بازاریابی اپلیکیشن موبایل

آنچه توسعه دهندگان اپلیکیشن باید درباره ROI بدانند

اغلب توسعه دهندگان اپلیکیشن از عبارت هایی که در بازاریابی استفاده میشود، سر در نمی آورند. LTV ،CPI ،ARPU و ROI چه هستند و چرا بازاریابان از این اختصارات استفاده میکنند؟

در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی مفیدی در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم تا هر وقت با تیم بازاریابی خود ملاقات داشتید بتوانید مثل یک فرد متخصص در خصوص این موارد اظهار نظر کنید.

 

ROI چیست؟

ROI مخفف عبارت Return On Investment است که سود شما از یک کمپین بازاریابی خاص را مشخص میسازد. در حقیقت این معیار نتیجه تلاش های شما را به نمایش میگذارد، البته باید توجه داشته باشید که معیارهای متعددی در روند ساخت و بازاریابی اپلیکیشن دخیلند که ROI تنها یکی از آنهاست. برای اینکه این معیار دقیق تر باشد، به داده های روشن و واضحی نیاز دارید که درصد خطا را کاهش میدهند. خوشبختانه ابزارهای متعددی برای این منظور در اختیار شما قرار دارند و حتی کسب و کارهای کوچک با بودجه کم نیز قادر به استفاده از آنها هستند.

 

دلیل اهمیت ROI چیست؟

محاسبه یک ROI تقریبی، پیش از پیاده سازی ایده ای که در ذهن دارید، بسیار مهم و حیاتی است. اگر پروژه عملی نشود و به نتیجه دلخواه خود نرسید و منابع خود را از دست بدهید، چه اتفاقی می افتد؟ با این اوصاف نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI معیار مهمی است که با کل استراتژی شما هماهنگ میباشد.

نرخ بازگشت سرمایه موبایل

نحوه محاسبه ROI

یافتن روشی مناسب برای تعیین نرخ بازگشت سرمایه کار چندان راحتی هم نیست.

 

فرمول ROI

فرمول های متعددی برای محاسبه این معیار وجود دارند، اما ساده ترین روش مقایسه مجموع هزینه های صرف شده برای برنامه با مبلغی است که از دست خواهید داد:

هزینه سرمایه گذاری / (  هزینه سرمایه گذاری - سود سرمایه گذاری) = نرخ بازگشت سرمایه

 

میعارهای مهم در ROI

برای آنکه تخمین خوبی از نرخ بازگشت سرمایه داشته باشید، معیارهای دیگری به کمک شما می آیند.

CPI یا همان هزینه در ازای نصب

CPI یک متد تبلیغات دیجیتال میباشد که بر اپلیکیشن های موبایل متمرکز شده و در صورتی که کاربر بر روی تبلیغ کلیک کند و اپلیکیشن شما را دانلود نماید، باید هزینه ای را بپردازید. به بیان دیگر:

 

تعداد نصب های جدیدی که از یک کمپین عاید شما شده اند /  هزینه تبلیغ  = هزینه در ازای نصب

 

دستیابی به یک برنامه رشد پایدار با استفاده از مدل CPI، برای اپلیکیشن کار دشواری است و به عوامل گوناگونی از قبیل کشور، پلتفرم و دسته بندی اپلیکیشن بستگی دارد. اما همانطور که قبلا اشاره کردیم، ابزارهایی برای این کار در دسترس شما قرار دارند.

 

LTV یا ارزش طول عمر مشتری

LTV مخفف Lifetime Value است که ارزش مالی فعالیت های هریک از کاربران در طول مدت زمانی که داخل اپلیکیشن هستند را مشخص میسازد.

محاسبه LTV اهمیت زیادی دارد و اگر در استراتژی خود تنها بر میزان نصب ها متمرکز شوید، خطای بزرگی از جانب شما سر زده است. این معیار به نرخ جذب و نگهداری، درآمدزایی و محبویت اپلیکیشن (انتشار ویروسی آن) وابسته است. یک روش ساده برای بدست آوردن این مقدار استفاده از ضریب ویروسی K است که وقتی هر کاربر یک مشتری جدید برای اپلیکیشن بیاورد، این مقدار مساوی یک خواهد بود.

