وبلاگ - نکات و ترفندها

0
1.3K
آنچه باید درباره Device ID گوشی های موبایل بدانید

آنچه باید درباره Device ID گوشی های موبایل بدانید

هرچه اطلاعات بیشتری و دقیق تری درباره کاربران داشته باشید، میتوانید محصول بهتری به آنها ارائه دهید، از این رو آشنایی و کشف متدهای جدید برای دریافت داده درباره کاربران ضروری میشود. برخی از این متدها به طور پیشفرض در سیستم ها پیاده سازی شده و باید آنها را نیز مورد استفاده قرار دهید.

شخصی سازی به معنای ساخت اپلیکیشن بر اساس نیازمندی ها و خواسته های مشتریان میباشد. کاربران هر لحظه ممکن است اهداف خود را تغییر دهند، اما به کمک شخصی سازی میتوان مطابق این تغییرات به پیش رفت. اما توسط چه ابزارهایی میتوان اطلاعات موردنیاز برای ایجاد یک ارتباط تاثیرگذار بین کاربران را جمع آوری کرد؟

روش های متعددی برای شخصی سازی به شیوه های پیشرفته وجود دارد که یکی از آنها Device ID گوشی های موبایل میباشد که در ادامه به شرح جزئیات آن میپردازیم.

 

آشنایی با Device ID گوشی های موبایل

Device ID گوشی های موبایل در واقع رشته ها و اعداد منحصر به فردی هستند که برای شناسایی گوشی های موبایل مورد استفاده قرار میگیرند. پس از اینکه اپلیکیشن بر روی گوشی کاربر نصب شد، این شناسه ها اپلیکیشن را به سرورهای خاصی متصل میکنند و بر اساس داده های ارسال شده از طریق اسمارت فون یا تبلت میتوانید عملیات کاربر را پیگیری کنید.

برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران، تنها در صورتی به این داده ها دسترسی خواهید داشت که کاربر این اجازه را به شما داده باشد.

برای تفهیم بهتر موضوع Device ID را با پوش نوتیفیکیشن مقایسه میکنیم. وقتی کاربران با دنبال شدن توسط بازاریابان موافقت میکنند، هر دو طرف از این شرایط سود خواهند برد. پوش نوتیفیکیشن ها پیام هایی هستند که توسط صاحب اپلیکیشن به کاربران ارسال میشوند، در حالی که Device ID اطلاعات را از کاربران به اپلیکیشن ها ارسال میکنند و برای اینکه این روش ها نتیجه بخش باشند، باید به شیوه ای هوشمندانه مورد استفاده قرار گیرند.

 

انواع Device IDهای موبایل

به طور معمول پلتفرم های تبلیغاتی IDهای ثبت خاصی را تولید میکنند که با Device ID سیستم عامل متفاوت است و در این صورت دو نوع شناسه داریم.

 

شناسه های مورد استفاده در تبلیغات (IDFA) – این شناسه برای گوشی های آی او اس مورد استفاده قرار میگیرد. قبل از عرضه نسخه ۶ آی او اس این شناسه Unique Device Identifier یا UDID نام داشت. کاربران هر وقت که بخواهند میتوانند این شناسه را بازنشانی کنند. در صورتی که Limit Ad Tracker فعال باشد، تبلیغ کنندگان نمیتوانند از این شناسه برای تبلیغات استفاده کنند.

برقراری ارتباط با کاربران اپلیکیشن

شناسه تبلیغاتی گوگل (AAID) – این شناسه توسط اندروید ارائه شده و مشابه IDFA کار میکند و کاربر هر زمان که بخواهد میتواند آن را بازنشانی کند.

 

چگونه میتوان از Device ID برای موبایل مارکتینگ استفاده کرد؟

یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف این شناسه ها، لزوم تایید کاربر برای استفاده و جمع آوری اطلاعات توسط آنها میباشد. این شناسه ها روش کارآمدی برای شخصی سازی تبلیغات بر اساس علاقه مندی های مشتریان هستند و تنها آن دسته از افرادی که با استفاده از آنها توسط بازاریابان و تبلیغ کنندگان موافقت کرده باشند، از این مزیت بهره مند خواهند شد. از طرفی پیگیری کاربر با کمک این شناسه ها برای توسعه دهندگان و بازاریابان نیز مزیت های زیادی دارد.

 

کاربران خود را بهتر بشناسید

امروزه اسمارت فون ها یک الزام برای کاربران محسوب میشوند و ساده تر از قبل میتوان فهمید که کاربران چکار میکنند و دنبال چه چیزی هستند. Device ID ها قابل پیگیری از درون اپلیکیشن هستند و صاحب اپلیکیشن اطلاعات بیشتری درباره ترجیحات کاربران بدست می آورد و محصول خود را دقیق تر تحلیل میکند.

این اطلاعات مخصوصا در شرایطی که مایل به آپدیت اپلیکیشن باشید اهمیت بیشتری پیدا میکند و بدین ترتیب مزیت چشمگیری نسبت به رقبایی که این تکنیک را استفاده نکرده اند خواهید داشت. برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان هنگام انجام عملیات خاصی در اپلیکیشن، میتوانید از این فرصت بهره ببرید.

کوکی ها و Device ID ها

 

تخصیص هر گوشی به یک کاربر خاص

کاربران متعددی از یک کامپیوتر مشترک استفاده میکنند، اما گوشی موبایل معمولا یک کاربر واحد دارند. در صورت استفاده از کوکی های وب، داده های مبهمی درباره کاربران دریافت میکنید، اما برای اسمارت فون ها چنین شرایطی پیش نمی آید. تبلت ها هم کاربران متعددی دارند، اما میتوانید برای هر شخص یک شناسه منحصر به فرد تعیین کنید.

از این رو با استفاده از Device ID میتوانید مطمئن شوید که اطلاعت دریافت شده به یک مشتری خاص مربوط است. هر گوشی یک شناسه منحصر به فرد تولید میکند و این Device ID ابزار خوبی برای کاهش تبلیغات جعلی به شمار میرود. اگر با بات های تبلیغاتی سروکار داشته باشید، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید، زمان و پول خود را از دست بدهید.

شناسایی کاربران بر اساس Device ID

 

شخصی سازی تبلیغات

به این نکته مهم توجه داشته باشید که تبلیغات نمایش داده شده درون اپلیکیشن یک مزیت عمده دارند و قابل بلاک شدن توسط ابزارهایی بلاکر نیستند، در حالی که برای مرورگرهای وب شرایط کمی متفاوت است. هیچگاه نباید کاربران را با نمایش تبلیغات بیش از حد کلافه کرد. هدف از Device ID نیز پیشگیری از چنین وضعیتی است.

با دنبال کردن رفتار کاربران، داده های بسیار دقیقی بدست می آورید که در محدود کردن عملیات بر اساس اطلاعات دریافتی کمک میکند و فرضیات و احتمالات در ایجاد استراتژی به حداقل میرسند. با دستیابی به سطح بالاتری از شخصی سازی، تجربه کاربری بهتری ارائه خواهد داد و نرخ حفظ کاربران را افزایش خواهید داد.

درگیر کردن کاربران اپلیکیشن

جمع بندی

رضایت مشتریان برای جمع آوری داده ها به این معنا نیست که تمامی مشکلات برطرف شده اند. باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و از تکنیک هایی برای تحت تاثیر قرار دادن کاربران بهره بگیرید. در نهایت میتوان گفت که Device ID روشی برای بهبود ارتباطات بین برند و مشتریان محسوب میشود.

 

منبع:

https://appsamurai.com