن برای اولین بار بازی Q*Bert را دید و بعد از آن به صورت مدام به گیم نت می رفت.

دوریس در سن 58 سالگی اولین زن گیمر بود که در سال 1983 به Video Game Masters Tournament وارد شد. محدودیت های جنسیتی یا سن مانعی برای او نبود و دوریس با کسب 1112300 امتیاز در بازی Q*Bert تواسنت رکورد جهانی کسب کند و این رکورد تا چند سال بعد نیز متعلق به او بود.

او به یک چهره مشهور در عرصه بازی ها تبدیل شد و در حال تمرین برای کسب رکورد بعدی بود، اما متاسفانه بخت با او یار نبود و از در سال 2006 به سبب آسیب هایی وارد شده از تصادف، درگذشت. دوریس در عرصه ای خودنمایی کرد که معمولا تحت سلطه مردان قرار داشت. کتاب رکوردهای گینس دوریس را به عنوان مسن ترین گیمر زن در سن 80 سالگی نام نهاده است.

الگوهای کنونی

زنانی که در این مطلب نام برده شدند، در صنعت بازی سازی پیشگام بوده اند و برخلاف همه نامتعارفات، عرصه را برای حضور زنان در این صنعت هموار کردند. Nicole Lazzaro اولین بازی آی او اس را توسعه داد که در آن از شتاب دهنده آیفون استفاده شده و تحقیقاتی را نیز انجام داد که تجربیات و تعاملات میلیون ها پلیر در جای جای جهان را بهبود بخشید.

Brianna Wu بنیان گذار استودیوی مستقل Giant Spacekat یک فعال جسور بود که علی رغم آزار و اذیت های تحمیل شده در Gamergate 2014 برای بهبود شرایط زنان در صنعت بازی سازی تلاش های زیادی کرده است.

درحالی که نابرابری های جنسیتی در زمینه بازی بسیار زیاد و پیچیده اند، بسیاری از توسعه دهندگان زن مستقل امروزی مانند Nicole و Bianna با اقتدار تمام روی پای خود ایستاده اند و به عنوان الگویی برای سایر زنان ظاهر می شوند.

نظر شما درباره حضور زنان در صنعت بازی سازی چیست؟

 

منبع:

http://www.develop-online.net

اینها را هم بخوانید