 

 ( ARPU * (  K+ 1  = ارزش طول عمر مشتری

ARPU

ARPU یا LTV فعلی مخفف Average Revenue Per User به معنای درآمد متوسط در ازای کاربر است که با تقسیم درآمد کل بر تعداد کل نصب ها بدست می آید:

تعداد کل کاربران / درآمد کل = ARPU

مراحل محاسبه ROI

نقشه راه محاسبه ROI

حال میخواهیم به صورت گام به گام کلیه عناصری را که برای بدست آوردن یک ROI دقیق موردنیاز است، شرح دهیم.

 

تعیین هدف نهایی

اول از همه لازم است مهم ترین اقدامی را که میخواهید مشتریان در حین استفاده از اپلیکیشن انجام دهند، مشخص سازید. میخواهید به چه چیزی برسید؟

 

قیف اپلیکیشن را به مراحلی تقسیم بندی کنید

در گام بعدی مشخص کنید که مشتریان پیش از اینکه به هدف نهایی شما برسند، چه کارهایی را باید انجام دهند. هر گام در سفر مشتری اهمیت زیادی دارد.

 

یک کمپین تشکیل دهید

پس از آن باید یک کمپین راه اندازی کنید تا با استفاده از آن به هدفی که تعیین کرده بودید دست پیدا کنید.

 

استفاده از ابزارهای ردگیری برای سنجیدن هر مرحله

یک کمپین هوشمند به توجه زیادی نیاز دارد و نباید پس از راه اندازی رهایش کنید. هر اتفاقی را بررسی کنید و بر اساس نتایج دریافتی بهینه سازی نمایید.

 

تعیین درصدها

در این مرحله باید مشخص کنید که چه تعداد از کاربران، هریک از مراحل را تکمیل کرده اند، بدین ترتیب متوجه میشوید که روی چه چیزی باید متمرکز شوید.

سهم هریک از متدهای بازاریابی در درآمد اپلیکیشن

 

3 روش اصلی برای بهبود نرخ بازگشت سرمایه موبایل

حال باید با بهترین تکنیک های بهینه سازی نرخ بازگشت سرمایه آشنا شوید:

 

توسعه و بهبود قیف اپلیکیشن

کار را با تحلیل قیف اپلیکیشن و بهبود روندی که کاربران از یک مرحله به مرحله بعدی میروند شروع کنید. اگر متوجه شدید که آنها در یک مرحله میمانند و به مرحله بعد نمیروند، باید بر روی آن مرحله کار کنید و فرآیند را بهینه سازی نمایید. تست راهکارهای مختلف جهت درک فعالیت های مشتری حیاتی است.

 

افزایش هزینه های مشتریان در اپلیکیشن

تمرکز بر روی ROI مهم است، اما باید در متقاعد کردن کاربران جهت صرف هزینه بیشتر در اپلیکیشن نیز کار کنید. روش درآمدزایی که برای اپلیکیشن استفاده میکنید، تعیین کننده نتیجه نهایی است و باید تلاش کنید تا نرخ تبدیل ها را بیشتر نمایید.

 

تشویق کاربران به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

کاربران را تشویق کنید تا اپلیکیشتن شما را به اشتراک بگذارند. برای این کار لازم است قابلیت های اشتراک گذاری را در اپلیکیشن خود پیاده سازی کرده و خودتان نیز در شبکه های اجتماعی فعال باشید و با مشتریان بالقوه که به مشتریان وفادار شما تبدیل خواهند شد، ارتباط برقرار کنید.

اشتراک گذاری اپلیکیشن در شبکه های اجتماعی

نتیجه گیری

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه برای کسب و کار موبایل را به عنوان راهنمای خود در نظر بگیرید که به شما میگوید آیا در مسیر درست قرار دارید یا خیر و گام بعدی را مشخص میکند. بدست آوردن داده های درست به شما کمک میکند تا تلاش های خود را بهبود بخشیده و بهترین تصمیمات را اتخاذ کنید.

 

https://appsamurai.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید